Článek
Nenávidím to stejně jako vy. Dva kamiony se předjíždějí nekonečně dlouho na úseku dlouhém několik kilometrů. Jeden jede 84 a druhý 85 km/h. Kolona za nimi neutěšeně narůstá, a když je pak míjíte a zatroubením nebo gestem dáte najevo, co si o nich myslíte, vidíte, že je jim to vlastně úplně jedno. Jenže stejně jako jsou idioti mezi řidiči osobních aut, jsou i mezi řidiči kamionů. A myslete si, co chcete, ale těch slušných je většina.
Nicméně i ty slušné teď popudilo video, na kterém se policie chlubí akcí z dálnice D11. „Z obou videozáběrů je zřejmé, že řidiči kamionů přesahující délku sedmi metrů předjížděli jiné vozidlo, přestože na jeho předjetí neměli dostatečnou rychlost. Svou výrazně nižší rychlostí v levém pruhu pak omezili ostatní vozidla. Policista jedoucí na motorce kamiony nejdříve vyvedl do bezpečnějšího prostoru nejbližšího exitu, kde je následně zastavil a přestupek s nimi projednal,“ píše se na policejních stránkách s odkazem, že „Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.”
V žádném případě tedy nejde o předjíždění v úseku, kde je to zakázané, a mělo by jít jen o omezení ostatních řidičů. Jenže když si video pustíte, vidíte jen kamion, který dokončuje předjížděcí manévr. A nezdá se, že by jel nějak výrazně pomalu. Protože šlo o zahraniční řidiče, dostali na místě jako „jistinu“ kauci ve výši 10 000 Kč. A policie dál uvádí, že: „Letos na D11 již evidujeme 26 takových případů a ve 14 případech z nich byla zahraničním řidičům uložena kauce celkem za 132 tisíc korun.“ Deset tisíc je přitom maximální výše pokuty za podobný přestupek. Jenže šlo opravdu o přestupek?
„Co je bráno jako omezení ostatních řidičů a co jako normální předjíždění?“ ptá se Tomáš Falta, který je profesionálním řidičem kamionu již pět let. „Jasně, když bude manévr trvat tři minuty, protože já pojedu rychlostí o dva kilometry vyšší a řidič druhého kamionu pak třeba ještě přišlápne plyn, není se o čem bavit. Ale otázka je, jestli v tomhle případě nešlo jen o běžné předjíždění.“ Podobný názor mají i další dva profesionální řidiči z mého okolí, z toho jeden si nebere servítky. „Je to blbost! Řidiči kamionů můžou za všechno. Ale že platíme mýtné a nemáme u dálnic dost místa na bezpečnostní přestávky, o hygienických podmínkách nemluvě, o tom už se nemluví,“ rozčiluje se Petr Škarda.
Když si pod příspěvkem projdete diskuze na sociálních sítích, zjistíte, že v tomhle případě jsou názory opravdu značně rozporuplné, a to hlavně mezi řidiči osobních aut. Lze polemizovat o tom, jestli je zákaz předjíždění kamionů dobře nebo špatně, zda v tomto případě opravdu došlo k přestupku, či nikoliv, lze se dohadovat o lecčems. Ale jisté je, že když nebudou dálnice minimálně tříproudé, bude k podobným situacím docházet neustále.
Jsem nadšený, že policie používá motocykly k monitorování takových přestupků, jako je nevěnování se řízení (jinými slovy, když někdo kouká na mobil a ne před sebe), ale v tomto případě váhám. A vy už víte, že si servítky často opravdu neberu.
Takže, jak to vidíte vy? Bylo to obyčejné předjíždění? Nebo šlo o omezení ostatních účastníků provozu? A zasloužili si oba dva řidiči pokutu? Rozhodl policista správně? Podělte se s námi o své názory v diskuzi!