Článek
Divíte se tomu nadšení? OK, kdy naposledy jste viděli plně funkční moderní závodní auto kategorie LMP1, které byste si mohli koupit? Většina podobných speciálů trůní na červeném koberci v továrním muzeu, případně jsou pečlivě uložené v dobře střežených depozitech se stálou teplotou i vlhkostí.
Podle Art & Revs, lucemburského prodejce luxusních a sportovních automobilů, jde o „jediný plně funkční model R18 TDI Ultra v soukromých rukou“. A když prozkoumáte internet a obvoláte všechny aukční síně, zjistíte, že je to pravda. Možná že seženete vítězná auta z Le Mans z padesátých, šedesátých i sedmdesátých let, ale tyhle kousky se prostě běžně neprodávají. Jinými slovy… Tohle je mimořádná příležitost!
Audi R18 TDI má v rodokmenu 18 vítězství ze 47 závodů a jeho nadvláda na Le Mans byla drtivá. Tento konkrétní model R18 je z roku 2011, tedy s označením Ultra, a jde tedy o ještě čistě spalovací motor bez komplikovaných hybridních technologií, které měly všechny e-trony quattro poté. Jinými slovy, pro toho, kdo by chtěl s autem skutečně jezdit, ne ho jen někde postavit, je tohle zatraceně dobrá zpráva, protože toto auto bude výrazně snadnější na vlastnictví, řízení i údržbu než jiné exempláře. I když pravda je, že Art & Revs zmiňuje, že „bývalý inženýr Audi Sport se bude o vůz dál rád starat a podporovat jeho nového majitele při závodění“.
Vůz má šasi číslo 100, a podle Art & Revs jde o jedno z osmi aut vyrobených v této specifikaci. Stejně jako ostatní modely z této série nikdy nezávodil, byl používán pro testování, homologace FIA a Audi ho s sebou sice na závody několikrát vzalo, ale vždy jen jako zálohu.
V roce 2013 bylo auto upraveno do podoby pozdějších hybridních modelů a Audi ho používalo pro média a výstavy, zatímco skutečná auta se testovala a závodila. Jenže v roce 2018 byl v Audi Sport tento závodní automobil vrácen do původní specifikace, a podle Art & Revs už od té doby neujel ani metr. To znamená, že vznětový motor 3,6 litru V6 s výkonem 532 koní a sekvenční převodovkou bude v dobré formě a budoucího majitele nečeká (zatím) repase.
Přijde vám to senzační? Pak vězte, že se podle všeho taky jedná o jedinou R18, která je plně funkční, připravená k závodění a s původní řídicí jednotkou ze všech ostatních aut, ze kterých Audi udělalo před prodejem v podstatě výstavní kusy!
Cena? Pokud se musíte zajímat o to, kolik stojí, pak na něj určitě nemáte. Art & Revs vám dá cenu jen na vyžádání, a pokud za sebou nemáte závodní tým, slavnou minulost nebo pořádný balík peněz či ideálně všechno tohle pohromadě, pak se ani neobtěžujte hledat na Art & Revs telefon. Ale velká paráda, že?