Hlavní obsah

Pravda o hybridech: Bentayga do zásuvky žere více než s V8

Foto: Bentley

Bentley Bentayga Hybrid má v USA docela malér. Podle tamních testů má větší spotřebu než verze s benzinovým osmiválcem

Růžový sen o autech do zásuvky a jejich efektivitě dostal další ránu, tentokrát od benzinového osmiválce. Důkazem toho jsou oficiální severoamerické homologační testy, které řeší také spotřebu na dálnici. No a tady primárně cestovní Bentley Bentayga V8 předehnala svůj sesterský a zeleně smýšlející derivát do zásuvky.

Článek

Plug-in hybridy představují takovou mezifázi přechodu ze spalovacího motoru na čistě elektrický pohon a do budoucna se s nimi stále počítá, jelikož nabídnou to nejlepší z obou světů. Pohádka je asi taková, že většina lidí ujede za den jen pár kilometrů, takže provozovat vůz ve městě na bateriový pohon je prima a eko.

Foto: Bentley

Bentley Bentayga do zásuvky by měla být nejúspornější, ovšem to neplatí vždy

Jenže jakmile opustíte hranice betonové džungle a dojdou vám baterky, což se u vozidel do zásuvky může stát už za pár kilometrů, nastupuje do akce spalovací motor, který s sebou nese těžké vyšťavené baterie. A když najedete na dálnici, může to dopadnout jako v případě modelu Bentley Bentayga.

Podle severoamerických testů zvládne hybridní Bentley ujet 29 bezemisních kilometrů na jedno nabití a kombinovaný apetit v hybridním režimu činí 12,38 litru na sto kilometrů. Spotřeba ve městě je potom 13,84 litru na sto a na dálnici 11,20 litru na sto kilometrů.

K těmto hodnotám autu dopomáhá třílitrový přeplňovaný šestiválec a 94kilowattový elektromotor. Celkový výkon je 449 koní a točivý moment 700 Nm. Zrychlení z nuly na sto pak zabere 2 590 kilogramů těžkému SUV 5,4 sekundy a dojezd na jednu nádrž s plnou baterií činí 692 kilometrů. Základní severoamerická cena je necelé čtyři miliony korun.

Foto: Bentley

Jak může mít verze V8 nižší spotřebu než hybrid?

Na druhé straně máme model Bentayga V8 s dvakrát přeplňovaným čtyřlitrový osmiválcem, průměrnou spotřebou 13,84 litru na sto kilometrů a dálničním apetitem 10,23 litru na sto, což je téměř o litr méně, ve srovnání s plug-in hybridem. Dojezd modelu V8 s plnou nádrží je až 834 kilometrů, čímž benzin opět překonává elektřinu.

Lépe na tom je čistě fosilní verze i výkonem. Agregát totiž vyprodukuje výkon 550 koňských sil, 770 Nm točivého momentu a pomůže auto dostat z místa na stovku za 4,6 sekundy. Horší je pouze základní cenou, vůz totiž vyjde na necelých 4,2 milionu korun.

Foto: Bentley

Hybridům dálnice zkrátka nesvědčí

Tak to vidíte sami, že příběh o zelených hybridech a nízké uhlíkové stopě zase tak moc zelený není. Musíme však podotknout, že severoamerické testy se od těch evropských poměrně liší a všechny hodnoty byly přepočteny na v Evropě užívané měrné jednotky.

U nás totiž v rámci testů WLTP vychází plug-in hybrid daleko lépe nežli jeho osmiválcový kolega, nicméně s čistým svědomím můžeme napsat, že měření a realita jsou mnohdy dva úplně odlišné světy.

Bentley si to může v USA vylepšit někdy kolem roku 2025, kdy přijde čistě elektrická verze pravděpodobně s lithium-železo-fosfátovými bateriemi. Tam už skutečně nebude potřeba ani kapka benzinu, nicméně hodně, ale hodně energie.

Načítám