Hlavní obsah

Praktické vychytávky, které možná ani neznáte

Foto: Jan Majurník

Škodovka sice razí filozofii „simply clever“, ale není v daném ohledu na trhu jediná. Co nabídnou konkurenti?

Škodovka nazývá praktické vychytávky slovy „simply clever“, ale rozhodně nejde o jedinou automobilku, která zastavěla do svých modelů šikovné věcičky usnadňující každodenní život. Co vše se dá ještě v autech najít a k čemu tyto motoristické „gadgety“ slouží?

Článek

Bez hluku a škrábanců

Foto: Jan Majurník

Už žádné odřené plasty nebo drnčení spony za jízdy – řešením je kus tkaniny

Měkčení kolem spony bezpečnostního pásu má rovnou dvě užitečné vlastnosti. Jednak jde o prevenci poškrábání okolních plastů, ale jde i o hlukovou izolaci. Určitě (stejně jako my) nesnášíte, když za jízdy v autě něco soustavně drnčí. Pochopíte to u 20 let starého vozu, ale cvakající přední spony u nových modelů jsou zkrátka nepřípustné, takže je většina výrobců obalila tkaninou. Chytré řešení navyšující cenu vozu o „nula nula nic“ tak zachránilo už nejedny pocuchané nervy.

Obavy o chyby

Foto: Škoda Auto

Od poškození dveří ochrání auto obyčejný kousek gumy

Parkovací stání nebývají všude dostatečně široká, navíc nezodpovědných šoférů je na světě stále dost, takže se otřískaným dveřím jen těžko brání. Nečiň druhým to, co nechceš, aby bylo činěno tobě – tohle přísloví zná asi každý, jenže chybovat je lidské, že? Na chyby však vyzráli inženýři Fordu (např. u Focusu) nebo Škodovky (u modelů Kodiaq, Kamiq), kteří vyvinuli výsuvnou gumovou lištu chránící hranu dveří před nechtěným kontaktem – ať už s dveřmi jiného auta nebo čímkoli v okolí. Systém funguje zcela sám – stačí jen otevřít dveře.

Pozor světlo

Foto: BMW

Diodový pásek není jen na ozdobu, umí také upozornit na otevřené dveře

Je tma, zastavujete u krajnice, potřebujete vystoupit, otevíráte dveře, jenže najednou slyšíte obří ránu a všude kolem poletují plasty. Můžete si zatočit na kole štěstí a vybrat si, jestli vám „vrata“ poškodilo jiné auto nebo cyklista. Sedněte si například do nového BMW řady 8 – výplně dveří lemují diodové pásky, které dotváří světelnou atmosféru. Možná až zbytečný kýč, řeknete si, ovšem víte, co se stane, když při nastartovaném motoru dlouhé dveře otevřete? Barevný pásek zčervená a začne varovně blikat, čímž aktivně upozorňuje okolí na hrozící nebezpečí. Od lesa na to šli také jihokorejští myslitelé. Hyundai Santa Fe využívá technologii detekce vozidel, která se blíží zezadu. Auto vás na to nejen upozorní, ale umí také dočasně zamknout zadní dveře, takže cestující mohou vystoupit až v okamžiku, kdy už je to bezpečné.

Aby bílá bílou byla

Foto: Jan Majurník

Už žádné zamazané nohavice – v Mitsubishi na to šli chytře a prodloužili boční dveře

Podívejte se na dveře Mitsubishi Eclipse Cross – to jsou ale vysoká „vrata“ od stodoly, viďte? Má to však logický důvod – poddveřní lišty chrání vnitřní prahy před znečištěním, takže se při kontaktu s nimi nezašpiníte. Znáte to – místo sněhu leží na silnici „břečka“, spěcháte do práce, sedáte do auta a omylem se otřete nohavicí o práh vozu. Většinou jde o malou katastrofu, zvlášť když máte bílé kalhoty, nicméně s Mitsubishi jste v suchu, a to doslova.

Energie bez drátů

Foto: Jakub Misík

Logo QI standardizuje bezdrátové nabíjení

Dnes jsou čím dál více populární bezdrátové indukční nabíječky mobilních telefonů. Tyto doky mají své určené místo, zařízení tam položíte, případně zajistíte a ono pomalu čerpá dodávanou energii. U některých modelů se taková schránka schovává v loketní opěrce, jindy ji najdete na začátku středového tunelu. Zapomenout si mobil v autě je minimálně nepříjemné, nicméně dnešní vozy už umí na tuto skutečnost upozornit – většinou hláškou na centrální obrazovce. Vlastníte nějaký model s bezdrátovou nabíječkou a bezklíčkovým vstupem? Zkuste položit klíč na indukční plochu – u vybraných aut ho můžete tímto způsobem dobít.

Kopaná není jen fotbal

Foto: Jan Majurník

Elektricky ovládané boční dveře dodávek od koncernu PSA můžete otevřít i bezdotykově

Určitě vídáte před nákupními středisky lidi, kteří jdou s hromadou tašek k autu, pak všelijak krkolomně hledají klíče a snaží se dostat do kufru. Majitelé novějších vozů už mohou mít pod zadním nárazníkem senzor – stačí mít klíč v kapse, mávnout nohou pod nárazníkem a dveře se otevřou. Automobilky Kia a Hyundai zase vsadily na čas – stojíte u zamčeného kufru, máte u sebe klíč a za chvíli začne vůz periodicky pípat, čímž vás i okolí upozorňuje, že dojde k automatickému otevření pátých dveří.

Jestli máte raději vybavené minivany koncernu PSA, tedy Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer, Opel Zafira Life nebo Toyotu ProAce, zkuste si kopnout pod rohem zadního nárazníku – elektricky ovládané boční dveře se samy otevřou. Stále si to neumíte představit? Tak mrkněte na video.

Minuty se sluncem

Foto: Jan Majurník

Kolik hodin jste si vlastně užívali otevřené nebe nad hlavou?

Milujete jízdu pod otevřeným nebem, ale vždycky vás zajímalo, kolik minut jste skutečně ujeli v režimu kabriolet? Pokud nejste zrovna pečlivý zapisovatel každého kilometru, požadovaný údaj pravděpodobně nikdy nedáte dohromady – leda byste řídili Mini. Stylový britsko-německý vůz s technikou od BMW indikuje jízdu se staženou střechou a disponuje počítadlem, které se s vámi o kýžený údaj rádo podělí.

DJ Soul

Foto: Kia

Diodový prstenec okolo reproduktorů umí blikat do rytmu hudby

Dynamické ekvalizéry jsou super věc – podle rytmu hudby se hýbou jednotlivé sloupce a vy vidíte, při jakých písních se dostávají do popředí výšky nebo kdy dominují hluboké basy. Minulá generace crossoveru Kia Soul doplnila svoji funkovou formu ještě jednou vychytávkou – diodovým prstencem okolo dveřních reproduktorů. Buď jste se mohli kochat střídáním jednotlivých barev nebo spustit režim, který se adaptuje na hudbu. Světlo pak pohasíná, zesiluje nebo bliká přesně podle přehrávané skladby. Koukáte po novém elektrickém Soulu? Nebojte, náladové osvětlení má také. Barevný prstenec využívají i auta značky Mini – diodový pás uprostřed slouží například jako otáčkoměr, navigátor, indikátor nebezpečí, jízdní situace nebo hlasitosti.

Taxikáři to milují

Foto: Mercedes-Benz

Chcete ovládat spolujezdcovu sedačku? Stačí jen stisknout příslušný knoflík

Taky byste chtěli mít jako řidič možnost pohodlně nastavit sedačku spolujezdce? Pokud to zrovna nebudete složitě řešit přes dotykový displej jako u range roverů nebo lexusů, můžete sáhnout po mechanickém ovladači na levém boku spolujezdcova sedadla – tohle umožňuje například Škoda Superb. Ale co tehdy, když chcete pasažérovi vedle připravit naprosto přesný posez? Pak musíte osedlat auto značky Mercedes-Benz a na dveřním panelu u řidiče přepnout na ovládání vedlejší sedačky. Rozhodně jde o velmi praktickou funkci pro řidiče taxislužby, kteří musí být rychlí a variabilní.

Parkuj jako mistr

Foto: Jakub Misík

Podle režimu provozu nebo tržního určení umí BMW přiklopit při parkování jedno zrcátko

Tuhle vychytávku najdete například v nových autech značky BMW, Land Rover, Škoda nebo Tesla. Při zařazení zpátečky se zpětné zrcátko automaticky přiklopí, abyste měli lepší výhled dozadu dolů. Užitečná vychytávka napomáhá k přesnějšímu parkování a slouží i jako prevence proti odřeným kolům. Po zařazení chodu vpřed se sklíčko vrátí na své původní místo. Nejde však o převratnou technologii – samočinným sklápěním zrcátek disponoval i Nissan Pathfinder třetí generace (R51).

Čestná zmínka

Foto: Hyundai

Diodové indikátory na přístrojovém štítu upozorňují řidiče na nutnost přeřazení

Do naší desítky se sice grafický indikátor otáček nevešel, ale zařazujeme ho alespoň na konec do čestné zmínky. Na přístrojovém štítu modelu Hyundai i30 N najdete indikátor otáček motoru – s blížícím se omezovačem se jednotlivé diody rozsvěcují, nakonec se celý panel rozbliká, čímž vám auto hlásí, abyste rychle přeřadili. Ford Fiesta ST řeší výzvu ke změně kvaltu rozsvícením ikonky ST na „budíkách“ a některá BMW ve sportovním módu zase na head-up displeji.

Načítám