Článek
A všimli si toho už i úředníci Magistrátu hlavního města Prahy, kteří se dlouhou dobu tvářili, jako by tato vozidla neexistovala. Od konce června tak spolu s policisty, městskými strážníky a pracovníky Ministerstva dopravy provedli řadu kontrol těchto podivných strojů, přičemž neopomenuli ani tzv. Hop On Hop Off autobusy a ještě otravnější Tschu-Tschu vláčky. Doplňkově pak bylo u kontrolovaných vozidel prováděno také mobilní měření emisí a vážení. A výsledky kontrol dopadly podle očekávání…
Během jedenácti kontrolních dní bylo na území Prahy 1 zkontrolováno 58 vozidel, z nichž pouhá tři prošla kontrolou bez závady. Deseti vozidlům byla přímo na místě zakázána další jízda a následoval jejich odtah, jedno vozidlo bylo zajištěno kriminálkou a odtaženo kvůli absenci značení identifikačního čísla VIN. Dalším 22 vozidlům byla po provedení kontroly technického stavu zkrácena a omezena platnost technické kontroly na dobu 30 dnů, během kterých musí být závady odstraněny a vozidla musí znovu absolvovat prověrku na STK. Pokud tak neučiní, platnost kontroly zanikne úplně.
„Kontrolami jsme chtěli zajistit bezpečnost a dodržování veškerých předpisů souvisejících s povahou podnikání, kterou autobusy a pseudohistorická vozidla provozují. Pro všechny platí stejná pravidla, která musí všichni bez výjimek dodržovat, to samé platí i pro dodržování emisních norem,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Skutečný technický stav kontrolovaných vozidel byl podle očekávání ostudný. Některá z nich totiž měla podomácku svařovaný rám, kola uchycená jen jedním šroubem, zrcátka z motocyklu nebo nefunkční světla, chyběly jim bezpečnostní pásy i airbagy, o povinné výbavě ani nemluvě.
Kromě nevyhovujícího technického stavu byla dalším častým prohřeškem i absence potřebných dokladů, zejména oprávnění k podnikání, koncesní listiny a doklady k provozování taxislužby. Problémy byly v mnoha případech i s neodpovídající registrací vozidla. Některá totiž místo klasického osobního automobilu byla registrována jako traktory, sněžné rolby nebo i jako šestimístný motocykl s pohonem LPG. A my se ptáme, jak je tohle vůbec možné…
Pokuty za prohřešky v těchto případech šplhají až do statisíců korun. Jen za porušení zákona o silniční dopravě hrozí pokuta ve výši až 350 000 korun, za provozování linkové dopravy bez licence až půl milionu.
Zdá se, že kontroly přinášejí své ovoce, protože se na internetu už objevily první inzeráty, které pseudohistorické vozy nabízejí k prodeji. Podle pracovníků Magistrátu hlavního města Prahy pak budou kontroly pokračovat až do konce letní sezóny. „Na Praze 1 nepodporujeme turistický balast, je to jeden z největších problémů, který v městské části máme. Doprava spojená s turismem zatěžuje pražskou památkovou rezervaci a oceňuji snahu o dodržování platných pravidel a omezení těchto nežádoucích fenoménů,“ říká ke kontrolám David Skála, radní pro dopravu Prahy 1.