Hlavní obsah

Česko pokryje ledovka! Známe finty, jak namrzlá místa na vozovce zavčas rozpoznat

Foto: Autodrom Most

Teploty kolem nuly vůbec neznamenají, že byste za volantem měli být méně ostražití – k tomu, aby sníh napadl a znepříjemnil život, stačí někdy jen pár hodin.

Článek

Vyšší teploty nejsou automatickou zárukou bezpečných silnic a bezstarostné jízdy. Kromě toho, že se adheze s klesající teplotou snižuje, si musíte dát pozor i na zákeřnou ledovku a rozbředlý sníh, na které můžete narazit, i když teploměr ve vašem autě ukazuje čísla lehce nad nulou.

Foto: Autodrom Most

Nejen mráz, ale i teploty kolem nuly, a dokonce i nad nulou mohou přinést nebezpečné podmínky na silnici.

Jedním z nejčastějších omylů řidičů je domněnka, že pokud je teplota vzduchu vyšší než nula stupňů Celsia, nehrozí náledí. Silnice ovšem může být stále promrzlá a v takovém případě může případný déšť na silnici namrzat i při teplotě tři stupně nad nulou. I proto jsou moderní automobily vybaveny kontrolkou, která řidiče upozorní na pokles venkovní teploty pod čtyři stupně Celsia.

Nebezpečné je především lokální náledí, s nímž řidič nepočítá a které často vzniká náhle a v místech, kde by jej nikdo nečekal. Nejčastěji se pak objevuje na mostech a přemostěních. Obzvláště nebezpečným jevem, který při teplotách kolem bodu mrazu vzniká, je takzvaný černý led. Jde o tenkou průsvitnou vrstvu ledu na asfaltu, která vytváří dojem, že je cesta pouze mokrá.

Řidič tak musí být neustále ve střehu a přemýšlet o tom, kudy právě jede. Například při přejezdu z otevřeného prostoru do lesa je třeba počítat s tím, že přilnavost pneumatik k povrchu vozovky bude nízká, a auto tak hůře ovladatelné. V otevřeném prostoru zase hrozí námraza, například vlivem studeného větru.

Dalším specifikem podmínek s teplotou kolem nuly může být rozbředlý sníh, tedy kombinace toho nejhoršího z mokra a sněhu. Ten může navíc ještě zpětně namrzat, a dál tak snižovat přilnavost pneumatik. „Pomůckou při rozpoznávání, zda silnice namrzá, je sledování vody. Tedy jak se rozstřikuje od kol kolemjedoucích aut, případně poslouchat odrazy vody přenášené pneumatikami do podběhů. Čím tišší je zvuk, tím více přituhuje. Důležité je nepodcenit situaci,“ radí instruktoři bezpečné jízdy mosteckého autodromu.

Foto: Autodrom Most

Hluk vody v podbězích vám může prozradit, jestli namrzá.

Zhoršeným podmínkám byste proto měli přizpůsobit jak rychlost vozu, tak i rychlost provádění zásahů do řízení (cílem je plynulost, ostřejší zásahy mohou auto rozhodit) a odstup od ostatních aut. Nutným předpokladem je však správné obutí vozu. „Jednoznačně je třeba na zimu přezout. Ovšem i sebelepší zimní pneumatika má své limity. Na suchu, nebo mokru, i když je kolem nuly, by se proto řidič neměl chovat, jako by si vyjel v horkém létě,“ vzkazují mostečtí instruktoři.

Zlaté rady expertů na bezpečnou jízdu:

  • Náledí se může tvořit i při teplotách nad bodem mrazu, pokud je vozovka promrzlá.
  • Nebezpečné je zejména lokální náledí v místech, kde jej řidič nečeká, nejčastěji se objevuje na mostech a přemostěních.
  • Pomůckou, která pomůže rozeznat námrazu, je sledování odstřikování vody od kol aut jedoucích před námi či v protisměru; pokud venku tuhne, voda stříká méně či vůbec.
  • Nepřeceňujte účinnost zimních pneumatik. I když je kolem nuly, nefungují lépe než pláště s letním vzorem.
Související témata:
Ledovka
Načítám