Hlavní obsah

Co je horší než mlhovkáři? Ti, co v mlze nesvítí vůbec. A přitom jsou v tom docela nevinně

Foto: Shutterstock / dailin

„Být viděn“ je v mlze naprosto klíčové, stejně jako ve tmě. Pokud se však spolehnete na automatická světla, nemusí se vám to vyplatit.

S podzimem se vyrojili na silnicích lidé, kteří svítí mlhovkami, i když mlha není. To je otrava, ale daleko větší problém je, že se naopak objevují takoví, již v mlze naopak jedou na denní svícení. Nezodpovědní idioti? Nesuďte je tak rychle, v mnoha případech jsou v tom zcela nevinně…

Článek

Na automatické systémy jsme si zvykli spoléhat natolik, že jim zcela důvěřujeme. Dveře na fotobuňku se před námi vždy rozestoupí, osvětlení na ulicích se večer samo rozsvítí a pojízdné schody se před vámi samy rozjedou. Stejně tak u aut očekáváme, že adaptivní tempomat se bude automaticky adaptovat, automatické stěrače budou automaticky stírat – a automatická světla budou automaticky svítit. Až na to, že to občas neudělají.

Foto: Shutterstock / Lucky Business

Že v mlze nesvítí, možná není jeho hloupost. Nejspíš se jen příliš spoléhá na automatické rozsvěcení světel, které mlhu nedetekuje.

Automatická světla byla konstruována a naladěna tak, aby se sama rozsvítila, když na okolí padne tma. Princip je jednoduchý – na čelním skle v noze vnitřního zpětného zrcátka je světelný senzor, který měří intenzitu okolního osvětlení, a pokud klesne pod určitou, pevně danou hodnotu, světla se rozsvítí. To typicky znamená po setmění, v dešti, při průjezdu tunelem nebo třeba při vjezdu do podzemních garáží.

Jenže s mlhou je to ošemetné – ona při ní totiž není vždy tma. Bílé mléko, skrz které nevidíme, je pořád dost světlá masa, již senzory ignorují. A jiný rozlišovací systém není, tedy kromě očí řidiče. Vy moc dobře vidíte, že nic nevidíte. Akorát nevíte, že ostatní nevidí vás, protože se příliš spoléháte na automatický systém, který stále svítí pouze denním svícením, a u značné části aut tedy pouze vpředu. Záď auta při denním svícení zpravidla zůstává zcela zhasnutá (pochopitelně s výjimkou sešlápnutí brzdového pedálu).

Proto pokud máte světla v automatickém režimu a vjedete do mlhy, měli byste zkontrolovat, co na to vaše světlomety. Možností kontroly je hned několik:

  • Při rozsvícených potkávacích světlech by vám na přístrojovém panelu měla svítit příslušná kontrolka (budíky by v tu chvíli také měly být podsvícené).
Foto: Profimedia

Rozsvícená potkávací světla mají na přístrojovém panelu svou kontrolku.

  • Sledovat odraz svých světel na zádi aut před vámi, abyste poznali, zda svítí denní svícení, nebo hlavní světla.
  • Rozhodně nejjistější je prostě zastavit, auto si oběhnout a vizuálně zkontrolovat, že vpředu i vzadu svítíte.

Anebo prostě otočte ovladač světel z automatického režimu do pozice zapnutých potkávacích světel a máte stoprocentní jistotu. Navíc pouze v tomto režimu by vám měly jít rozsvítit mlhovky – jen podle viditelnosti zvažte, zda jsou skutečně nutné.

Související témata:
Mlha
Načítám