Článek
S neustále rostoucím počtem aut na našich silnicích (každý rok jich je o 3 až 4 % více) roste každoročně také počet nehod, jejichž škody jsou placené z povinného ručení provozovatelů aut. Letos by podle odhadů České kanceláře pojistitelů mělo jít o 285 tisíc případů, což je o 15 % víc než před pouhými pěti lety. Finanční nárůst odškodnění však představuje nárůst až o 49 % za posledních pět let. Nárůst ceny pojistného pro letošní rok přitom představuje 4,1 % s průměrnou cenou 2 969 Kč.
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je ze zákona povinné pro každého majitele silničního vozidla provozovaného na pozemních komunikacích. Pokrývá se z něj případná škoda, kterou majitel svým vozidlem při havárii způsobí třetím osobám ať už na majetku, nebo i na zdraví.
Meziročně pak Česká kancelář pojistitelů eviduje nárůst odškodnění za majetkové škody ve výši 7 % (zvýšení komplexity moderních automobilů má za následek nárůst cen náhradních dílů a cenu servisních úkonů – průměrná cena opravy se z 28 tisíc v roce 2011 zvýšila na aktuálních 45 tisíc) a v případě újmy na zdraví dokonce o 8 % (počet případů je v zásadě konstantní, ale zvyšuje se objem odškodnění v důsledku navyšování cen za lékařskou péči i kvůli valorizaci mezd – průměrná újma na zdraví činí 420 tisíc). Když tato dvě čísla srovnáte s meziročním nárůstem cen pojistného o 4 %, nemůže vám to vyjít.
A nevychází to ani pojišťovnám – rozdíl mezi náklady a příjmy se s každým rokem ještě více zvětšuje, takže v budoucnu můžeme očekávat další nárůst cen pojistného. O kolik? To už závisí na samotné pojišťovně a jejích složitých matematických modelech propočtu cen pojistného.
Jak neplatit povinné ručení zbytečně: při prodeji vozidla nezapomeňte neprodleně provést v Registru vozidel převod na nového vlastníka, zbavíte se tak odpovědnosti za platbu povinného ručení, ale i případné nehody nebo pokuty nového vlastníka. Je to ve vašem vlastním zájmu.
Pojišťovny si však zároveň uvědomují určitou disproporcionalitu – většina řidičů jezdí spořádaně a problémy způsobuje menší skupina těch méně zodpovědných. Konkrétně například z 5,5 milionu osobních aut skupina zhruba 500 tisíc má nehody opakovaně nebo není vůbec pojištěná (nepojištěných je odhadem 140 tisíc). Ti pak vytvářejí ztrátu (rozdíl mezi vybranými poplatky a vyplacenými odškodněními) ve výši 18 %.
Podobné rizikové skupiny najdeme i u fleetových vozidel (ztráta 7 % na 580 tisíc aut) a nákladních aut (ztráta 10 % na 120 tisíc aut) – dohromady pak tyto tři skupiny vytvoří technickou ztrátu ve výši 700 milionů korun. Samostatnou kapitolou jsou mladí řidiči do věku 30 let, jejichž nehodovost výrazně překračuje běžný průměr 3,6 % (36 řidičů z 1 000 každý rok nabourá) – 18letí řidiči s mokrým řidičákem mají dokonce až 20% pravděpodobnost, že havarují.
Linka pomoci řidičům „1224“ funguje už 5 let a za tu dobu pomohla 683 tisícům lidí (denně vyřizuje 659 hovorů). Při nehodě volejte rovnou je, operátor vás propojí na vaši pojišťovnu, která vám poskytne kvalifikovanou pomoc v rámci vaší pojistné smlouvy. Vyhnete se tak problémům a vysokým nákladům u případných „lovců nehod“.
To se samozřejmě odráží na vyšších cenách povinného ručení. Jeho výše už se totiž nepočítá pouze podle skupiny zdvihového objemu vozidla, do výpočtu vstupuje celá řada proměnných – věk a bydliště pojistníka, výkon motoru, druh vozidla, způsob jeho užití nebo minulá škodní historie (bonusy a malusy). Do budoucna by se mohl zohledňovat například i roční nájezd kilometrů, frekvence a rozsah přestupků nebo palubní systémy jízdní asistence.
I přes rostoucí ceny povinného ručení by tedy zodpovědní řidiči jezdící bezpečně měli být odměňování nižší cenou pojistného. Přejeme vám tedy hodně kilometrů bez nehod.