Článek
Dle údajů České kanceláře pojistitelů (ČKP) se očekává, že ještě letos by měly pojistky průměrně zdražit o asi 3,4 %. S určitou jistotou lze ale předpokládat, že minimálně totožného zdražení se dočkáme i během příštího roku. Také kroutíte hlavou a nechápete, proč tomu tak je? Vysvětlení je ale bohužel velmi jednoduché. Pojišťovny mají stále vyšší náklady na likvidaci pojistných událostí, rostou ceny za práci v autoservisech, ale rostou také ceny samotných dílů a vybavení aut. A tohle všechno má na konečnou cenu za povinné ručení velký vliv.
V dnešní době pojišťovny ceny za povinné ručení kalkulují především na základě věku, bydliště, ale i předešlého škodního průběhu pojistníka. Sledují také jistou rizikovost pojistníka, a to hlavně pomocí počtu jím nasbíraných bonusů či malusů. Podle průzkumů mezi pojišťovnami ale tento trend jistého prověřování o něco přitvrdí. Zjednodušeně řečeno ten, který nebourá a včas platí pojistky, bude mít povinné ručení levnější než ten, který pojistnou událost řeší i několikrát do roka. Některé pojišťovny už dnes také přihlíží i k tomu, kolik kdo najezdí kilometrů, jsou schopny monitorovat styl jízdy nebo třeba frekvenci dopravních přestupků. A znovu platí, že kdo jezdí nebezpečně a často platí pokuty, bude mít povinné ručení dražší. Případná montáž sledovacího zařízení do auta je ale samozřejmě dobrovolná. Záleží jen na vás, jestli se chcete nechat špehovat a mít levnou pojistku.
Zní to takřka děsivě, až se nám to chce přirovnat k Velkému bratrovi. Ovšem taková už je v řadě zemí bohužel realita. Potenciální nebezpečnost svých klientů si pojišťovny nemohou dovolit. Nicméně ke všem těmto až děsivým předpokladům ohledně povinného ručení by podle ČKP mělo přibýt ještě pár pozitivních změn. Můžeme se prý dočkat změn v podobě rychlejšího vyřízení pojistných událostí a také zjednodušení sjednání povinného ručení. Věříme, že v rychlosti sjednání problém pojišťovny mít nebudou. Ovšem z vlastní zkušenosti se nám nechce věřit, že by se pojišťovny opravdu pochlapily a začaly pojistné události řešit efektivněji a rychleji. Většinou se setkáváme s byrokratickou mašinérií, která umí pořádně potrápit. Pokud toto odpadne, uznáme, že pojišťovny jsou tu opravdu pro nás, a ne my pro ně.