Článek
Vznikla tak velmi limitovaná série. Jak vypadal výsledek? No, v Trollhättanu tyto výběhové verze nalakovali krásnou blankytně modrou barvou s příznačným názvem Sky Blue, a pak otevřeli konfigurátor příplatkové výbavy a zatrhli kolonku „Označit vše“. Výroba sedanu i kombi proběhla relativně bez problému…
Jenže když se mělo dostat na kabriolet, továrna ukončila výrobu. Nedokončený model tak byl přesunut do společnosti ANA Trollhättan AB, kde byl v roce 2012 dokončen. A tím to haslo, žádný další Saab 9-3 Aero Griffin ve verzi kabriolet nevznikl. Tento je tedy jediný svého druhu, a zároveň má zajímavý příběh. Něco nám říká, že tento kousek jednou bude mít slušnou hodnotu. Má k tomu dobře našlápnuto – nedávno se tato 9-3 Sky Blue Edition prodala za 60 tisíc eur, což je zhruba průměrná prodejní cena takového Mercedesu CLS, tedy přibližně 1,5 milionu korun.
U klasických aut se totiž nehledí jen na stav a najeté kilometry. Pokud má auto nějaký příběh nebo případně zajímavého bývalého majitele, je to pro sběratele vítaný bonus. Co se týká kilometrů, tento „Griffin“ má najeto pouze 16 tisíc kilometrů, takže jde v podstatě o zánovní auto. Mělo také spoustu sportovní výbavy – motoru vyladěnému na 260 koní sekundovala 19palcová kola BBS, sportovní podvozek i sportovní výfuk a volant od firmy Hirsch.
Je to poměrně škoda, že už švédská automobilka Saab „zavřela krám“. Jejich auta byla velmi bezpečná a pokroková, a byli to také průkopníci v technologiích benzinových přeplňovaných motorů. Když se Saab Automobile AB v roce 1989 oddělila od mateřského koncernu Saab, ujal se Saabu americký koncern General Motors. Když v roce 2009 GM vyhlásilo bankrot, prodalo Saab nakonec holandskému Spykeru, mezi zájemci byl tehdy mimochodem také švédský krajan a výrobce supersportů Koenigsegg. V roce 2011 Spyker prodal Saab do vlastnictví firmy NEVS, která však nepomohla udržet automobilku při životě o nic déle, a v roce 2012 spadla klec nadobro. I když, prý se blýská na nové časy. V Číně...