Hlavní obsah

Poslední nová auta s atmosférickými čtyřválci do půl milionu

Foto: Mazda

Automobilky klasické motory s atmosférickým sáním a větším počtem válců nahrazují downsizovanými motory, nejčastěji litrovými tříválci s turbem. Přesto se dají ještě dnes koupit nová auta s jednoduchou a osvědčenou technikou. Přinášíme seznam těch, která koupíte do půl milionu a mají potenciál vydržet celé roky.

Článek

Je celkem pochopitelné, že malé tříválce s turbem (nebo obecně downsizované motory s přeplňováním) mají své odpůrce. Někteří lidé nevěří malým motorům už z principu, případně se bojí drahých oprav spojených se složitější technikou. Přece jen jsou průkopnické chyby a nedostatky maloobjemových motorů s přeplňováním mezi veřejností ještě dost čerstvé, i když se z nich automobilky poučily.

Přinášíme tak seznam nových aut do půl milionu korun, která ještě mají klasický atmosférický benzinový čtyřválec. Akorát některá z nich už brzy z ceníků vypadnou, protože je nahradí… ano, uhádli jste, přeplňované tříválce.

Dacia Dokker 1.6 SCe

Foto: Dacia

Z nabídky Dusteru i Loganu už šestnáctistovka bohužel vypadla. A oficiálně už ji má jen dodávka Dokker Van. Ovšem osobní verzi Dokkeru ještě u dealera na skladě najdete

Dacia postupně atmosférické čtyřválce ze svých modelů vytlačila – nebudete-li mít štěstí, asi už žádný skladový kus u dealera nenajdete. Poslední šancí je tak šestnáctistovka SCe v modelu Dokker, která již oficiálně figuruje pouze v ceníku dodávky Dokker Van. Ale ještě se dá sehnat v osobní verzi Dokker. Aktuálně ji lze koupit pod 250 000 Kč.

Verze šestnáctistovky v Daciích je velmi spolehlivá a motor sám o sobě žádným velkým strašákem není, pokud dostává pravidelný servis a kvalitní palivo. V Renaultech, kde měl ve verzi s proměnným časováním ventilů výkon 115 koní, občas zlobil právě přesuvník proměnného časování, ale to je asi tak to jediné. Z dlouhodobého hlediska je to dobrý motor a zájemcům o levné Dacie se slušným dynamičtějším motorem se po něm bude stýskat.

Fiat: Ještě je toho dost

Foto: Fiat

Oblíbená Panda i Fiat 500 mohou mít osvědčenou dvanáctistovku. Nechybí ani objemnější motor 1,4 l a na skladě bude ještě pár šestnáctistovek pro Tipo

Na milovníky klasických atmosférických řadových čtyřválců myslí také Fiat, který stále v nabídce udržuje dvanáctistovku a čtrnáctistovku. Motory jsou dostupné napříč všemi běžnými modely, a pokud budete pátrat, najdete dokonce ještě slušnou skladovku s šestnáctistovkou, kterou jsme si nedávno představili v testu ojetin v modelu Fiat Tipo ve vzácné kombinaci s klasickým automatem.

Základní atmosférická dvanáctistovka má výkon skromných 69 koní, ale díky krátce poskládané převodovce na kompaktní roztomilou „pětistovku“ nebo Pandu bohatě stačí. V bazarech se jedná o nejoblíbenější volbu, je to povedený a spolehlivý motor. Větší čtrnáctistovka občas potrápí spotřebou oleje a problémy se zapalováním, ale často je to vinou opomíjeného servisu a přejížděných olejových intervalů, kdy zdegradovaný olej plný karbonu zalepí pístní kroužky. Pečlivý majitel udrží dlouhá léta v dobré kondici i tento motor.

Hyundai a Kia: 1.25 MPI a 1.4 MPI

Foto: Dalibor Žák

Blíže jsme si motor 1.25 CVVT představili v testu ojetého modelu Rio. Ale velice slušná je i čtrnáctistovka. Hyundai a Kia tak na zájemce o klasickou techniku pořád myslí

Na tradicionalisty myslí také značky Kia a Hyundai. V kompaktních modelech stále nabízí osvědčenou a velmi spolehlivou jednotku 1.25 MPI (případně je označena jako CVVT), která v modelech jako i10, i20, Picanto a Rio představuje zcela dostatečnou, a hlavně bezproblémovou volbu na dlouhé roky. Jak jsme si ukázali v testu ojetého Ria, tohle je opravdu solidní pohon, který překvapuje i docela slušnou dynamikou vzhledem k tomu, že nemá turbo. Spotřeba do šesti litrů.

V segmentu C, tedy o třídu výš, jsou klasické atmosférické motory stále větší vzácností i z toho důvodu, že se dynamicky nemohou moderním foukaným motorům rovnat. Přesto ale Hyundai i Kia s novou generací modelů i30 a Ceed stále nabízejí čtrnáctistovku o výkonu 100 koní. Sice motor figuruje v ceníku hlavně jako provedení „cena již od…“, ale věříme, že si pár zájemců určitě najde. V ojetých i30 a ceedech je to slušný pohon a dřívější problémy s podpalováním ventilů i selhávajícími katalyzátory už budou vyřešené. Navíc se to týkalo hlavně vozů předělaných na LPG.

Opel Adam a Corsa: 1.2 a 1.4

Foto: Opel

Corsa v této generaci brzy skončí, takže se bude nabídka skladových aut tenčit. Velice zajímavá může být čtrnáctistovka s klasickým automatem. Koupíte i jednadvojku, která do města stačí

V Astře už máme smůlu, tam poslední atmosférický motor vypadl již dávno. Ale modely Adam a Corsa ještě stále koupíte s atmosférickými čtyřválci. Dvanáctistovka je slušná jednotka a v corsách je to hojně rozšířený motor, který běžnému motoristovi na cesty do města a blízkého okolí bohatě stačí. Čas ukázal, že jediným rizikem je nepořádný majitel, který nemění olej a když už, používá nesprávnou specifikaci. Jinak je to vyslovený nezmar.

Čtrnáctistovka je také velmi slušná a dynamicky stačí, i když v přímém porovnání s oturbeným tříválcem trochu v pružném zrychlení pokulhává. Ale zase nemá schodovitý průběh výkonu a třeba v Corse lze ještě koupit velice vzácnou kombinaci s klasickým automatem. Corsa už brzy skončí a nová generace bude mít jen tříválce, tak sebou hoďte, jestli máte zájem o klasiku. U motoru 1.4 16V se občas vyskytl natažený rozvodový řetěz, ale zpravidla je u aut, která majitelé utahali neustálým podtáčením.

Suzuki Ignis a Swift 1.2 DualJet

Foto: Suzuki

Suzuki Swift je stále velmi oblíbený kompaktní model především u soukromých kupujících. Menší Ignis má rovněž velice dobrou dvanáctistovku

Pod označením 1.2 DualJet se skrývá poměrně tradiční technika – čtyřválcová dvanáctistovka s nepřímým vstřikováním paliva. Právě vstřikování je velice zajímavě řešené. Místo obvyklého jednoho vstřikovače má každý válec dva menší. Překvapivě ale tento motor i přes jistou vnitřní složitost prozatím funguje spolehlivě.

Vyšší kompresní poměr 12,5 : 1 by snad naznačoval, že by motoru lépe dělal benzin vyššího oktanového čísla, ale Suzuki si vystačí s běžnou pětadevadesátkou. V malém Ignisu máte vždy manuál, ale můžete mít i čtyřkolku. Ve Swiftu lze zase motor kombinovat s automatem CVT. To bude z dlouhodobého hlediska trochu kompromisní řešení, ale pokud nenajedete 30 000 km za rok, snad tohle CVT několik let vydrží. Navíc se tu nepere s vysokým točivým momentem.

Toyota: 1.5 Dual VVTi a Corolla 1.6

Foto: Toyota

Toyota Yaris může mít také patnáctistovku se slušnými parametry. A ještě byste měli na skladě najít pár aurisů a coroll s velice dobrým motorem 1,6 l

Toyota klasické atmosférické čtyřválce také ještě zcela neopouští, i když už jsou vzácnější – třeba v nové Corolle je zatím nenajdeme, pokud tedy vynecháme hybridní pohony. Například model Yaris se dá ale pořídit s velice zajímavou patnáctistovkou, která s výkonem 111 koní bude určitě na kompaktní hatchback stačit. Motor 1,5 l může být kombinovaný také s automatem CVT.

Pokud budete mít štěstí a narazíte u dealera na některý z posledních skladových aurisů nebo vůz Corolla Sedan minulé generace, dostanete velmi slušnou atmosférickou šestnácistovku, která má výkon 132 koní. O spolehlivost poměrně jednoduchého motoru s nepřímým vstřikováním bychom se nebáli, přece jen se bavíme o Toyotě.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi ASX jízdně (a interiérem) působí trochu jako auto z poloviny 90. let. Ale atmosférická šestnáctistovka pod kapotou je nesmrtelný pohon

Zrovna tenhle crossover nám k srdci moc nepřirostl, ale co naplat, zájem o něj je právě i díky jednoduchému, a hlavně spolehlivému pohonu a poměrně atraktivní cenové politice a záruce. Atmosférická šestnáctistovka je snad jediný dobrý motor, který se kdy v ASX objevil. Rozhodně je to lepší volba než zlobivý diesel, který už stejně naštěstí z ceníku vypadl.

Mitsubishi prodává ASX s předním pohonem, a dokonce můžete mít i přestavbu na LPG, ale je otázka, jak se na ní bude motor z dlouhodobého hlediska tvářit. I tak to ale bude spolehlivější řešení než diesel, který majitelům vysál z kapes spoustu peněz za drahé opravy. Pokud tedy chcete nové auto, které působí jako z poloviny 90. let, bude se vám ASX líbit.

Honda: 1,3 a 1,5 l pro Jazz a HR-V

Foto: Honda

Koncepčně dobře promyšlená Honda Jazz se prodává se dvěma atmosférickými čtyřválci a oba jsou velmi slušné. Do rozpočtu 500 000 Kč se vejde ještě crossover HR-V s motorem 1,5 l

Do půl milionu se vejdou i některé Hondy, zejména pak kompaktní a velmi oblíbený Jazz s motory 1.3 a 1.5 i-VTEC. V základu lze do půl milionu koupit i crossover HR-V s patnáctistovkou. Oba motory lze kombinovat s automatem CVT, což není zrovna velká výhra, ale když potřebujete automat, dá se to s tímhle CVT přežít.

Spolehlivosti atmosférických benzinových motorů Honda nelze nic vytýkat – pokud někdy nějaký mívá po větším nájezdu problémy, bývá to po dlouhodobém provozu při zanedbaném servisu. Přece jen jsou tyhle motory citlivější na kvalitu a stav oleje. Pokud jim ale dáte, co potřebují, přežijí celé auto. Nájezdy přes půl milionu km nejsou u udržovaných exemplářů vůbec výjimečné.

Nissan Juke

Foto: Nissan

Nissan Juke už také stárne, ale zase ho můžete mít s osvědčenou šestnáctistovkou. Při dodržování servisních zásad ten motor přežije všechno

Podivný crossover Juke ještě pořád koupíte s atmosférickou šestnáctistovkou, která v průběhu let dospěla k opravdu vysoké spolehlivosti. Není to žádný drak a krátká převodovka drží motor v otáčkách, což se hlavně na dálnici projevuje vyšším hlukem. Ale pokud se nevykašlete na servis a pro nový olej pojedete včas, vydrží tenhle motor navždy.

Jenom se vyhněte přestavbám na LPG, se kterými si tento motor nikdy moc dobře nerozuměl. Výhrady bychom také měli k variátorovému automatu, který uměl majitele potrápit. Týkalo se to ale hlavně přeplňovaných verzí. Atmosférická jednotka s nižšími točivými momenty snad nebude CVT namáhat tak extrémně.

Mazda: Tady to ani jinak nejde

Foto: Mazda

Mazda je jedna z mála, kde zatím ani jinou možnost nemáte. Na atmosférických čtyřválcích si postavila svou novodobou image

Specifickou nabídku motorů má automobilka Mazda, která vlastně ani jiné zážehové motory neprodává. Její řada motorů SkyActiv je ale poměrně specifická a s jednoduchostí zase tak moc společného nemá. Vysoké kompresní poměry a přímé vstřikování paliva přece jen kladou vyšší nároky na pečlivost servisu a kvalitu paliva.

Praxe ukázala, že služební řidiči, kteří atmosférické dvoulitry doslova proplachovali benzinem s nohou na podlaze po dálnici, s karbonováním neměli problém. Naopak šetřílkové šolichající motory  lehce nad volnoběhem sice jezdili za neuvěřitelných šest litrů na 100 km, aby pak po 40 000 km zalepili motor karbonovým šlemem z nekvalitního paliva bez aditiv. Pro klid na duši tankujte aditivovaný benzin s vyšším oktanovým číslem a Mazda vám bude sloužit spolehlivě. Zajímavostí je rovněž možnost přikoupit klasický automat s hydrodynamickým měničem. Škoda, že ceny často přeskočí „naší“ hranici půl milionu.

Načítám