Hlavní obsah

Porsche zveřejnilo své tajné projekty, část III.

Foto: Porsche

Porsche otevřelo své trezory a ukázalo jejich velmi ceněný obsah – tajné projekty, designové vize, které byly rozpracovány do různého stádia, ale nikdy se nedočkaly skutečné realizace. Automobilka se jim proto rozhodla vdechnout život alespoň v knižní formě.

Článek

Z přístupu Porsche je cítit skutečné nadšení pro sportovní auta. Jasně to dokazují všechny speciální verze jejich modelů (označené T, GTS, GT4, GT3 a speciály RS), jasně to dokazují aktivity v motorsportu a nyní to dokazuje i kniha „Porsche Unseen“, jejímž prostřednictvím se automobilka rozhodla uveřejnit některé ze svých odložených designových vizí z let 2005 až 2019 – prostě jim přišlo škoda, aby je nikdy nikdo neviděl, když už si nenašly cestu na silnici. V knize se představí 15 dosud nikým mimo automobilku nespatřených vozů, ve třetí části článku si ukážeme posledních pět kousků.

Vision 917 Living Legend

Sotva vymyslíte ikoničtější závodní vůz Porsche než 917 z přelomu 60. a 70. let (po modelu 906 další dílo geniálního Piëcha), které dvakrát za sebou vyhrálo v Le Mans a dominovalo mnoha dalším vytrvalostním závodům po celém světě. A samozřejmě se stalo po boku Steva McQueena hvězdou legendárního filmu Le Mans. Není divu, že se designérský tým Porsche pokusil v roce 2013 navázat na jeho odkaz a vytvořili koncept novodobé 917. Nešlo však o nic víc než designérské cvičení – vznikl tak pouze hliněný model v měřítku 1:1 (vyvedený v barvách vítězné 917 KH z Le Mans 1970), který automobilka představila loni u příležitosti oslav padesátin původní 917.

Vision 918 RS

Supersport 918 Spyder byl pro Porsche přelomový – poprvé použili hybridní pohon a vymáčkli z něj maximum jeho tehdejších možností. Důkazem toho je jejich rekordní čas na Ringu poprvé pod hranicí sedmi minut. Hned po dokončení jeho vývoje inženýři začali přemýšlet, co dál. A tím krokem kupředu se mohla stát ještě brutálnější verze 918 RS, která původní koncept dováděla až do naprosté krajnosti. Ostřejší bodykit s propracovanější aerodynamikou vidíte na obrázcích v galerii, k tomu si představte tužší podvozek a ještě výkonnější pohonné ústrojí. Původní 918 Spyder disponoval silou 875 koní a 1 280 Nm, které ho katapultovaly na stovku za 2,5 sekundy a rozjely až na maximálku 344 km/h. Jak by musela jet tahle bestie, to si vlastně ani představit nedokážeme.

911 Vision Safari

Na rozdíl od mnoha ostatních konceptů, 911 Vision Safari vznikla v roce 2012 jako funkční prototyp. Jde v podstatě o terénní úpravu klasické Carrery (zvýšený podvozek, terénní pneumatiky, zpevněné zavěšení, ochrana podvozku atd.), což vám může přijít jako hloupost, ale Porsche s takovým autem závodilo na Dakaru (a vydláždilo tak cestu následnému úspěchu s modelem 959), takže to smysl dává (ostatně šlo o oblíbenou úpravu některých majitelů starších 911). A hlavně s tím musela být při jízdě na nezpevněném povrchu spousta srandy! Což ostatně potvrzují i sami vývojáři. Na sériovou produkci však Porsche nemělo odvahu, protože jiní na to odvahu měli.

Macan Vision Safari

Offroadové úpravy se o rok později dočkal také crossover Macan (který měl díky svému SUV původu a pohonu všech čtyř kol přeci jen lepší startovací pozici než 911 Carrera), ale kromě mechanických úprav podvozku došlo také na přepracování karoserie z pětidveřové na třídveřovou! Macan však nedospěl ani do fáze funkčního prototypu, což je dost škoda.

Vision E

Závodění vozů s elektrickým pohonem nabírá na obrátkách, a právě takhle by mohl vypadat budoucí šampion se znáčkem Porsche. Jednomístný speciál s aerodynamicky částečně zakrytým šasi a uzavřeným kokpitem by se už za pár let mohl prohánět po závodních tratích. První krok tímto směrem udělala automobilka svou účastí v seriálu Formule E.

Který koncept Porsche se vám líbí nejvíc?
Vision 917 Living Legend
21,6 %
Vision 918 RS
10 %
911 Vision Safari
52,6 %
Macan Vision Safari
9,1 %
Vision E
6,7 %
Celkem hlasovalo 1282 čtenářů.
Načítám