Hlavní obsah

Porsche v Bratislavě vyrobilo miliontý Cayenne

Foto: Porsche

Porsche Cayenne možná provází kontroverzní pověst, ale jeho prodejní úspěchy jsou nesporné – doslova zachránilo automobilku před bankrotem a pak ji dovedlo k úspěchu. Přínos Cayenne byl ale ve skutečnosti ještě významnější…

Článek

V Porsche právě bouchli lahve šampaňského z ledničky a otevírají plechovky s kaviárem, jde se slavit! Z výrobní linky v Bratislavě totiž před pár dny sjel jubilejní miliontý kus modelu Cayenne, červené GTS, které udělá radost jednomu německému zákazníkovi. Vyrobit takové množství aut trvalo pouhých 19 let (modelu 911 totéž zabralo 55 let). Začátky modelu Cayenne ale nebyly zdaleka tak zářivé.

Přesuňme se zpět v čase na konec devadesátých let. Porsche se právě vyhrabalo z největší krize z počátku devadesátých let, v nabídce má model 911 generace 996, který nepatřil k nejoblíbenějším kouskům ve firemní historii, a vysmívaný Boxster 986 s pověstí auta pro holky. Obchodně se začíná konečně zase trochu dařit, ale vedení automobilky moc dobře ví, že k přežití potřebuje pořádný prodejní trhák.

Foto: Porsche

Moc krásy nepobralo, ale přesto ho zákazníci milovali

A tak se zrodil projekt „Colorado“, čtyřdveřové, luxusní a zároveň sportovně laděné rodinné auto pro silnici i do terénu. Úspěchy Mercedesu ML a BMW X5 totiž ukázaly, že právě takové auto zákazníci chtějí (a například vstup na asijské trhy by bez něj byl nemyslitelný). Porsche na něj vsadilo všechno. Vývoj takového auta byl však pro automobilku zcela nová disciplína, ačkoliv mohli využít znalosti získané při vývoji modelů 928 (grand tourer), 959 (sofistikovaný pohon všech kol) a speciálů pro Dakar (terénní schopnosti), proto spojili síly s Volkswagenem (tak vznikl i první Touareg).

Výsledek byl… kontroverzní. První Cayenne nebyl právě pohledné auto, dokonce měl pod kapotou i diesel, fanoušci mu však především nedokázali odpustit, že není pravým sportovním autem. Jenže schopnosti Cayenne byly neoddiskutovatelné – byl nejobratnějším a nejrychlejším autem svého druhu (nejsilnější verze Turbo nabízela 450 koní a stovku za 5,3 sekundy, postupně výkon vystoupal až k 550 koním), snadno pojmul rodinu i s bagáží, mohli jste s ním pohodlně křižovat kontinent na plný plyn, ale i vyrazit dovádět do terénu. Zákazníci si ho okamžitě zamilovali a Cayenne se stal tahounem prodejů značky.

Není proto divu, že se brzy dočkal druhé generace, která měla povedenější design, ještě luxusnější a vybavenější interiér a jízdně byla zase o pěkný kus dál. V produkci se také objevují elektrifikované verze – jako první 380koňový hybrid, později ho nahradil plug-in hybrid s výkonem 416 koní a elektrickým dojezdem až 36 km. Fanoušci zase ocenili návrat legendárního označení GTS, označující model s nejlepší kombinací sportovních vlastností a každodenní použitelnosti, které se následně rozšířilo i na sportovní modely nabídky.

V roce 2017 spatřila světlo světa už třetí generace Cayenne, která nabízí ještě víc všeho, především rychlosti – nejsilnější verze má 680 koní a stovku zdolá za 3,9 sekundy! Navíc jde o plug-in hybridní verzi… Fanoušci se už ale nečertí, protože obchodní úspěch Cayenne (loni se po celém světě prodalo 90 tisíc Cayennů) automobilka dokáže přetavit do široké nabídky ostrých a sběratelských sportovních verzí (911 GT3 RS, Cayman GT4, 935 apod.), které podporují pravou DNA značky. Všichni jsou spokojení.

Přínos Cayenne byl ale daleko větší – automobilce Porsche umožnil rozšířit nabídku o čtyřdveřové GT (Panamera), menší SUV (Macan) a nejnověji o elektrický supersedan (Taycan). Komerční úspěch Cayenne také ukázal ostatním sportovním značkám, že mohou vydělávat peníze na SUV, aniž by se musely bát poškození svého renomé – tak mohlo vzniknout Lamborghini Urus, Bentley Bentayga, Rolls-Royce Cullinan, Maserati Levante, Aston Martin DBX nebo chystané Ferrari Purosangue. Dnes už sportovní SUV nikoho neurážejí. A na počátku toho všeho byl Cayenne.

Kterou generaci Porsche Cayenne máte nejraději?
První (E1)
5,2 %
Druhou (E2)
5,3 %
Třetí (E3
69,5 %
Žádnou, Cayenne je ZLO!
20 %
Celkem hlasovalo 940 čtenářů.
Načítám