Článek
Většina škarohlídů si sice zpočátku klepala na čelo, jenže vstup sportovní značky Porsche do světa elektromobility proběhl na výbornou. Model Taycan šokoval odborníky a zákazníky doslova uhranul – získal více než 50 mezinárodních ocenění (včetně ceny pro nejvíce inovativní vozidlo) a za pouhých pár měsíců loňského roku bylo zákazníkům dodáno přes 20 tisíc hotových vozů, přičemž další tisíce netrpělivě čekají v pořadníku. I proto se na pokračování tohoto příběhu čekalo tak dlouho…
Již dříve ohlášený příchod Taycanu Cross Turismo, dobrodružnější a praktičtější varianty elektrického sedanu, musel být posunut zhruba o půl roku, protože automobilka prostě neměla výrobní kapacity pro nový model. Nyní si ho však konečně můžeme prohlédnout – od Taycanu se liší především přifouknutou, ale stále velmi sportovně pojatou zádí, jež nabízí více prostoru nad hlavou pro pasažéry vzadu (o 47 mm) a až 1 200 litrů objemu pro zavazadla.
Další úpravou je kromě ochranného oplastování především zvýšení světlé výšky standardně dodávaného vzduchového podvozku o 20 mm, případně o 30 mm s příplatkovým Off-road paketem (ve vysokých rychlostech se podvozek naopak přisaje k povrchu). Nečekejte tak žádný drsný offroad – Porsche přiznává, že Cross Turismo bylo vyvinuto pro šotolinové cesty a zablácené silniční úseky. Prostě abyste se nemuseli bát sjet z hladkého asfaltu. Právě proto ho můžete mít výhradně s pohonem všech čtyř kol.
Jinak ale Cross Turismo kopíruje nabídku Taycanu, s nímž sdílí techniku (skateboardovou platformu s bateriemi ukrytými v podlaze, výkonnou 800V architekturu a pohon dvěma elektromotory, po jednom na každé nápravě) – výkon se pohybuje od 380 koní (Taycan 4 Cross Turismo) až po 625 koní (Taycan Turbo S Cross Turismo), zrychlení z klidu na stovku je u nejpomalejší verze svižných 5,1 s a u nejrychlejší raketových 2,9 s a maximální rychlost činí až 250 km/h. Takže pomalé rozhodně nebude.
A pomalé nebude ani nabíjení. Pokročilá 800V architektura umožňuje nabíjení výkonem až 270 kW – baterie s kapacitou 93,4 kWh by tak zhruba po půl hodině u nabíječky měla umožnit dojezd v rozmezí 388–456 km (podle verze a výbavy).
Porsche také myslelo na „zákazníky žijící aktivním způsobem života“ a pro Taycan Cross Turismo vyvinulo nový držák až pro tři (elektro)kola (které mohou mít přímo značku Porsche) a střešní box umožňující jízdu rychlostí až 200 km/h.
Porsche Taycan Cross Turismo dorazí na český trh letos v létě s cenou začínající zhruba na 2,5 milionu korun. Tak co, máte už naspořeno?