Hlavní obsah

Porsche si k narozeninám postavilo koncept 911 Speedster

Foto: Porsche

Porsche 911 Speedster

Je tomu 70 let, co Ferdinand Porsche ukázal světu první sériově vyráběný Typ 356 „No. 1“. Od té doby uplynulo hodně vody a na sporťácích ze Stuttgartu se mnohé změnilo, ale dodnes tady umí postavit auto, nad kterým potom neskrývaně slintá odborná i široká veřejnost.

Článek

Úplně nejnovějším konceptem legendární automobilky je 911 Speedster, postavený na základech okruhové GT3, ovšem s přidanou elegancí a retro prvky. Svou siluetou navazuje Speedster na letité předchůdce svého jména, takže střecha byla useknuta rovnou i s čelním oknem. To pak bylo vráceno, ovšem s důrazně agresivnějším sklonem.

Zadní sedadla neexistují, místo nich se za dvojicí karbonových skořepin v hnědé kůži nachází karbonové aerodynamické krovky. Stříbrná už sice pěkných pár let spadá mezi ty „nezajímavé“ barvy, ale její použití společně s bílým čumákem a dekory je vzhledem k závodní historii jasnou volbou. Boky potom zdobí velké bílé číselníky se startovní sedmdesátkou. Perfektním finálním dotykem jsou chromovaná zrcátka do špičky a hrdlo nádrže vytažené doprostřed kapoty.

Klasická plátěná střecha jako u kabrioletu, případně alespoň střešní panel jako u Targy, se v daném případě nekoná. Přesto však Porsche zmiňuje, že Speedster dostal jistou úroveň ochrany před počasím. Lehký plátěný panel je však ručně skládací, nachází se v úložném prostoru a nasazuje se pěkně postaru zvenčí.

Jak už padlo o kus výš, podkladem pro stavbu Speedsteru se stal model GT3. Z něj pochází tuhý sportovní podvozek, ale z verze GT3 RS si Speedster odnáší také motor. Plochý šestiválec o objemu čtyř litrů má atmosférické plnění a pěkně kulatých 500 koní výkonu, dostupných až na úplném vrcholu spektra otáček. Zcela konkrétně lze agregát rozezpívat až do devíti tisíc za minutu. Jeho zpěvný projev přijde vhod. V rámci odlehčování totiž z interiéru zmizel audiosystém, odebraný spolu s navigací a klimatizací.

Puristické pojetí auta dokresluje i šestistupňová manuální převodovka. Jak rychle Speedster jede, nebo kolik vlastně váží, bohužel v tiskové zprávě nepadlo. I tak jsme si ale na sto procent jistí, že půjde o svezení z říše snů.

Bohužel taky dost reálně hrozí, že v říši snů zůstane i Speedster jako takový. Na tvary z let padesátých a šedesátých Porsche v novodobé historii navázalo již několikrát, a pokaždé se jednalo o jakousi labutí píseň odcházející generace modelu 911. Jenže zatímco v některých případech vyšly na trh striktně limitované edice (naposledy v roce 2011 vyrobilo Porsche 911 Speedster 997 ve 356 kusech), někdy zůstalo u návrhu. Jestli však někdo rozhlásí petici za výrobu aktuálního Speedsteru 991, my ji okamžitě podepisujeme.

Související témata:
Načítám