Hlavní obsah

Porsche představilo elektrickou budoucnost motorsportu

Foto: Porsche

Plně elektrický sportovní vůz je funkční prototyp. A podle všeho se dočkáme vlastní závodní série

Na jednu stranu je to technologický zázrak. Kompaktní sportovní auto s kvalifikačním (!) výkonem přes tisíc koní, které váží 1 500 kg, na stovku zrychlí za 2,5 s, jede 300 km/h a mělo by se i rychle dobít. Na druhou stranu nevydrží jet ani hodinu v kuse…

Článek

Pokud teď váhavě krčíte rameny a říkáte si, že bůhví jak to bude, pak vězte, že to není žádná laminátová maketa se zatmavenými okny, bez motoru a podvozku, na umělohmotných kolech, ale plně funkční prototyp! „Je to skutečný závodní vůz, který ukazuje naši představu o tom, jak by mohl vypadat závodní elektromobil pro naše zákazníky,“ řekl při představení v Mnichově Matthias Scholz, šéf závodních vozů GT Porsche Motorsport.

Foto: Porsche

Misson R by mohl být taky předobrazem elektrického Caymanu

Karoserie Mision R je vyrobena z kompozitu vyztuženého biovlákny (NFRP), které Porsche použilo již při výrobě závodního Caymanu GT4 Clubsport. Stejný materiál pak najdete i v interiéru. Ochranný rám auta je potom z vyztuženého karbonu a tvoří zároveň střechu auta, která je prosklená. Což je sice efektní, ale diskutabilní. Nejde jen o přehřívání kokpitu, ale je nanejvýš pravděpodobné, že při jízdě samotné to bude jezdce rušit. Navíc podle současných pravidel musí být ochranná klec ocelová, i když Porsche naznačilo, že doufá, že se to časem změní.

Každopádně Porsche evidentně udělalo maximum, aby jejich nový elektrický závodní vůz Mission R byl co nejlehčí. Přesto díky bateriím, dvojici elektromotorů a pohonu všech kol váží 1 500 kg, což je zdánlivě vzhledem k hmotnosti běžných současných aut sice málo, ale vězte, že většina běžných závodních aut má 1 200 kg a naprosto běžně se ještě dovažují, tedy postaví se lehčí a závaží se dává tam, kde se to hodí kvůli rozložení váhy a zatížení jednotlivých kol.

Interiér vozu je přesně takový, jako čekáte u moderního závodního vozu, tedy jedna sedačka, většina klíčových ovládacích prvků na volantu a nad ním skromný informační displej.

Foto: Porsche

Interiér auta je konvenční, ochranný rám z kompozitních materiálů zatím neplní homologační požadavky FIA

Porsche uvádí, že Mission R má výkon až 1 080 koní, ale hovoří o něm jako o kvalifikačním. Běžný výkon je 680 koní, elektromotor pohánějící zadní kola je pak silnější než ten na přední nápravě. V plném zatížení by mělo auto vydržet třicet minut jízdy, jinak to bude o kus víc, ale Porsche přesný čas nezveřejnilo. Tvrdí jen, že baterie s kapacitou 82 kWh má olejové chlazení a že celý systém pracuje s pokročilou 900 voltovou technologií. Díky nabíjení DC by se baterie vozu měla podle Porsche nabít z 5 na 80 procent kapacity za pouhou čtvrthodinu.

Parametry jako zrychlení na stovku za 2,5 s a maximální rychlost 300 km/h nezní zle, ale zajímavější je, že Mission R by mělo dynamikou připomínat Porsche 911 Cup. S délkou 4 326 mm je vůz přitom o něco kratší než současné Porsche 718 Cayman, ale je o něco širší (1 990 mm) a nižší (1 190 mm). Každopádně to je hodně kompaktní záležitost.

Porsche Mission R je určeno pro kratší formáty závodů, pro které ho přímo předurčuje kapacita jeho baterie. Podle všeho se dočkáme značkového seriálu identických aut, které Porsche vyrobí pro soukromé týmy. Jeho hlavním posláním je ale sbírat cenná data, která by Porsche chtělo použít při vývoji silničních sportovních elektromobilů. První vlaštovkou by mohl být právě elektrický Cayman.

Načítám