Článek
Porsche uvádí, že jeho zákazníci skutečně milují individualizaci svých aut. A to je naprosto pochopitelné – když už dáte řádově miliony korun za auto, samozřejmě chcete, aby bylo ve všech ohledech odladěné přesně podle vás.
V tomhle případě si ovšem říkám, že možná mělo zůstat u obrovské palety barev laku, designů kol a materiálů v interiéru. Protože novinka s otiskem je nejenom opravdu divná, ale nemohu se ubránit pocitu, že je i zneužitelná. Koneckonců otisk prstů se dneska používá ve všech možných formách komunikace, z hlavy mě napadá například v bankovnictví.
Fór tkví v tom, že zašlete svůj otisk do Porsche Excklusive Manufactur – což je ta divize, která má na svědomí nejrůznější ryze individuální úpravy. Porsche zdůrazňuje, že předání otisku je velmi dobře zabezpečeno, a že citlivý biometrický údaj tak nemůže uniknout. Což je poněkud úsměvné, vzhledem k tomu, že je pak otisk v obřím formátu natištěn na kapotu hotového vozu. O tom, že by byl otisk sám o sobě nějak pozměněn, aby se nedal pouhým vyfocením zneužít, se zpráva nezmiňuje.
Co je však poněkud fascinující, to je způsob, jakým je otisk prstu na kapotu aplikován. Jak už padlo, jedná se o tisk, a nikoliv o nalepovací fólii. Porsche skutečně využívá speciální a extrémně přesnou tiskovou hlavu – vlastně takovou velkou inkoustovou tiskárnu, která pracuje s automobilovým lakem. Ta vytiskne otisk prstu na již hotovou kapotu a po vytisknutí se kapota zalakuje bezbarvým lakem a rozleští do finálního lesku. Proti rychlým pruhům na kapotě nic nemám – ale proč tohle?
Cena služby je 7 500 euro (189 tisíc korun) včetně daně a zákazníci, kupující novou 911, mohou začít zdobit auta svými otisky již od března. A aby toho nebylo málo, Porsche slibuje, že u otisků to rozhodně neskončí, a že se tak v budoucnu možnosti „hodně osobní“ individualizace ještě rozšíří. Což je představa, která mě vlastně trochu děsí. Nemluvě o tom, jak dobře budou takto speciálně upravená auta do budoucna prodejná.