Článek
Čas letí jako voda, a tak už to jsou tři roky, co Porsche představilo své nejmenší SUV, Macan. A my jej nyní vyzkoušeli s nejmenším motorem, co Porsche vůbec nabízí, s dvoulitrovým čtyřválcem. To nezní jako recept na zábavu, ani jako výhra. Jenže nemusí to být nutně ani průšvih, ostatně na západě a v USA se tento model těší překvapivé přízni zákazníků.
Milé je, že na první pohled přítomnost čtyřválce v podstatě jen tak nepoznáte, zejména pokud je auto naspecifikováno podobně jako testovací kus, tedy bez označení motorizace, se čtyřmi sportovními koncovkami výfuků za 18.000 Kč bez DPH a na jedenadvacetipalcových kolech "911 Turbo Design". Chytrý tah, milé Porsche! A rovněž je nutno říci, že auto na poměry SUV stále vypadá dobře, na pohled masivně a přitom svým způsobem elegantně. Není to nejkrásnější auto světa, ale reprezentuje zcela jistě zdařile. První dojem tedy vyznívá pozitivně, jenže co uvnitř?
Uvnitř je volba výbavy spíše mírnější, přesto auto působí luxusně a je zde vše potřebné. Interiér je výtečně zpracovaný, vyzařuje z něj solidnost a kvalita. Pozice za volantem je výborná, sedí se hezky nízko a volant se dá přitáhnout pěkně k tělu. Ačkoliv rozhodně nejde o vrcholnou výbavu, podle nás to úplně stačí, zejména když je vnitřek v této dvoubarevné kombinaci. Zajímavé je, že tento Macan nemá Sports Chrono paket, takže na vrcholu palubní desky nejsou stopky, ale kompas.
Pokud nastartujete a rozjedete se, bude vše v pořádku - uvnitř je naprosté ticho. I po městě je vše tak, jak má být. Kultivovaný Macan je v ulicích slušně pružný, velmi příjemný a sedmistupňová dvouspojka řadí rychle, hladce a inteligentně. Překvapením je spotřeba, protože po Praze se dá jezdit i za 8 litrů na sto kilometrů. V tu chvíli mi v hlavě blikne myšlenka, že pro všechny ty manželky, které chtějí hezké SUV do Porsche, ale reálně s ním moc nenajezdí a stačí jim slušná pružnost, ne vyloženě rychlost, je tohle vlastně zcela dostatečné a uspokojující.
Jenže pak vyjedete na dálnici a rázem je vše pozitivní pryč. Pod plným plynem vám ujede naftový Passat Bi-TDI, spotřeba prudce stoupá a pokud chcete jet jen trochu svižně, bude to problém. Při 130 km/h se spotřeba pohybuje okolo 10 litrů na sto kilometrů, pokud chcete jezdit 160 km/h, tak už to bude zhruba 13,5 litrů. Dynamika je slabá, motor se i pro mírné zrychlení dosti vytáčí a ve výsledku je pro dálkové cesty lepší zvolit diesel. Tady se opět potvrzuje staré známé pravidlo, že malý motor ve velkém autě obvykle nefunguje.
Menší lehký motor se však pozitivně projevuje při jízdě v zatáčkách. Tento Macan měl příplatkový vzduchový podvozek, který se dá doporučit, byť i v komfortním nastavení očekávejte spíše tužší naladění, zejména na jedenadvacetipalcových kolech. Ve výsledku je však poddajnost auta slušná a filtrace nerovností taky, jen na menších nerovnostech auto trochu "zakopává" o ta velká kola. Skvělé ovšem je, že do zatáček Macan najíždí příjemně ostře, pokud chcete, a mechanická přilnavost je velmi vysoká. Ačkoliv jde o SUV, svižná jízda na okresce mu nejen nedělá problém, ale dokonce si to snad až užíváte. Trakce je na výjezdu z pomalého oblouku rovněž obrovská, nedotáčivost je pak minimální, pod plným plynem jde cítit snad i náznaky přetáčivosti.
Ve výsledku zde tak máme povedené, skvěle postavené, kultivované a řidičský příjemné SUV. Jenže s dvoulitrovým čtyřválcem, který má 252 koní, za něj i s nějakou výbavou dát přes 2 miliony korun, když auto vychází z Audi Q5? To už bude otázkou priorit. Pro ženu, jakožto městská okrasa, je dvoulitr dostačující, pro delší cesty a vyšší rychlosti ale doporučujeme šestiválce, ať už naftový či benzinový.
Technické údaje: Porsche Macan 2.0 T 4x4 | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 185 kW (252 k)/5000-6800 ot. |
Točivý moment | 370 N.m/1600-4500 ot. |
Převodovka | Sedmistupňová dvouspojková |
Maximální rychlost | 229 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,7 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 8,4/6,4/7,2 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1845/675 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4697 x 1923 x 1624 mm |
Rozvor | 2807 mm |
Objem nádrže | 75 l |
Objem zavazadelníku | 500/1500 l |
Základní cena | 1.590.000 Kč |
Paleta motorů
Macan nabízí slušnou paletu přeplňovaných motorů. Kromě základního čtyřválce jsou to výhradně šestiválce. Naftový třílitr má 258 koní, Macan S a GTS pak má rovněž třílitr, ovšem benzinový, a to s 340, respektive 360 koňmi. Vrcholem pak je varianta Turbo, která má rovných 400 koní a zrychlení na stovku za 4,4 sekundy.