Hlavní obsah

Porsche Macan 2.0T - Stačí čtyři válce?

Foto: Archiv Garáž.cz

V tomto roce na sebe veškerou pozornost strhly modely 718 Cayman a Boxster, která přešly z atmosférického šestiválce na přeplňovaný čtyřválec. Nicméně je tady ještě jedno Porsche, které používá dvoulitr turbo, a to Macan!

Článek

Čas letí jako voda, a tak už to jsou tři roky, co Porsche představilo své nejmenší SUV, Macan. A my jej nyní vyzkoušeli s nejmenším motorem, co Porsche vůbec nabízí, s dvoulitrovým čtyřválcem. To nezní jako recept na zábavu, ani jako výhra. Jenže nemusí to být nutně ani průšvih, ostatně na západě a v USA se tento model těší překvapivé přízni zákazníků.

Foto: Archiv Garáž.cz

Milé je, že na první pohled přítomnost čtyřválce v podstatě jen tak nepoznáte, zejména pokud je auto naspecifikováno podobně jako testovací kus, tedy bez označení motorizace, se čtyřmi sportovními koncovkami výfuků za 18.000 Kč bez DPH a na jedenadvacetipalcových kolech "911 Turbo Design". Chytrý tah, milé Porsche! A rovněž je nutno říci, že auto na poměry SUV stále vypadá dobře, na pohled masivně a přitom svým způsobem elegantně. Není to nejkrásnější auto světa, ale reprezentuje zcela jistě zdařile. První dojem tedy vyznívá pozitivně, jenže co uvnitř?

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvnitř je volba výbavy spíše mírnější, přesto auto působí luxusně a je zde vše potřebné. Interiér je výtečně zpracovaný, vyzařuje z něj solidnost a kvalita. Pozice za volantem je výborná, sedí se hezky nízko a volant se dá přitáhnout pěkně k tělu. Ačkoliv rozhodně nejde o vrcholnou výbavu, podle nás to úplně stačí, zejména když je vnitřek v této dvoubarevné kombinaci. Zajímavé je, že tento Macan nemá Sports Chrono paket, takže na vrcholu palubní desky nejsou stopky, ale kompas.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud nastartujete a rozjedete se, bude vše v pořádku - uvnitř je naprosté ticho. I po městě je vše tak, jak má být. Kultivovaný Macan je v ulicích slušně pružný, velmi příjemný a sedmistupňová dvouspojka řadí rychle, hladce a inteligentně. Překvapením je spotřeba, protože po Praze se dá jezdit i za 8 litrů na sto kilometrů. V tu chvíli mi v hlavě blikne myšlenka, že pro všechny ty manželky, které chtějí hezké SUV do Porsche, ale reálně s ním moc nenajezdí a stačí jim slušná pružnost, ne vyloženě rychlost, je tohle vlastně zcela dostatečné a uspokojující.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže pak vyjedete na dálnici a rázem je vše pozitivní pryč. Pod plným plynem vám ujede naftový Passat Bi-TDI, spotřeba prudce stoupá a pokud chcete jet jen trochu svižně, bude to problém. Při 130 km/h se spotřeba pohybuje okolo 10 litrů na sto kilometrů, pokud chcete jezdit 160 km/h, tak už to bude zhruba 13,5 litrů. Dynamika je slabá, motor se i pro mírné zrychlení dosti vytáčí a ve výsledku je pro dálkové cesty lepší zvolit diesel. Tady se opět potvrzuje staré známé pravidlo, že malý motor ve velkém autě obvykle nefunguje.

Foto: Archiv Garáž.cz

Menší lehký motor se však pozitivně projevuje při jízdě v zatáčkách. Tento Macan měl příplatkový vzduchový podvozek, který se dá doporučit, byť i v komfortním nastavení očekávejte spíše tužší naladění, zejména na jedenadvacetipalcových kolech. Ve výsledku je však poddajnost auta slušná a filtrace nerovností taky, jen na menších nerovnostech auto trochu "zakopává" o ta velká kola. Skvělé ovšem je, že do zatáček Macan najíždí příjemně ostře, pokud chcete, a mechanická přilnavost je velmi vysoká. Ačkoliv jde o SUV, svižná jízda na okresce mu nejen nedělá problém, ale dokonce si to snad až užíváte. Trakce je na výjezdu z pomalého oblouku rovněž obrovská, nedotáčivost je pak minimální, pod plným plynem jde cítit snad i náznaky přetáčivosti.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve výsledku zde tak máme povedené, skvěle postavené, kultivované a řidičský příjemné SUV. Jenže s dvoulitrovým čtyřválcem, který má 252 koní, za něj i s nějakou výbavou dát přes 2 miliony korun, když auto vychází z Audi Q5? To už bude otázkou priorit. Pro ženu, jakožto městská okrasa, je dvoulitr dostačující, pro delší cesty a vyšší rychlosti ale doporučujeme šestiválce, ať už naftový či benzinový.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: Porsche Macan 2.0 T 4x4
MotorZážehový řadový čtyřválec
Objem1984 cm3
Výkon185 kW (252 k)/5000-6800 ot.
Točivý moment370 N.m/1600-4500 ot.
PřevodovkaSedmistupňová dvouspojková
Maximální rychlost229 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h6,7 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)8,4/6,4/7,2 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1845/675 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4697 x 1923 x 1624 mm
Rozvor2807 mm
Objem nádrže75 l
Objem zavazadelníku500/1500 l
Základní cena1.590.000 Kč

Paleta motorů

Macan nabízí slušnou paletu přeplňovaných motorů. Kromě základního čtyřválce jsou to výhradně šestiválce. Naftový třílitr má 258 koní, Macan S a GTS pak má rovněž třílitr, ovšem benzinový, a to s 340, respektive 360 koňmi. Vrcholem pak je varianta Turbo, která má rovných 400 koní a zrychlení na stovku za 4,4 sekundy.

Načítám