Hlavní obsah

Porsche investuje miliony do zvuků pro elektrické modely

Foto: Porsche

Elektromobily mají jistě své výhody – zátah od nulových otáček, minimum pohyblivých částic v motoru, a tak podobně. Tato technologie je však stále v začátcích, a tak ji (zatím) často trápí skromný dojezd. Automobiloví nadšenci by potom vypíchli, že pořádné auto přece musí mít „nějaký“ zvuk, zejména pokud jde o vozy značky Porsche. A krom toho tiché elektromobily mohou být poměrně rizikové zejména na přechodech – nejsou zkrátka tak dobře slyšet, takže chodec neví, že za zatáčkou se nějaký ten elektromobil už blíží.

Článek

Pro elektromobily Porsche to však již brzy platit nebude. Co si budeme povídat, doba jde kupředu a ropa tu taky nebude věčně – a elektřina se, alespoň v některých kruzích, zdá být tou nejvhodnější náhradou. Není to tak dávno, co byl svět v šoku z toho, že Porsche vyrobilo své první SUV, model Cayenne. Jenže zvykli jsme si na Cayenne, budeme si muset zvyknout i na elektrická Porsche.

Foto: Porsche

Porsche Taycan Turbo S může být sice rychlý jak chce, ke skvělému řidičskému zážitku mu však chybí zvuk – a to chtějí v Porsche změnit

Ve Stuttgartu teď podle všeho uzavřeli spolupráci (respektive odkoupili částečný podíl) se společností DSP Concepts, která sídlí v kalifornském Silicon Valley a která se zabývá vývojem softwaru pro zpracování zvuku a zvukových algoritmů.

Německý výrobce údajně investoval 14,5 milionu dolarů a celkové investice už činí okolo 25 milionů dolarů. DSP Concepts nabízí pokročilý zvukový systém zvaný Audio Weaver, který poskytuje zvukovou platformu, schopnou vytvářet vlastní zvukový algoritmus. V řeči nás obyčejných smrtelníků to tedy znamená, že díky spolupráci s DSP Concepts bude Porsche schopné vyvinout svůj vlastní zvuk motoru pro elektrické modely.

Sluší se dodat, že Porsche není první – spolupráci s touto společností uzavřel už i technologický gigant Sony, nebo divize „i“ od BMW.

„Máme rádi charakteristický zvuk spalovacího motoru Porsche, a tak jsme se rozhodli, že tento typický znak a součást charakteru automobilky propůjčíme našemu prvnímu elektrickému sportovnímu vozu, modelu Taycan,“ řekl Oliver Seifert, viceprezident elektrického a elektronického vývoje Porsche. „Technologie společnosti DSP Concepts umožňuje našim inženýrům dát Taycanu jedinečný zvuk, a propůjčit mu tak vlastní a nezaměnitelný zvukový projev.“

„Vývojem a zpracováním zvuku se zabýváme již od 90. let. Nicméně zvuková estetika ještě nikdy nebyla tak důležitá, jako tomu začíná být právě teď, při současných technologiích. Platforma Audio Weaver pracuje v reálném čase a nabízí široké spektrum optimalizace, takže naši zákazníci budou moci svůj zvukový software bez problému odlišit od konkurence.“ nechal se slyšet Chin Beckmann, výkonný ředitel společnosti DSP Concepts.

No jen si to představte – třeba nastane doba, kdy budeme našim vnoučatům vyprávět, jaké to tehdy bylo, když auta vydávala zvuk sama o sobě… Nebo se za čas objeví dokumenty, v nichž bude vysvětleno: „Věděli jste, že zvuk automobilů byl kdysi naprosto přirozenou vlastností vozidel a nebylo zapotřebí přídavných reproduktorů? Bylo to způsobeno tím, že uvnitř spalovacích motorů docházelo k synchronizovaným výbuchům, a ty v kombinaci s klikovou hřídelí a výfukem vytvářely zvuk auta.“

Na druhou stranu, myšlenka stáhnout si do auta zvuk třeba takového Porsche 911 ze sedmdesátých let nebo legendárního Porsche 917, případně bublajícího osmiválce, to vpravdě není špatná představa. Na originál to sice nemá, ale je dobré vědět, že budoucnost už nevypadá tak úplně černě.

Související témata:
Načítám