Článek
V roce 2023 bude tato třída představovat vrchol vytrvalostního závodění pro Světový vytrvalostní šampionát FIA (World Endurance Championship) a Severoamerický šampionát sportovních vozů (North American Sportscar Championship), kde bude vystupovat pod mírně pozměněnou zkratkou LMDh, tedy Le Mans Daytona hybrid. Prozatím to však vypadá, že pravidla budou prakticky stejná.
Sesterské šampionáty samozřejmě mají velkou váhu jak pro samotného výrobce v Německu, tak i pro divizi jeho zámořského importéra. První, alespoň částečné odkrytí pravidel mluví o pohotovostní hmotnosti okolo 1 000 kilogramů při kombinovaném výkonu hybridního pohonu nějakých 680 koní. Zda však půjde o přeplňované čtyřválce s hybridem, či například atmosférické šestiválce a hybrid, to dosud jasné není.
Jak přiznalo samotné Porsche, naposledy měl jejich závodní tým možnost soutěžit v takto vyrovnané kategorii před více než dvaceti lety. Pro fanoušky a diváky je potom lákavý i fakt, že se tato kategorie bude mnohem víc zaměřovat na takzvanou „cenovou efektivitu“ mezi týmy. Jinými slovy by neměla umožňovat lépe zajištěným týmům rozšoupnout se, a reálně se tak vzdálit od těch ostatních. Doufejme, že něco podobného již brzy potká i jiný slavný šampionát – ten s odkrytými koly.
To je dáno zčásti tím, že nové hybridy pro Le Mans (LMH) budou založeny na vozech třídy LMP2, jen adekvátně upravených pro použití hybridního systému pohonu. Ten sám o sobě bude pro všechny značky standardizován – jinými slovy, rozdíly by měly být opravdu poměrně minimální. Šasi budou dodávat celkem čtyři výrobci a každá značka má svobodnou volbu si zvolit svého favorita. Stejně tak budou mít volnou ruku v otázce volby spalovacího motoru a tvaru karoserie – samozřejmě v rámci pravidel.
Nicméně právě Porsche by mělo být schopné z hybridního pohonu vymáčknout nejvíc – s touto technologií si začalo „pohrávat“ už v letech 2010 a 2011 při vytrvalostním závodě na Nordschleife. Tehdy přišli se zbrusu novým experimentálním vozem 911 GT3 R Hybrid (v galerii), a nikdo jiný s podobným autem dosud nepřišel. Jejich krok tehdy nikdo nechápal – jenže dnes se ukazuje, že nešlo o metodu pokus-omyl, ale dost možná o vizionářský testovací projekt.
Tuto získanou odbornost automobilka dokázala zužitkovat při vývoji úspěšného prototypu 919, se kterým se podařilo v klasickém vytrvalostním závodě Le Mans zvítězit v letech 2015, 2016 a 2017. Tehdy se jim dokonce ve vytrvalostním šampionátu podařilo triumfovat jak v soutěži jezdců, tak i v Poháru konstruktérů, a to třikrát za sebou.
„Tato nová kategorie nám dovoluje soupeřit o celková vítězství v hybridních závodech na tradičních tratích, jako jsou Le Mans, Daytona nebo Sebring, a to aniž bychom museli utratit všechny úspory. Tento projekt je pro Porsche extrémně atraktivní. Vytrvalostní závody jsou součástí naší DNA,“ řekl výkonný ředitel Porsche AG Oliver Blume.
My už se každopádně nemůžeme dočkat, až se do sebe na trati pustí ti nejlepší tradiční výrobci sportovních a závodních vozů v soutěži, která nevyžaduje jen rychlost samotnou, ale i spolehlivost, vytrvalost a robustní konstrukci. A hlavně za vyrovnaných pravidel.