Článek
Sportovní vozy. Závodní třída, která si během dekád své aktivity získala stoupence po celém světě. Začaly se rozvíjet po druhé světové válce, konkrétně začátkem padesátých let minulého století. Svého času šlo dokonce o prestižnější disciplínu, než byla Formule 1, částečně proto, že se nezrodily jako zábava bohatých gentlemanů. Mezi lety 1953 až 1992 vznikla celá řada ikon – Jaguar C-Type a D-Type, Alfa Romeo 33, Ferrari 512S a 330/P4, Ford GT40 a od Porsche to byly typy hlavně 908, 917… a pochopitelně i 962C.
Jen pro pořádek, 956 a 962 jsou prakticky tytéž auta, která soutěžila ve Skupině C sportovních vozů. S tím rozdílem, že po úspěších 956 v Evropě se Porsche rozhodlo se svým sportovním vozem expandovat do Ameriky – ovšem tamní regulace nedovolovaly, aby chodidla pilota přesahovala středy předních kol. Porsche tedy muselo posunout přední nápravu o několik centimetrů dopředu. Aby se vykompenzoval dlouhý rozvor, což je v závodech potenciálně nevýhoda, měla 962 kratší čumák.
Porsche 956 (respektive 962) vyhrálo Světový vytrvalostní šampionát v letech 1982, 1983, 1984, 1985 a 1986 – ačkoliv poslední jmenovaný rok to bylo pod taktovkou soukromého týmu Brun Motorsport, tovární tým se už ze seriálu stáhnul. Podobně to bylo i ve výsledcích zlatého hřebu šampionátu, podniku 24 hodin Le Mans. Asi nejvýrazněji Porsche potom deklasovalo konkurenci v roce 1983.
962 potenciálně mohla být začátkem konce nejen Skupiny C, ale i šampionátů Sportovních vozů jako takových. Proč? Vedení v honbě za návratem konkurenceschopnosti ostatních týmů vymýšlelo čím dál nesmyslnější pravidla, která od roku 1991 nařizovala motory odvozené od Formule 1 (které byly paradoxně méně výkonné).
To způsobilo, že závody Sportovních vozů přestaly být pro výrobce lukrativní, a tak jeden po druhém od soutěže dávali ruce pryč. V roce 1993 by startoval pouze Peugeot, takže sezona ani neodstartovala.
Ceny těch historicky méně významných kusů se dnes pohybují okolo 1 milionu dolarů, ceny těch vítězných jsou potom takřka nevyčíslitelné. Jeden kus z roku 1987 v barvách Shell – v době, kdy Porsche bylo v seriálu znevýhodněno, aby už nebylo hrozbou – nedávno přímo v Porsche zrenovovali do úchvatného stavu.
Tehdy byl vůz sestaven ve vývojovém centru Porsche ve Weissachu, a právě na tomtéž místě teď prošlo renovací. Renovační proces zabral rok a půl, po dokončení se vůz setkal s klíčovými muži svého života – jezdcem Hansem-Joachimem Stuckem, konstruktérem Norbertem Singerem a designérem Robem Powellem, který má na svědomí to výrazné zbarvení.
Plně zrenovovaný vůz se po hibernaci v depozitu Porsche opět ukázal světu na akci Sound Night, kterou pořádalo přímo muzeum Porsche. A našly by se i další dobré zprávy – v plánu je další prezentace vozu, a to jak statická, tak dynamická, Jeho 3,0l plochý šestiválec twin-turbo o výkonu až 780 koní se tedy určitě ještě probere k životu.
Porsche 962 není pro automobilku významné jen díky úspěchům v závodech – sloužilo také k vývoji. Šlo o první vůz, kde Porsche začalo zkoušet dvojité přeplňování. Rovněž šlo o první auto, kde Porsche poprvé nasadilo dvouspojkovou převodovku. Svým způsobem šlo o technický milník podobně, jako tomu bylo v případě jeho předchůdce, typu 917. A podobně jako 917 byla i 962 prostě až moc dobrá.