Hlavní obsah

Porsche bude dál prodávat manuály, budou za příplatek

Foto: Porsche

Šéf BMW před pár měsíci řekl, že budou vyrábět manuální převodovky, když si je bude někdo kupovat. Porsche teď oznámilo, že nové modely 911 budou i se sedmistupňovým manuálem. Rovnou však varoval, že budou pomalejší při zrychlení a řidiči si za ně připlatí. Manuální převodovky (zatím) nekončí. A my za to děkujeme!

Článek

Když teď napíšu, že bych si v autě pro denní ježdění přál automatickou převodovku, mám s tím výrazně menší problém, než by si někteří z vás, kteří mě znají, mohli myslet. Já, staromilec a dinosaurus, člověk, který dlouhodobě tvrdí, že auta jsou jako boty, že zkrátka potřebujete minimálně jedny do práce a druhé na volný čas, ale taky třeba do fitka, do divadla, na běhání, k vodě, na zimu, na léto, na dovolenou… Ech, nechme toho. No prostě v autě na denní ježdění se mně automatická převodovka líbí a vyhovujeme mi, protože je pohodlná, rychlá, spolehlivá, šetří palivo a vlastně je (téměř) ve všem lepší než manuál.

Foto: bmw

Další automobilkou, u které si neumíme představit absenci manuální převodovky, je bezesporu BMW

Jenže pak jsou auta, která si koupíme jenom proto, že je chceme. Což je případ i Porsche 911, kterou chce 9 z 10 řidičů a 10 z 10 frajerů, jestli teď víte, jak to myslím. Jen deset procent z těch modelů se ale prodává s manuální převodovkou. Dotyčné číslo by samozřejmě mohl někdo vysvětlit tak, že nemá smysl manuál vůbec nabízet, ale v Porsche naštěstí pracují lidé, kteří stejně jako já vnímají, že je rozdíl jet do práce a jet se projet. Proto bude 911 dál i s manuálem, byť za příplatek. Budou ho mít Carrery S ve všech karosářských verzích a pravděpodobně i model GT3. Jestli se objeví i v základním provedení Carrera, to bohužel nevíme.

Porsche rovnou říká, že osmistupňové PDK je rychlejší, vždyť s ním zrychlí 911 Carrera S na stovku za 3,3 sekundy a s manuálem to bude okolo čtyř sekund. Ale pak taky dodává, že auto s manuálem je lehčí o celkem překvapivých 38 kilogramů! A že v provedení SportChrono budou mít auta už v základu mechanický samosvorný diferenciál a vektorování točivého momentu. A to se mi libí.

Víte, mně je asi úplně jedno, jestli to auto, se kterým se chci projet, zrychlí na stovku za 3,3 nebo 4,0 sekundy, protože obojí je dost rychlé. Na okruhu, kde se honí každá desetina sekundy, je to samozřejmě strašně moc, ale na normální silnici je obojí dost rychlé. A ten pocit z toho, že řídím a řadím, tedy že žiju, je pro mě víc než nějaký čas.

Manuální převodovky jsou na ústupu, o tom není pochyb. Nové automaty jsou ve všech měřitelných disciplínách lepší; zatímco před pár lety jste mohli pochybovat o jejich spolehlivosti, teď už ani tenhle argument neobstojí. Automatická převodovka je taky pohodlná a nedělá chyby. Umí i meziplyny, a tak se vám nezablokují kola při podřazování. Ale chybí jí to jedno – požitek z řazení. Ten pocit, když se vám podaří dobře přeřadit z dvojky na trojku, bezchybně pustit spojku a auto vystřelí kupředu. Nebo když dobře trefíte meziplyn, přesně se trefíte hranou chodidla, podřadíte a otáčky se vám srovnají… Je to stejné jako dobře trefený apex, správně nabržděno nebo dobře zvolená stopa.

Možná můžeme mít pocit, že dříve bylo více řidičských aut, ale ve skutečnosti bylo málo dobrých automatických převodovek. A to se změnilo. Buďme rádi, že manuály neumřely. Zatím. Jen je musíme kupovat.

Načítám