Článek
A právě tím posledním případem je Porsche Boxster Bergspyder generace 981. Osudem aut jako Bergspyder je hlavně otestovat nové a lehčí materiály pro výrobu příštích generací sportovních vozů. Tady je evidentní, že tentokrát pro tyto účely posloužil dvousedadlový kompaktní sporťák Boxster.
A tak se v roce 2015 ve výzkumném centru Porsche ve Weissachu sešla malá skupina inženýrů, kde na ně čekal jeden bílý Boxster a zadání znělo: „Udělejte z něj auto tak lehké a tak minimalistické, jak jen to půjde“. Tehdy sice vyjel i nový Boxster Spyder s technikou a předním nárazníkem Caymanu GT4, ale nový projekt měl zajít ještě dále – zejména co se týká poměru výkon/hmotnost a také jízdní dynamiky.
Vycházet se mělo z legendárního Porsche 909, které se před padesáti lety chlubilo hmotností anorektických 384 kg. A ne, nezapomněli jsme připsat jedničku, opravdu vážilo hluboko pod půl tunu – jde koneckonců o nejlehčí závodní Porsche, které kdy bylo nasazeno do závodů. Inspirace modelem 909 také opodstatňuje volbu bílé barvy se zelenými pruhy a akcenty.
Výsledkem byl Boxster bez střechy, sedadla spolujezdce, klik dveří, a dokonce i bez čelního okna – všechny zbytečné nesmysly musely pryč, byl tu místo něj jen plastový deflektor, který se zvedal směrem k řidiči a postupně klesal směrem ke dveřím. Aby do auta (tolik) nepršelo, byl navržen speciální kryt táhnoucí se od deflektoru až ke krytu motoru – což měl být v podstatě odkaz na slavný model 356 Speedster.
Interiér pak byl vyroben z imitace kůže doplněnou karbonem, který byl připraven pro příští generace vozů Porsche. Přístrojová deska byla zásadně přepracována a vévodil jí volant z hypersportu 918 Spyder, z něhož pocházelo i sedadlo řidiče. Dveře „spolujezdce“ pak skrývaly úložný prostor pro kryt sedadla řidiče, helmu a nějakou tu bagáž.
Vzhledem k jednostrannému zaměření auta potom nepřekvapí rozsáhlá odtučňovací kúra, která srazila hmotnost Boxsteru na krásných 1 099 kg – v 21. století už se pod tunu snad ani dostat nedá, natož pod pět set kilo jako v případě originálu. Bergspyder poháněl motor z Caymanu GT4, naladěný na 390 koní – což dává poměr výkonu a váhy krásných 354 koní na tunu, každý „kůň“ tak tahal ani ne tři kilogramy hmoty. Známy byly i výkonnostní statistiky – odpich z klidu na stovku trval jen malinko přes čtyři sekundy a Nordschleife zajel Bergspyder za krásných 7 minut a 30 sekund, a to i bez střechy.
Boxster Bergspyder byl tedy v podstatě hotový projekt. Problém nastal, když si chlapci ve Weissachu položili otázku, zda by takové auto bylo možné homologovat ve většině zemí světa – a odpověď bohužel zněla „Ne“, což by mělo nepříznivý vliv na prodeje. Projekt tak pro automobilku rázem přestal být atraktivní. Boxster Bergspyder generace 981 tedy vznikl v jednom jediném exempláři a několik let byl vystaven ve výzkumném centru ve Weissachu, než byl nakonec přemístěn do muzea Porsche. Ale novodobý Bergspyder se přece jen dočká své chvíle slávy – letos bude představen na vrchařském závodě v Geisbergu. Sice jen exhibičně, ale aspoň něco.