Hlavní obsah

Porsche B32 – Žádný Cayenne, tohle je praktické Porsche!

Foto: Archiv Garáž.cz

Staré Volkswageny Transporter byly sice praktické, ale dost dýchavičné. Ovšem jen do doby, než si na svůj projekt u Porsche vyhlédli třetí generaci a udělali z ní ďábelsky rychlou dodávku, která by se dnes kurýrům hodila.

Článek

Historie Volkswagenu Transporter je letitá a bohatá. Od hippie dodávky tu s námi přežil coby jeden z nejmodernějších vanů dodnes. Ale když zabrousíme trochu do minulosti, najdeme něco i pro nadšené řidiče. A tím myslíme vážně řidičsky založenou verzi a ne trochu načipované TDI, jak je zvykem dnes. V osmdesátých letech byla totiž dodávka třetí generace upravena v Zuffenhausenu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Důvodem byl plánovaný vstup Porsche se speciálem 959 do vrcholné skupiny B v rally. Servisní tým potřeboval doprovodná auta a dodávky, které nejenže převezou veškerý materiál, ale budou i rychlé aby šetřili čas mechaniků na důležitější práci. Kromě rychlosti se ale hodila také slušnější průjezdnost v lehčím terénu nebo dostatečná trakce na kluzkém povrchu. Volba proto padla na Volkswagen Transporter Syncro generace T3.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vesměs Transporter splňoval vše, jen byl k uzoufání pomalý. Pouhých 114 koní bylo pro Porsche dost málo. Jenže výhodou T3 byla koncepce s plochým motorem vzadu za zadní nápravou. Právě tam má motor stejného typu přece i sportovní model 911.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jistě už tušíte, kam tím mířím. Ano, v Porsche se rozhodli swapnout původní čtyřválec za plochý šestiválec 3.2 z Carrery. Tenhle Transporter tedy disponoval stádem 231 koní a krouťákem 284 Nm. Porsche k motoru přidalo pětikvalt z 911 SC, aby lépe zvládal akceleraci. Na stovce byla tahle dodávka za 8 sekund. A zvládla více než dvojnásobek – 209 km/h. V tu chvíli jste doufali, že už nemá sériové brzdy. Ale nebojte, u Porsche mysleli i na to a brzdový systém pocházel z modelu 944 S.

Foto: Archiv Garáž.cz

Znaky VW sice na autě zůstaly, oficiální název je ale Porsche B32. Příslušnost ke značce prozrazovala například patnáctipalcová kola Fuchs nebo typický volant. První dvě dodávky putovaly do týmu Porsche, neskončilo ale jen u nich. Podle různých zdrojů bylo vyrobeno dalších 15 až 20 dodávek, takže se dostalo i na pár soukromých zájemců. Ti museli tehdy zaplatit 145 tisíc marek, což bylo za Transporter opravdu nesmyslné. Jen pro srovnání, pokud jste tehdy zavítali do showroomu Porsche a chtěli odjet s 911 Carrera, stálo vás to jen 66 500 marek. Cena Transporteru ve verzi B32 byla prostě absurdní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže výměnou za své peníze jste nedostali vůbec špatné auto. B32 vycházel z osobní verze Caravelle v plné výbavě. Jen zvládal stovku za 9,6 sekundy a maximální rychlost byla 185 km/h, tedy o trochu pomaleji, než týmové dodávky. Porsche u prodávaných verzí dodávalo pohon pouze zadních kol.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prý se plánovala i sériová produkce, nakonec z ní ale sešlo. Jeden kus však skončil u ředitele Porsche, který jej považoval za vhodné auto na vození dětí do školy. Dnes jde o sběratelskou raritu, jejiž cena ještě výrazněji převyšuje masově vyráběné Porsche Carrera. Když budete mít štěstí, možná na něj narazíte na nějaké výstavě.

Načítám