Článek
Porsche 959 vzniklo za jediným účelem – vtrhnout do rally skupiny B a rozcupovat vše, co mu přijde do cesty. Tedy, aspoň původně. V roce 1986 byla totiž béčka po tragické nehodě Henriho Toivonena pozastavena a následně zrušena. Vývoj Porsche 959 Gruppe B tak nedospěl do konce a auto neodjelo jedinou „erzetu“.
Porsche však naštěstí mělo i plán, ehm, „B“. Rally Paříž-Dakar, zatěžkávací zkoušku, která vznikla vlastně náhodou, když motocyklový závodník Thierry Sabine zabloudil v roce 1976 během závodu Abidjan-Nice. Od svého prvního ročníku (1979) však „Dakar“ prošel řadou změn, až nakonec z afrického kontinentu zmizel úplně.
959 se poprvé Dakaru zúčastnila v roce 1985, kde dva kusy dokončily bez obtíží a tento konkrétní na fotografiích odstoupil kvůli potížím s olejovým čerpadlem – přesto byl zdrojem důležitých zkušeností. Další rok totiž 959 dominovala, když se umístila první, druhá a šestá celkově. Auto pro Dakar podstoupilo oproti variantě pro skupinu B relativně minimální úpravy, když nepočítáme změnu motoru z 2,8l twin-turba na atmosférickou 3,2 z tehdejší Carrery.
Zbytek už se samozřejmě dostal i do produkčního auta. Silniční Porsche 959 bylo průkopníkem v oblasti pohonu všech kol a dvojitého přeplňování. Všechna přeplňovaná porsche od té doby přebrala pohon všech kol vycházející z 959, počínaje generací 993. Na svou dobu byla taky neskutečně aerodynamicky účinná, maximální rychlost 319 km/h z ní tehdy udělala nejrychlejší produkční auto své doby. A taky jedno z nejdražších. Svou cenovku ale obhájila, a tak jich celkem vzniklo na 337 – mnohem víc než „homologačních“ 200 kusů, které požadovala FIA.
Někteří tvrdí, že 959 dokáže díky své pokrokovosti zastínit i samotnou F40. A varianta „959 S“ ji dokonce i překonala v „maximálce“, která tehdy tolik frčela. Tento dakarský speciál jde brzy do aukce u společnosti RM Sotheby's. Jeho hodnota se odhaduje na 2,5 milionu eur a výš.