Hlavní obsah

Porsche 917 Junior: Legenda Le Mans pro děti

Foto: RM Sotheby's

Porsche 917 bylo legendou. Při pohledu na tento konkrétní kus ale něco nehraje…

O Porsche 917 panují legendy, a to i přesto, že jeho kariéra vlastně nebyla nikterak dlouhá – totálně dominovalo seriálu Sportovních vozů v letech 1970 a 1971, a tak automobilová federace přepsala pravidla tak, že už zkrátka nemohlo jezdit. Ať už je to díky úspěchům nebo příběhu, Porsche 917 je dnes legenda. A přesně z takových vozů pak bývají nejlepší vozítka pro děti…

Článek

Neradi bychom někomu (nebo sami sobě) brali iluze, ale Porsche 917 je dnes natolik vzácný a ceněný veterán, že jej jen málokdo chce prodat. A když už, tak stojí tolik peněz, že by na to nestačila jen jedna hypotéka. Kdo by si tedy rád splnil sen alespoň prostřednictvím svých dětí, má tu možnost – 6. listopadu bude aukční síň RM Sotheby’s dražit tohle Porsche 917 Junior.

Foto: RM Sotheby's

Porsche 917 svého času vyhrálo, co se dalo. I to je jeden z důvodů, proč je pro mnohé obrovskou ikonou. I proto vznikla tato úžasná replika pro děti

Někdo se možná pozastaví nad červeno-bílým válečným zbarvením se slovy: „K 917 přece patří modrá a oranžová Gulf, to je jasný!“ To je samozřejmě pravda, ale historicky je do značné míry významnější červeno-bílá kombinace Salzburg. Vítězný typ 917 K (čili Kurzheck neboli krátká záď) z Le Mans 1970 nesl přesně tyto barvy, inspirované rakouskou vlajkou. Je to z toho důvodu, že vůz byl sponzorován rakouským dealerstvím Porsche Salzburg, které tehdy vlastnila Louisa Piëch, sestra Ferryho Porsche. Louisin syn Ferdinand Piëch potom stál toho času v čele vývoje 917.

Startovní číslo 23 řízené duem Hermann-Attwood tak položilo jakýsi stavební kámen pozdějších závodních úspěchů Porsche, a to nejen ve vytrvalostních závodech. Teď se do této role mohou vcítit i vaše děti, tedy pokud Ježíšek usoudí, že byly dostatečně hodné – ceny těchto Porsche 917 Junior totiž nejsou zrovna lidové. Jedno vozítko v barvách Martini Racing s číslem 22 (což bylo auto, které pro změnu vyhrálo Le Mans v roce 1971) se v březnu v britském Chobhamu prodalo za 18 600 liber, tedy zhruba 550 tisíc korun.

Jasně, oproti skutečné 917 je to prakticky kapka v moři, ale co si budeme povídat, za to už člověk sežene opravdu slušné auto pro rodinu. Tato „mini replika“ slavné 917 je však velmi propracovaná, má plně funkční motor, brzdy i sloupek řízení. Někteří dokonce tvrdí, že jde o nejpovedenější dětskou hračku ze všech.

Motor, v tomto případě vlastně motůrek, se startuje normálně klíčkem. Jedná se o strojovnu od Hondy o výkonu 9 koní, která se často montuje do motokár. Karoserie je ze sklolaminátu a má na délku 2,6 m, na šířku potom 1,6 m, pod ní se pak ukrývá trubkový rám z oceli. Na hračku slušné!

Původní 917, když měla dost prostoru, uměla uhánět (na začátku 70. let!) až těžko uvěřitelných 370 km/h, zrychlení na stovku zvládla za 2,5 vteřiny, což jsou hodnoty, kterých dnes, ještě po celých padesáti letech, dosahují jen špičkové supersporty. V případě verze Junior výrobce uvádí maximálku 28 mph, což je v našich mírách nějakých 45 kiláků za hodinu.

Nejvíce úsměvný je na tom však fakt, že výrobce tušil, že se nebudou chtít svézt pouze děti, a tak se střešní panel dá odmontovat, tudíž se do autíčka posadí i větší dítě či dospělá osoba, což je v některých případech totéž.

Načítám