Článek
Zbrusu nové Porsche 911 Turbo je to poslední auto, o kterém by si člověk řekl, že čekal od jeho výkonů trochu víc. Uznejte sami. Ve verzi S jeho 3,8l šestiválcový boxer dává výkon 650 koní a 800 Nm, které s nekompromisní efektivitou přesouvá na všechna čtyři kola přes dvouspojkovou převodovku. Výsledkem je, že i přes fakt, že jde o pořádný kus auta (váží 1 700 kilogramů), akceleruje se stejnou razancí jako nakopnutý balón.
Proč by tedy někdo od takového auta požadoval vyšší výkon? Ale však to znáte. Jsou zkrátka lidé, kteří rádi posouvají hranice, a na světě jsou dokonce i větší extrémisté než ti ze společnosti TechArt z německého Leonbergu.
911 Turbo generace 992 už je opravdu serózní řidičský nástroj, a tak si s ním není radno zahrávat, pokud už za sebou nemáte nějaký ten rok praxe. Jenže firma TechArt byla založena už v roce 1987, takže nejde o žádnou partu „nadšenců“, jsou to profíci. Možná i to je ten důvod, proč se rozhodli posunout časoprostor ohýbající výkon nového Turba ještě o kus dál. A vylepšené výkonové parametry podpořili také decentními úpravami exteriéru a částečně také interiéru.
Jak se dalo očekávat, exteriérové úpravy tu nejsou parádu, ale skutečně mají optimalizovat aerodynamiku vozu. Jde o doplňky vlastní výroby jako nový přední spoiler předního nárazníku, nové kryty sání na bocích auta, optimalizovaná jsou vnější zpětná zrcátka z karbonu a nově navržené nástavce bočních prahů. Větší změny se odehrály na zádi. Na horní hraně zadního okna je nový, leč snadno přehlédnutelný spoiler, který lépe usměrňuje vzduch směrem k novému (a většímu) zadnímu křídlu. Výsledkem je samozřejmě zvýšení přítlaku a vyšší stabilita v rychlostech, které jsou pro tohle auto běžné, avšak pro řadu z nás jen těžko představitelné.
Úpravy vzhledu se mohou jevit jako poměrně decentní. Po stránce výkonu už si ale v TechArtu nehráli na troškaře – výkon rovných 700 koní a točivý moment 900 Nm je oproti standardu nárůst o 50 koní a 150 Nm, což je jsou vlastně výkony shodné s monstrózním Porsche GT2 RS. Ovšem Turbo S od TechArtu disponuje vyšším točivým momentem.
Co vůbec bylo zapotřebí k získání extra výkonu? Nic extra, popravdě – úpravce osadil motor novým modulem řídicí jednotky zvaným Techtronic, přidal sportovní výfukový systém… a to je vlastně všechno. Motor je tedy z fabriky evidentně poddimenzován a skrývá se v něm další potenciál.
Zrychlení na stovku se nepatrně zlepšilo z 2,6 na 2,5 vteřiny, o maximálce v TechArtu gentlemansky utrousili, že je stále 330 km/h, ale tomu by málokdo věřil, očekávejte rozmezí 340, možná i 350 km/h. Rozhodující však budou hodnoty pružného zrychlení. Vzhledem k tomu, že ve standardu zrychlení z 80 na 120 km/h trvá nicotných 2,5 vteřiny, je těžké si představit, co s touto hodnotou dokáže provést výkonový nárůst.
Navrch v TechArtu přidali ještě nová kovaná kola o průměru 20, respektive 21 palců, která jsou jak lehčí, tak pevnější v porovnání s těmi standardními. Jak je ale u TechArtu zvykem, je na výběr hned z několika designů kol, která si zákazník může barevně naspecifikovat dle libosti. I kdyby třeba měla být neonově růžová. Standardem potom je obutí Michelin Cup 2. To vše je doplněno novými (kratšími) pružinami, které auto snižují o 40 mm.
Stojí za zmínku, že TechArt širší veřejnosti neoznámil cenu úprav pro nové Turbo. To však je dáno ale také tím, že v této tuningové firmě se fantazii meze nekladou, a tak se ceny jednotlivých zakázek mohou značně lišit. Na druhou stranu je pravda, že pokud někdo nemá problém vysázet 6 milionů za auto, nějakých „pár“ tisíc eur už jej asi nepoloží. Inu, všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější.