Hlavní obsah

Porsche 911 Turbo jako nové, jen vyrobené v roce 1997

Foto: RM Sotheby's

Porsche 911 Turbo S 993 jako z fabriky

Porsche 993, poslední vzduchem chlazená 911. Ve verzi Turbo S jde o úchvatnou labutí píseň ikonické generace. A díky směšnému nájezdu a všem původním dokumentům a vybavení jde o aspiranta na nejdražší novodobou 911.

Článek

Ceny generace 993 už teď stoupají k výšinám a ve verzi Turbo jde o žhavé zboží. A v provedení S, s výkonem zvýšeným na 430 koní, disponuje silou, nad kterou ještě dnes s kývnutím uznale srazíme rty.

Z vylepšení překvapivě nešlo jen o bezhlavé zvýšení výkonu pomocí přeprogramování řídicí jednotky. 3,6litrový plochý šestiválec SOHC měl u verze S slitinové hlavy válců i blok, plus vylepšená turbodmychadla K24. Úpravy si nakonec ale stejně vyžádaly novou řídicí jednotku Bosch Motronic a přídavný chladič oleje, protože silnější motor generoval o poznání více tepla. Řadu z těchto vylepšení vůz převzal od legendární 959.

Logicky vyšší výkon auta není jen tak, takže došlo ještě na chladiče předních brzd na místo mlhovek, zatímco na těch zadních fungovaly zase aktivní výdechy pro odvod tepla. Vzadu taky bylo šikovné dvouúrovňové křídlo, které umělo vést vzduch k mezichladiči, a našla se i řada podvozkových komponentů z karbonu.

Výsledkem bylo, že „devětsetjedenáctka“ Turbo S představovala ve své době opravdu zvíře – stovka za 4,2 a maximální rychlost 300 km/h jsou parametry, které se na konci minulého tisíciletí jevily z říše snů. Síla 430 koní vibrovala řidiči ve dlani prostřednictvím poctivého šestikvaltu Getrag. I přes permanentní pohon všech kol to mohl být docela slušný kalup.

Auto za 22 let existence vystřídalo jen dva majitele – nové se prodalo v Pittsburghu ve státě Pennsylvania v roce 1997, a první majitel auto prodal až v roce 2010 zapálenému fandovi značky Porsche. Nedovedeme si představit, jak pevnou vůli ten člověk musí mít, že odolal pokušení a autu zůstal tak nízký nájezd. Je to o to obdivuhodnější, že v této žluté Speed Yellow vůz vypadá opravdu lákavě, navíc měl skvělá anatomická sedadla. V interiéru je k nalezení i několik karbonových doplňků, což tehdy nebylo vůbec běžné ani u sportovních aut. Ohledně výbavy jsou k autu všechny původní dokumenty a vybavení, tak jako když opustilo brány Zuffenhausenu – včetně nářadí, kompresoru a náhradních klíčů. Jde zkrátka o výjimečné auto, bez ohledu na to, že je to poslední vzduchem chlazené Turbo.

Porsche upustilo od chlazení vzduchem pochopitelně kvůli emisím, prý ale hrála roli i spotřeba a potřeba vyššího výkonu. Pro nás ale budou vzduchem chlazené boxery nezapomenutelné pro nezaměnitelný chrchlavý zvuk a s tím spojený jedinečný charakter. A celá až opojná éra vygradovala právě tímto autem.

Dražit se bude už 8. – 9. března v aukční síni RM Sotheby's v Amelia Island na Floridě a není pochyb o tom, že o něj bude pěkná tahanice. Na stránkách společnosti zatím dokonce není ani odhad ceny.

Související témata:
Načítám