Hlavní obsah

Porsche 911 Speedster – jedna ledvina stačit nebude

Foto: Porsche

Porsche 911 Speedster

I když položíte u nejbližšího dealera Porsche na stůl sedm milionů korun, nebudete mít jistotu, že si novou 911 Speedster odvezete. Jako připomínku roku 1948, kdy Porsche uvedlo na trh svůj první model 356/1, totiž v Zuffenhausenu vyrobí jen 1 948 kusů a už teď je jasné, že poptávka vysoce překračuje nabídku. Nedivíme se, nám se tahle 911 taky líbí. Má atmosférický motor, manuální převodovku, pohon zadních kol a silný příběh.

Článek

Pár lidí mi kvůli ní volalo. Znám dokonce dva, kteří kvůli ní letěli do Ženevy, aby si řekli, jestli ano nebo ne. A soudě podle reakcí na sociálních sítích, spousta lidí právě teď opakuje mou oblíbenou mantru: „Chudoba je svinstvo.“ Porsche totiž zveřejnilo cenu nové 911 Speedster (269 274 eur, tedy skoro 7 milionů Kč) a spustilo konfigurátor.

Přitom 911 Speedster  má za sebou premiéru na autosalonu v Ženevě a ještě předtím ho mohli lidé vidět na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, na Rennsport Reunion VI v Laguna Seca i na říjnovém pařížském autosalonu. A přestože pár detailů zmizelo, třeba ta úchvatná zpětná zrcátka nebo tankovací hrdlo na přední kapotě, technika je pořád stejná. Vysokootáčkový atmosférický čtyřlitr z Porsche 911 GT3 (má zvýšený výkon o 10 koní na finálních 510 k), pohon zadních kol a k mání bude výlučně s manuální převodovkou – jde přece o zážitky, nejen o rychlost.

Je to auto určené pro opravdové fanoušky a puristy, které v sobě kombinuje to nejlepší z GT3 a modelu 911 R. Vizuálně se odkazuje na svou historii, a to jak na předchozí generace modelů Speedster, tak na úplného pradědečka Porsche, model 356 No.1 z roku 1948.

Foto: Porsche

V roce 1954 byl vyroben první Speedster. Měl ručně dělanou karoserii z hliníkového plechu a byl o 160 kg lehčí než kupé. Vzniklo jen šestnáct aut...

Foto: Porsche

Americký importér Max Hoffmann přesvědčil Porsche, že v USA je na podobná auta trh. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat

Foto: Porsche

Velký návrat modelu Speedster proběhl až v roce 1988, a sice ve vrcholném provedení modelu G

Foto: Porsche

Verze Speedster se následně dočkala i generace 964...

Foto: Porsche

...ale opravdové znovuzrození a mediální bublina přišla až s generací 997 v roce 2011

Jak je vidno z profilu nebo při pohledu shora, zásadním dílem karoserie Speedsteru je zadní víko plynule navazující na kabinu auta. Podle Porsche jde o největší a nejsložitější karosářský díl, který kdy použili, je vyroben z plastu a vyztužený karbonem. Dvě bubliny za sedadly pak nejsou jen odkazem na závodní otevřená Porsche, ale skrývají systém pro ochranu při převrácení. Čelní okno je o kus nižší než u kabrioletu, střecha se schovává částečně elektricky, přední kapota a spoilery jsou z karbonu. A když se na auto podíváte pozorným okem, najdete kombinace prvků z modelu R, GT3 i GT3 Touring.

Foto: Porsche

Buclatá záď Speedsteru má své výrazné kouzlo

To samé se týká rovněž interiéru, kde hrají prim karbonová sedadla potažená perforovanou kůží, černé budíky se zelenými číslicemi a bílými ručkami (odkaz na 356 Speedster), přičemž vše korunuje plaketa s výrobním číslem konkrétního kusu.

V konfigurátoru najdete na výběr jen jednu sadu kol, ale třináct barev karoserie a pak třeba i sadu čísel na boky auta vyvedené klasickým závodním fontem, který Porsche dříve používalo.

Foto: Porsche

Sníme o tom, že tento volant svíráme v dlaních. Vy taky?

Líbí se mi, že mechanický základ všech Speedsterů je stejný, tedy motor převzatý z GT3, jen se zvýšeným výkonem, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál a převodovka se zkráceným řazením. Motor má omezovač až v devíti tisících a rozjede auto na stovku za rovné čtyři vteřiny, maximální rychlost je pak 310 km/h. Nový sportovní výfuk je o deset kilo lehčí a Porsche se chlubí tím, že i když je vůz vybaven dvěma filtry pevných částic, tak díky novému sání a upraveným sacím ventilům má motor ještě ostřejší reakce na plyn.

Podvozek má upravené nastavení, všechny vozy se dostanou k zákazníkům na keramických brzdách a dvacetipalcová kola mají tolik oblíbené centrální matice. Cool!

No, a nebylo by to Porsche, aby ke Speedsteru nenabídlo speciální hodinky. Chronograf 911 Speedster Heritage Design (mrkněte na fotky v galerii) bude stejně jako auto vyroben jen v 1 948 exemplářích a předpokládáme, že za cenu 9 950 eur si jej koupí každý z budoucích majitelů, i když by třeba hodinky normálně nenosil. Vždyť jsme to zmínili hned na začátku – Porsche moc dobře ví, jak se vydělávají peníze…

Načítám