Článek
Pár lidí mi kvůli ní volalo. Znám dokonce dva, kteří kvůli ní letěli do Ženevy, aby si řekli, jestli ano nebo ne. A soudě podle reakcí na sociálních sítích, spousta lidí právě teď opakuje mou oblíbenou mantru: „Chudoba je svinstvo.“ Porsche totiž zveřejnilo cenu nové 911 Speedster (269 274 eur, tedy skoro 7 milionů Kč) a spustilo konfigurátor.
Přitom 911 Speedster má za sebou premiéru na autosalonu v Ženevě a ještě předtím ho mohli lidé vidět na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, na Rennsport Reunion VI v Laguna Seca i na říjnovém pařížském autosalonu. A přestože pár detailů zmizelo, třeba ta úchvatná zpětná zrcátka nebo tankovací hrdlo na přední kapotě, technika je pořád stejná. Vysokootáčkový atmosférický čtyřlitr z Porsche 911 GT3 (má zvýšený výkon o 10 koní na finálních 510 k), pohon zadních kol a k mání bude výlučně s manuální převodovkou – jde přece o zážitky, nejen o rychlost.
Je to auto určené pro opravdové fanoušky a puristy, které v sobě kombinuje to nejlepší z GT3 a modelu 911 R. Vizuálně se odkazuje na svou historii, a to jak na předchozí generace modelů Speedster, tak na úplného pradědečka Porsche, model 356 No.1 z roku 1948.
Jak je vidno z profilu nebo při pohledu shora, zásadním dílem karoserie Speedsteru je zadní víko plynule navazující na kabinu auta. Podle Porsche jde o největší a nejsložitější karosářský díl, který kdy použili, je vyroben z plastu a vyztužený karbonem. Dvě bubliny za sedadly pak nejsou jen odkazem na závodní otevřená Porsche, ale skrývají systém pro ochranu při převrácení. Čelní okno je o kus nižší než u kabrioletu, střecha se schovává částečně elektricky, přední kapota a spoilery jsou z karbonu. A když se na auto podíváte pozorným okem, najdete kombinace prvků z modelu R, GT3 i GT3 Touring.
To samé se týká rovněž interiéru, kde hrají prim karbonová sedadla potažená perforovanou kůží, černé budíky se zelenými číslicemi a bílými ručkami (odkaz na 356 Speedster), přičemž vše korunuje plaketa s výrobním číslem konkrétního kusu.
V konfigurátoru najdete na výběr jen jednu sadu kol, ale třináct barev karoserie a pak třeba i sadu čísel na boky auta vyvedené klasickým závodním fontem, který Porsche dříve používalo.
Líbí se mi, že mechanický základ všech Speedsterů je stejný, tedy motor převzatý z GT3, jen se zvýšeným výkonem, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál a převodovka se zkráceným řazením. Motor má omezovač až v devíti tisících a rozjede auto na stovku za rovné čtyři vteřiny, maximální rychlost je pak 310 km/h. Nový sportovní výfuk je o deset kilo lehčí a Porsche se chlubí tím, že i když je vůz vybaven dvěma filtry pevných částic, tak díky novému sání a upraveným sacím ventilům má motor ještě ostřejší reakce na plyn.
Podvozek má upravené nastavení, všechny vozy se dostanou k zákazníkům na keramických brzdách a dvacetipalcová kola mají tolik oblíbené centrální matice. Cool!
No, a nebylo by to Porsche, aby ke Speedsteru nenabídlo speciální hodinky. Chronograf 911 Speedster Heritage Design (mrkněte na fotky v galerii) bude stejně jako auto vyroben jen v 1 948 exemplářích a předpokládáme, že za cenu 9 950 eur si jej koupí každý z budoucích majitelů, i když by třeba hodinky normálně nenosil. Vždyť jsme to zmínili hned na začátku – Porsche moc dobře ví, jak se vydělávají peníze…