Článek
Levné modely Carrera prvních vodou chlazených generací
Poslední dobou se o modelové řadě 996 a 997 píše nejčastěji. Někteří automobiloví novináři mají pocit, že tahle auta budou brzy cennější, nabádají veřejnost k okamžité koupi, není nač čekat. Jiní se naopak chytají vln katastrofických scénářů vyčtených z internetů a říkají, že jestli existují auta, která vás spolehlivě přivedou k bankrotu, Porsche 911, zejména generace 996, patří mezi ně.
Pravda je, jak to bývá, někde uprostřed. Každý majitel má zkušenosti trochu jiné. Já jsem viděl své auto kompletně rozebrané v rámci větší rekonstrukce. Jiní koupili za velmi lákavé peníze, a přesto je auto stálo jen běžnou základní údržbu. Za ty necelé tři roky s prvním modelem vodou chlazeného Porsche 911, s oním „nemilovaným“ Porsche se světlomety tvaru volských ok, jsem zjistil jednu důležitou věc. Nepočítejte s tím, že na nákupu takového auta vyděláte. Nepřemýšlejte o něm jako o investici. Kupujte si ho výlučně kvůli jeho původnímu účelu – zážitku z jízdy.
Je jedno, jestli váš rozpočet dosáhne na dobré kusy modelu 996, které se dnes prodávají kolem třičtvrtě milionu, či na první ročníky 997 za milion. Pokud máte peněz víc, zvažujte případně faceliftovou verzi, která vás díky její větší popularitě vyjde na zhruba podobnou cenu jako první ročníky odcházejícího modelu 991. Zejména u nich je nyní velká nabídka začínající od jedenapůl milionové hranice. Převodovek PDK se nebojte, jsou skvělé, zrovna tak není nutné, aby se vaše Carrera pyšnila stylizovaným odznáčkem „S“. I základní model je totiž skvělé sportovní auto.
Nekupujte si je jako investici do garáže, užívejte si ta auta. Jezděte s nimi, protože jakákoli větší oprava, která stejně dřív nebo později přijde, vám původní investiční plán zhatí a finanční rozpočet natáhne. Naštěstí Porsche 911 v tomto segmentu kupují zejména právě nadšenci, kteří tohle vědí. Najíždí s nimi pravidelně „normální“ porce kilometrů ročně, užívají si je na výletech a využívají služeb nezávislých servisních specialistů.
Fenomén „Luftgekühlt”
Stále existuje hromada fanoušků Porsche, pro které ikonický vůz skončil v roce 1997 spolu s posledním vyrobeným vzduchem chlazeným exemplářem modelové řady 993. Automobil, který je malinko těžší, značně zastaralý a o plných 25 koní slabší než jeho nemilovaný nástupce, vyjde na zhruba dvojnásobek ceny onoho novějšího a objektivně, přiznejme si to, lepšího auta. Jsou blázni, kdo je kupují, říkáte si?
Nic na světě nebývá černobílé. Pokud se někdy svezete ve starém, vzduchem chlazeném Porsche, zjistíte, že zážitek je o něčem jiném než u těch moderních. Rychlou jízdu si musíte víc zasloužit za volantem, auto je uvnitř menší, jeho celkový design je absolutně nestárnoucí a zvuk motoru nenapodobitelný. Ano, Porsche 911 do jisté míry zemřelo s posledním 993 v roce 1997. Je to o úhlu pohledu. Jenomže vodou chlazení nástupci, a to včetně úchvatného nového modelu 992, do kterého jsem se zatím měl možnost pouze posadit, jsou také pravá sportovní Porsche.
Vyděláte nákupem vzduchem chlazeného Porsche 911 do budoucna? Kdybych to věděl spolehlivě, bude ze mě brzy velmi bohatý člověk. Těchto vozů už nepřibývá. Nová generace kluků a holek postižená automobilovým fanouškovstvím bude dále po vzduchem chlazených Porsche 911 toužit, zrovna jako po nich toužíme my starší z mileniálů i naši tátové, kteří si je pořizují pro zpestření důchodového věku. A limitované série budou vždy speciálním zbožím.
Přestaňme řešit „spolehlivé“ internetové rady, který model a s jakou převodovkou, zda targu či kupé... Pořiďte si takové, na které finančně dosáhnete s komfortem a užívejte si ho. Je úplně jedno, zda upřednostníte třeba i kousek s automatickou převodovkou. Mezi puristy možná působí jako „prašivý pes“, přitom takové auto získáte za lepší cenu a jsem přesvědčený, že nedělní výlet si v něm užijete tak jako tak. Co se týká investičního pohledu, platí to stejné co u „obyčejných“ vodou chlazených modelů. Auta vás budou něco stát na opravách a údržbě. Jejich hodnota se bude nadále zvyšovat spíše jen o obecnou inflaci či malé procento. Jsou to dobře uložené peníze. Současně chci však říci – lidi, neblázněte, a jezděte s nimi! A pokud vás to ježdění nebaví, nekupujte tahle auta a investujte do něčeho vám bližšího. Alespoň na trhu zůstanou k dispozici pro pravé automobilové fanoušky.
GT3 Touring pack a problém, o kterém se moc nemluví
Svět fanoušků a majitelů Porsche 911 se v posledních letech pěkně proměnil. Je skvělé, že firma vydělává, že Andreas Preuninger postavil inženýrský tým snů i to, že z bran Porsche Motorsport vyjíždí stále lepší a lepší sportovní vozy. Model 911 GT3 plní titulky automobilových magazínů dobrých patnáct let, vítězí v každoročním Evo Car of the Year pomalu jako Honza Kopecký na domácích rychlostních zkouškách v rallye (tedy až na letošní „Šumavu“). Je o ně zájem. Paradoxně však zdaleka nejen ze stran zkušených trackdayových jezdců.
Porsche 911 GT3 se totiž stala investiční komoditou. Je to ale složitější. Celé šílenství odstartoval limitovaný model 997.2 GT3 RS 4.0. Tohle je ultimativní Porsche určené pro závodění i na silnici. Má stále manuální převodovku. A Chris Harris ho miloval a posléze obrečel, když si nemohl dovolit financovat další období s ním. Tahle auta se z velké části dostala do rukou spekulantů. Dodnes se nabízejí na trhu za dvojnásobek původní ceníkové ceny od Porsche! Dobrá, to auto bylo limitované, dalo by se to pochopit.
Nástupce, GT3 modelové řady 99, dostal pouze dvojspojkové převodovky. Zpráva ze Ženevy 2013 se šířila mezi fanoušky jako lavina a vzbudila hodně negativní emoce. K tomu stačilo v průběhu roku shlédnout pár ojedinělých případů požárů oné nebohé GT3, a její popularita byla rázem v tahu. Pokud to s ježděním po okruhu jako hobík myslíte vážně, seženete právě model 991.1 GT3 za skvělou cenu. Vlastně za předpokládanou tržní cenu. Dá se koupit už těsně pod hranicí 100 tisíc eur.
Když Andreas a jeho tým oznámili v roce 2016 výrobu limitovaného modelu 911R na počest slavného závodního vozu, který zajel rekordní jízdu v Monze v roce 1967, vědělo se, že jeho cena už nikdy neklesne. Ve skutečnosti vyletěla ihned do stratosféry.
Rok po uvedení onoho „nejlepšího silničního Porsche moderní éry“ se v Porsche přece jen rozhodli nabídnout manuální řazení i dalším zákazníkům. Model nebyl nijak limitovaný, ale stejně se na každého nedostalo. Když jdete kupovat Ferrari, jako zákazník velmi dobře víte, zda se s vámi v boji o pořadník na limitovaný model (ne)bude počítat. U Porsche vznikl poněkud chaos. A jak asi očekáváte, většina řidičských GT3 Touring skončila během loňského roku v rukou spekulantů.
Preuninger ho nevyráběl za účelem zavřít do garáže a čekat, až jeho cena povyroste o solidní procenta. To auto jste si tak mohli specifikovat právě proto, aby vás jako nadšence bavilo zejména řídit. Je pro lidi, kterým je čas dosažený na Nürburgringu více méně ukradený, ale přesto chtějí nové, technicky dokonalé auto, ve kterém zažijí neopakovatelný pocit, když s meziplynem podřadí na charakteristické, mechanicky přesné dráze ručního řazení Porsche 911.
Co se děje letos a proč o tom píši? Spekulanti to pěkně přepálili. A Porsche naštěstí ponechalo stále veřejně přístupný konfigurátor modelu 911 GT3, pouze s poznámkou, že nové objednávky již nepřijímají. Alespoň tedy víme, jaká byla přesná ceníková cena. Na trhu jsou momentálně vysoké desítky modelu GT3 Touring, případně Clubsport a majitele nemění zdaleka tak rychle, jako mizí ranní loupáky z vaší oblíbené pekárny.
Je jich na trhu zkrátka příliš a to naznačuje, že spekulanti o své vysněné zisky přijdou. Dobře jim tak. Svět není ještě tak příliš na hlavu postavený, aby se v něm rovnou zhodnocoval zbrusu nový automobil, nejen vzácný veterán. Letos, doufejme, nepřijdete zbytečně o desítky tisíc eur jenom tím, že se zkrátka rozhodnete se svou GT3 Touring jezdit. Mánie nablýskaných kousků s nízkými jednotkami tisíc najetých kilometrů se zdá být u konce a věřím, že letos bude možné bez větších obtíží jeden vysněný kousek pořídit v realistickém cenovém rozpětí 160 až 180 tisíc eur, což odpovídá původnímu konfigurátoru. Málokdo je totiž v současné chvíli bude chtít přeplácet, jako se to dělo loni a předloni.
Nezbývá, než jen doufat, že v Zuffenhausenu opět zařadí model 911 s manuální převodovkou do výrobního cyklu a spekulanti se poučí, že tahle auta nepatří investorům do garáží, ale na klikaté silničky německého venkova v pohoří Eifel – do Zeleného pekla.