Hlavní obsah

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25: Ultimátní okruhová pila

Foto: Porsche

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 je dost možná nejlepší okruhové Porsche, které se dá v současnosti koupit

Porsche odhalilo další evoluci 911 na steroidech. Po „standardní“ GT2 RS určené pro silnice a následné GT2 RS Clubsport určené výhradně pro okruhové řádění je tu teď vyladěná verze GT2 RS Clubsport 25, na jejímž vývoji má lví podíl tovární tým Porsche pro vytrvalostní závody v kategorii GT3 Manthey Racing.

Článek

Jak víme, verze Clubsport je okruhová verze silniční „gé-té-dvojky“ – ovšem pokud byste v hospodě řekli závodní, bylo by to rovněž správně, protože GT2 RS Clubsport má homologaci i pro nasazení v regulérních závodech – má v interiéru dokonce ochrannou klec. 3,8l plochý šestiválec twin-turbo dává výkon 700 koní, které putují přes dvouspojkovou převodovku PDK výhradně na zadní kola.

Foto: Porsche

Verze Clubsport 25 je vlastně GT2 RS Clubsport exkluzivně vyladěná závodním týmem Manthey Racing. Nejzásadnějšími změnami jsou širší rozchod a lepší aerodynamika

Klasická okruhová/závodní GT2 RS Clubsport vznikla v počtu 200 kusů. Ovšem jelikož verze Clubsport 25 oslavuje pětadvacáté výročí založení závodního týmu Manthey Racing, vyrobí se pouhopouhých třicet exemplářů. Verze Clubsport 25 se v mnohém nechává inspirovat závodní 911 GT3 R v typické žluto-zelené barevné kombinaci, což se promítá ve žlutozelených barevných detailech na 18palcových kovaných kolech, otvorech pro vstup vzduchu v předním nárazníku, pruzích na boku nebo na výdechách vzduchu od rotujících kol na předních blatnících.

V Porsche by si samozřejmě nedovolili omezit speciální edici pouze na pár vizuálních doplňků, na ty nejzásadnější změny došlo v oblasti aerodynamiky. Prakticky celý čumák je tu oproti „obyčejné“ GT2 RS Clubsport nový – nárazník má teď hranatější tvary s výraznějšími přítlačnými křidélky po stranách a jasně definovanými vertikálními otvory pro chlazení brzd. Splitter je podstatně výraznější a při pohledu zboku budí dojem jakési „aerodynamické brady“, přední kapota je potom kompletně nová s jedním centrálním NACA otvorem a dvěma aerodynamickými „mosty“ pro odvod vzduchu, putujícího zpoza nárazníku směrem nahoru přes auto, čímž se snižuje odpor.

I vzadu došlo na překvapivě výrazné změny, byť to tak zprvu nemusí působit. Tak například mohutné křídlo je na vzpěrách uchyceno shora, protože to pomáhá zvyšovat přítlak. Na bocích jsou výraznější bočnice pro lepší usměrnění vzduchu požadovaným směrem, pod křídlem je potom mnohem výraznější a také širší odtrhová hrana, aby vzduch, který opouští záď vozu, byl méně turbulentní. Pod zadními světly lze ještě zahlédnout lépe ohraničené výstupy vzduchu, které snižují tlak v oblasti zadních kol, a opět tím přispívají k vyššímu přítlaku.

Nelze se ubránit dojmu, že se trochu čerpalo u typu 935 z roku 2019, a sama automobilka přiznává, že jednu nebo dvě věci si od ní GT2 RS Clubsport 25 vypůjčila – jmenovitě jde o širší rozchod kol plus aerodynamičtější a více „uzavřený“ tvar zádi. Jinak je tu vše při starém včetně interiéru, z povinnosti snad zmiňme jen drobný detail v podobě nových předních světel.

„Typ 911 GT2 RS Clubsport 25 těží z bohatých zkušeností získaných při spolupráci týmu Manthey Racing a oddělení Porsche Motorsport, které společně nasbíraly po celém světě. Vzniklo tak dokonalé závodní auto pro ambiciózní soukromé jezdce, kteří umí tyto inženýrské zkušenosti využít,“ řekl Matthias Scholz, ředitel divize Racing GT Cars.

Načítám