Článek
Jsou to tři roky, kdy se v Česku objevil první projekt tohoto ražení. A i tehdy to bylo na Porsche Cayman GT4, jen šlo o předchozí generaci. Na stuttgartském sporťáku se tehdy objevilo logo tabákového gigantu Rothmans, který Porsche doprovázel celé roky, kromě okruhů třeba i na Dakaru.
Když se celý polep realizoval, tak se dalo říct jen jedno - výsledek předčil očekávání. A já byl nadšený, protože jsem mohl být celou tu dobu u toho. Od koupě auta, přes nápad na grafiku až po samotnou realizaci. Jen mi ho majitel ještě pořád nepůjčil na delší svezení, ale to si ještě vyřídíme.
To auto vypadalo, a vypadá, jako kdyby právě sjelo ze závodního okruhu, to, že je to grafika, pozná člověk až při podrobném zkoumání. „Původní zadání majitele bylo, že chce GT4 v barvách Rothmans, takový ten orezlý design, který jste nejspíš už někde mohli vidět,“ vzpomíná Honza Žáček, hlavní grafik zlínského Rallyedesignu, jež navrhuje design aut už od základní školy a který je podepsán pod spoustou aut, která jezdí nejen rallye.
„Jenže to už tady bylo. Mockrát. A mě hned napadlo, že když je majitel závodník, že by se k němu hodilo něco úplně jiného... A tak jsme vymysleli design auta, které právě sjelo ze závodního okruhu po 24hodinovém závodě!“
Po třech letech se jim GT4 do dílny vrátilo. Novější generace, jiný řidič a můj další dobrý kamarád, kterého učím řídit. „GT4 jsem chtěl vždycky a polep Rothmans mě dostal do kolen,“ říká Jakub, který si takhle přesně GT4 vysnil už před pár lety. „Jen jsem na ní musel vydělat, tomu snu jsem obětoval vážně skoro všechno. Když jsem si pak konečně GT4 koupil, tak jsem si s výslovným požehnáním Michala, který vlastní GT4 Rothmans, nechal udělat návrh na novější generaci GT4. A okamžitě jsem se zamiloval.“
Barvy Apple na závodních Porsche přitom nejsou úplně známé. Ve skutečnosti jste je mohli vídat jen jednu jedinou sezónu. Zdobily Porsche 935 K3, které mělo výkon 750 koní (v kvalifikaci až 800 koní) a které bylo velmi úspěšným závodním autem.
Kdo někdy četl životopis Steva Jobse, zakladatele společnosti Apple, ten moc dobře ví, že Jobs byl fanouškem německého designu. Jezdil hlavně vozy Mercedes a Porsche, motocykl BMW parkoval v dílnách Applu a v kuchyni používal nože Henckels a spotřebiče Braun. Dokonce si nechal u Porsche Design navrhnout design počítačů, ale tam nebyl úplně spokojen.
Myšlenka na sponzorování závodního vozu přišla od Boba Garretsona, který prodával díly na závodní auta v Mountain View, jen pár kilometrů od Cupertina. V roce 1980 se u něj prvně zastavil Jobs se svým kolegou Wozniakem, aby na jeho Porsche 356 udělali nějakou práci. Všichni si tak nějak sedli a společnost Apple Computers se brzy stala hlavním sponzorem týmu společnosti Garretson, která tak mohla poslat svoje auta na další závody. Výsledkem bylo sedmé místo v Sebringu, druhé v Riverside a Sears Point a třetí místo v závodě Road America. A taky design, který se stal předlohou i českému Caymanu GT4.
První návrhy se nesly ve stejném duchu jako Rothmans, ladily se pak vlastně jen detaily. „Podobný převlek auta nejde udělat jinak než celoplošným potiskem fólie,“ vysvětluje Žáček. „Tvary Caymanu GT4 jsou dál docela jednoduché, ale každý díl se musí naskenovat, aby grafika vyšla na centimetr přesně, vše se musí tisknout v jednom kuse. Stejně jako Rothmans, tak i Apple vypadá, jako kdyby se zúčastnilo závodu, už jsme věděli jak na to, ale změn je tam víc než dost, nechtěli jsme kopírovat sebe sama,“ vysvětluje grafik Žáček.
Celá realizace zabrala zhruba týden a auto se při ní musí částečně rozebrat, aby byl výsledek stoprocentní. Protože původní lak je žlutý, netluče se s válečnými barvami, když se třeba otevřou dveře nebo kufr. A protože jsem se domluvil s majitelem, že jen co to trochu půjde, půjčí mi GT4 na test, tak se těšte na zážitky ze svezení!