Článek
Volvo XC40 se rychle stalo miláčkem davů – vděčí za to svému sympatickému designu, skvělé prostornosti, promyšlené praktičnosti a samozřejmě i pojetí kompaktního crossoveru, které přináší skvělý výhled a snadné nasedání (včetně jednoduché manipulace s dětskou sedačkou). Není divu, že si získalo ocenění Evropské auto roku 2018 a je aktuálně nejprodávanějším modelem švédské automobilky.
Elektrifikace modelu XC40 tak dává s ohledem na jeho popularitu a primárně (pří)městské zaměření perfektní smysl. Ale to rozhodně neznamená, že by si elektrická XC40 nemohla troufnout za hranice města. Je totiž vyzbrojená bateriovým balíkem (umístěným v podlaze a chlazeným vodou) o kapacitě 77 kWh (využitelná 75 kWh), který umožní dojezd až 418 kilometrů (na plné nabití z domácího wallboxu 11 kW stačí necelých osm hodin, u DC rychlonabíječky o výkonu až 150 kW se stačí zdržet pouze 40 minut pro nabití na 80 %), takže ani dálniční přesuny nejsou problém.
Není to jen o emisích z výfuku
Snaha o snížení uhlíkové stopy automobilového průmyslu se často vnímá jen jako snižování výfukových emisí nových aut. Jenže také jejich výroba je obrovskou ekologickou zátěží. Volvo se proto zavázalo, že do roku 2025 sníží celkové emise o 40 % na každé vozidlo – z toho 50 % jsou výfukové emise, 25 % jsou emise výroby (továrny Volvo jedou z větší části na čisté energii, tedy z obnovitelných zdrojů) a logistiky a dalších 25 % představují emise dodavatelského řetězce. Stojí také za zmínku, že materiály pro výrobu baterií pocházejí z plně prověřených zdrojů.
Baterie napájí dva elektromotory (po jednom na každé nápravě pro pohon všech čtyř kol) s celkovým výkonem 408 koní a 660 Nm, které auto vystřelí na stovku za pouhých 4,9 sekundy. Elektrický crossover je tak jedním z nejrychlejších modelů Volvo na trhu. A za volantem to vážně poznáte, plyn na podlaze vás vystřelí vstříc horizontu s šokující razancí, dokonce i na půl plynu je pružné zrychlení nečekaně bryskní. Řízení tak může být hodně rychlý zážitek. Ale o závodění XC40 Recharge P8 nejde – důležitější je, že každé předjíždění nebo připojování do pruhu bude otázkou okamžiku, a tak i výrazně bezpečnější (nemluvě o schopnosti utáhnout přívěs o hmotnosti až 1,8 tuny!).
Ještě pozoruhodnější však je, jak skvěle naladěný podvozek tuhle nálož výkonu ukázkově zvládá držet pod kontrolou, a to i na mizerném asfaltu. Nízko položené těžiště spolu s lehčím čumákem (předek nezatěžuje spalovací motor) přináší vítanou obratnost navíc, takže s autem můžete vymetat zatáčky s až nečekaným nasazením. Ale čím víc se blížíte hraně, tím víc cítíte ta kila navrch (daná bateriovým balíkem). Řídit nejvýkonnější XC40 Recharge je vážně zábava, ale toho výkonu je nakonec možná až trochu moc…
Bezpečnost především
Volvo má v oblasti bezpečnosti výjimečnou pověst, což dokazuje i XC40 Recharge. V konstrukci karoserie se hodně uplatnila vysokopevnostní ocel a baterie jsou uloženy v samostatné bezpečnostní kleci, výsledky nárazových zkoušek jsou tak špičkové. V bezpečnostních testech Amerického pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) si XC40 jako první elektrické malé SUV vysloužilo ocenění TOP SAFETY PICK PLUS (TSP+) vyhrazené pro ta nejbezpečnější auta své třídy.
Proto určitě rádi uslyšíte, že Volvo právě představilo rozumnější specifikaci Recharge P6 FWD poháněnou pouze jedním elektromotorem na přední nápravě, která má výkon stále zcela dostatečných 231 koní a 330 Nm a měla by stále ujet (i přes baterii s menší kapacitou 70 kWh, resp. využitelných 67 kWh) kolem 400 kilometrů. Ta se určitě stane – i díky výrazně nižší cenovce – prodejním trhákem.
Necítíte se ještě na elektromobil?
Plná elektromobilita je zatím spíše pro odvážnější, ale pokud si to chcete zkusit, a přitom se moc neomezovat, sáhněte po plug-in hybridu. Volvo právě uvádí novou generaci s dvojnásobným čistě elektrickým dojezdem (podle modelu až 90 km) a o třetinu vyšším výkonem (350 koní pro Recharge T6, 455 koní pro vrcholný Recharge T8), ceny v Česku přitom zůstaly na úrovni dřívějších modelů. Není divu, že už nyní tvoří plug-in hybridy 40 % globálních prodejů Volvo.
Ať už sáhnete po umírněné variantě P6 nebo si dopřejete vrcholnou P8 s větší výkonovou rezervou, pořád dostanete praktické a promyšlené SUV, které díky elektrickému pohonu neobyčejně tiše a komfortně jezdí a snadno se ovládá, což jsou přesně ty věci, které v běžném životě ocení úplně každý řidič. Tento dojem podporuje také zcela nový infotainment (postavený na systému Google Android), který si i přes široký rozsah online a mobilní konektivity zachovává co nejjednodušší a nejpřehlednější rozhraní. K tomu XC40 Recharge přidává ještě širší rozsah bezpečnostních prvků v nejnovější generaci, takže se za jeho volantem budete cítit jako v bavlnce.
A co dál?
Není žádným tajemstvím, že po XC40 Recharge bude rychle následovat ještě atraktivnější elektromobil C40 Recharge, což je vlastně totéž auto, akorát se splývavou zádí. Na český trh dorazí na počátku příštího roku.
V případě prvních dojmů je většinou třeba být obezřetný, ale Volvo XC40 se při úvodním setkání uvedlo velmi sympaticky. Je to prostě XC40, akorát lepší, pohodlnější, tišší a řidičsky přátelštější (s určitými sklony k bláznění v případě P8). Samozřejmě čistý elektromobil pořád není auto pro každého, ale pro určitý typ uživatelů (časté jízdy po městě a v okolí s občasnými dlouhými výlety) bude naprosto dokonalé. A hlavně je to i přes všechnu tu elektrifikaci a další moderní technologie pořád opravdové Volvo!
Volvo XC40 Recharge si zájemci mohou objednávat výhradně online v rámci objednávkového systému Site to Store (objednání online, dodání do vybraného showroomu). Volvo XC40 Recharge P6 FWD pořídíte již za 1 184 000 Kč (v případě operativního leasingu je měsíční splátka včetně pojištění 14 690 Kč bez DPH), za výkonnější P8 AWD s pohonem všech čtyř kol dáte nejméně 1 419 000 Kč. Což je v rámci třídy prémiových elektrických SUV velmi konkurenceschopná částka podpořená typicky bohatou základní výbavou a zahrnuje i nabídku Care offer obsahující servisní a asistenční služby a prodlouženou záruku na 3 roky. Samozřejmostí je záruka na baterie 8 let/160 000 km.