Hlavní obsah

Poprvé za volantem praktického fešáka Toyota Yaris Cross

Foto: Toyota

Zcela nový kompaktní crossover Toyoty vzal osvědčený základ městského auta a přetvořil ho do podoby auta vyššího, praktičtějšího a celkově atraktivnějšího. Na silnicích v okolí belgického Bruselu jsme poprvé usedli za volant a vyzkoušeli, jestli Yaris Cross jezdí stejně dobře, jak vypadá.

Článek

Přijít na party pozdě je otrava. Miniburgery jsou snědené a zbyly pouze ty nechutné vegetariánské tyčinky, místo lahví Diplomatica už je jen tuzemák a všichni se dobře baví, akorát bez vás. Přesně takový pocit musí mít Yaris Cross, když dorazil na večírek městských crossoverů, který už je v plném proudu (některá auta jsou už ve své druhé generaci) a koláč trhu, z něhož se dá ještě ukousnout, se zdá dost malý a řádně okoralý. Stálo to ještě vůbec za to chodit…?

Rozhodně ano! Auta tohoto typu jdou stále na dračku a Toyota své zpoždění alespoň využila k tomu, aby svého favorita vypiplala do posledního detailu. Yaris Cross – jak už jeho název napovídá – stojí na stejné moderní platformě TNGA-B jako povedený městský prcek Yaris, který si vysloužil nejen ocenění Evropské auto roku 2021, ale také palec nahoru od naší redakce.

Foto: Toyota

Toyota Yaris Cross je od pohledu sympatická a bližší poznávání to jen potvrzuje

Prostor a praktičnost na prvním místě

Yaris Cross ale žádný prcek není, vždyť je velký jako první generace RAV4! Oproti výchozímu Yarisu je verze Cross sice delší (o 240 mm), ale rozvor s ním má zcela shodný, prostor pro posádku se tak příliš neliší – pouze nad hlavou máte víc místa díky větší výšce crossoveru (o 95 mm, část z toho však jde na vrub nárůstu světlé výšky), což je znát hlavně na zadních sedadlech, kde si udělá pohodlí i dospělý.

YarisYaris CrossRozdíl
Délka3 940 mm4 180 mm+240 mm
Šířka1 745 mm1 765 mm+20 mm
Výška1 500 mm1 560 mm+60 mm
Rozvor2 560 mm2 560 mm-
Světlá výška145 mm170 mm+25 mm
Objem zavazadlového prostoru286 l397/320 l+111 l

Z větších rozměrů nejvíc profituje zavazadelník, který se nafoukl o více než třetinu z 286 na 397 litrů (v případě verze s pohonem všech čtyř kol je to pouze 320 l). Praktičnost je vůbec silnou stránkou Yarise Cross – opěráky zadních sedadel jsou dělené a sklopné v poměru 40:20:40, kufr má pravidelný tvar a dvojitou podlahu (navíc dělenou na polovinu), k tomu záchytná oka pro upevnění nákladu flexi pásy, plato je látkové a snadno skladné přímo v autě. Na přání můžete mít víko kufru ovládané elektricky a doplněné bezdotykovým ovládáním – to mívají auta spíš až o třídu výš.

Nečekaně široká nabídka výbavy

Také rozsah komfortní výbavy je dost nadstandardní – najdete v ní třeba takové lahůdky, jako je průhledový displej doplňující digitální přístrojový panel, náladové ambientní osvětlení nebo prémiové audio JBL s 8 reproduktory. Interiér je kompletně převzatý z Yarise, takže si zachovává jeho praktičnost, propracovanou ergonomii a solidní zpracování (a místy také lacinější materiály).

Foto: Toyota

Kabina je příjemná, ergonomická a špičkově vybavená

Na rozdíl od Yarise však jeho zvýšená verze přichází se zcela novým infotainmentem Toyota Smart Connect s širokým rozsahem mobilní (bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay, indukční nabíjení) a online konektivity (cloudová navigace, over-the-air update, vzdálený přístup přes mobilní aplikaci atd.), to vše na 9“ dotykovém displeji s vysokým rozlišením. Oproti minulému systému (Toyota Touch 2) představuje intergalaktický skok vpřed a patří k tomu nejlepšímu, co dnes v jakémkoliv japonském autě najdete.

K čemu je dobrá cloudová navigace?

Většina integrovaných navigací ve vozech má mapové podklady nahrané v systému, update probíhá obvykle dvakrát ročně. To znamená, že být mohou snadno neaktuální. V případě nové cloudové navigace Toyoty jsou však nahrané v centrálním systému a přistupujete k nim prostřednictvím 4G online připojení. Výhodou je častější aktualizace mapových podkladů a vždy nejčerstvější navigační data (jako u Mapy.cz, Google Maps nebo Waze) včetně dopravních omezení, radarů a informací o plynulosti dopravy. Nevýhodou může být závislost na online připojení, ale systém si nahrává část dat do paměti pro případ výpadku signálu (například v tunelech).

Foto: Toyota

Navigace bude mít vždy nejčerstvější data

Také bezpečnostní výbava je na malé auto nebývale rozsáhlá – sedm airbagů (novinkou je centrální nafukovací vak mezi řidičem a spolujezdcem), systém nouzového brzdění s rozpoznáváním chodců a cyklistů, upozornění na protijedoucí auta při odbočování vlevo, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, automatické přepínaní dálkových světel, čtení dopravních značek nebo sledování únavy řidiče jsou již v základní výbavě, vyšší verze k tomu přidávají monitorování mrtvých úhlů a upozornění na dopravu za vozem při vyparkování nebo automatický parkovací asistent (s 360° kamerovým pohledem), který zvládne zaparkovat a vyparkovat podélně i příčně dokonce i ve tmě.

Vlastně se ani nedivíme, že prvních více než 400 českých zákazníků (tolik objednávek se Toyotě sešlo za 4 měsíce předprodeje) si auto objednalo, aniž by ho vůbec řídilo. My už ale víme, že až poprvé usednou za volant, nebudou zklamaní…

Za volantem vás nezklame

Už u Yarise se vývojáři Toyoty chlubili, jak zapracovali na pozici za volantem a na jízdních vlastnostech. Pro Yaris Cross to platí neméně – sedíte tu výš (pro snazší nastupování a vystupování a lepší přehled na silnici) a pozici si můžete široce přizpůsobit, pořád se však cítíte být uvnitř vozu, ne jako na bidýlku, díky tomu se vám přirozeněji řídí. Yaris Cross se obecně řídí snadno, nechá se přesně vést a zatáček se nebojí, přitom je dost pohodlný i na delší cesty. Moc mu ale nevoní příčné nerovnosti – 18“ kola jsou sice krásná na pohled, ale možná bychom doporučili zůstat spíš u menších 17“.

Foto: Toyota

Umí být pohodlný i obratný, poradí si ve městě a mimo něj

Který motor vybrat?

Motorizace modelu Yaris Cross staví na benzinovém tříválci 1,5 l buď v čisté podobě (s manuální nebo automatickou CVT převodovkou), nebo jako úsporný hybrid s automatickou převodovkou. Hybrid můžete mít i s pohonem všech čtyř kol.

BenzinHybridHybrid AWD-i
Motoratmosférický tříválec 1,5 l
Elektromotor-vpředuvpředu i vzadu
Pohonpředních kolpředních kolvšech čtyř kol
Převodovkamanuální nebo automatická CVTautomatická e-CVT
Výkon125 koní116 koní116 koní
Akcelerace 0-100 km/h10,8 s11,2 s11,6 s
Maximální rychlost180 km/h170 km/h170 km/h
Spotřeba (kombinace)5,8 l/100 km4,3 l/100 km4,6 l/100 km
Emise CO2132 g/km98 g/km105 g/km

V rámci prvních jízd jsme mohli vyzkoušet pouze hybridní verzi, která kombinuje benzinový tříválec 1,5 l s elektromotorem a automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem. Tohle spojení funguje brilantně už v Yarisu a tady se také osvědčilo – spolupráce obou pohonů je hladká, síly máte k dispozici dostatek a provoz je příjemně tichý. Navíc nesmírně efektivní, není problém jezdit v běžném provozu kolem 4 l/100 km.

Foto: Toyota

Hybrid funguje skvěle a udivuje nízkou spotřebou. Zvláště ve městě

Další specialitou Toytoty Yaris Cross je pohon všech čtyř kol dostupný pro hybridní verzi. V takovém případě se na zadní nápravě objeví ještě jeden elektromotor (přijdete tak o dvojitou podlahu v kufru a prostor pod ní) roztáčející zadní kola, což vám pomůže dostat se ze složitých situací – při jízdně na vodě či sněhu, při rozjíždění do kopce, nebo naopak sjíždění z prudkého svahu (pro takové situace je tu asistent). Rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu se může měnit od poměru 100:0 až po 40:60. Světlá výška 170 mm je dostatečná, ale na žádné drsné terénění to nebude. Na silnici ale možná zaregistrujete nové víceprvkové zavěšení, běžná verze má pouze torzní příčku s vlečenými rameny.

Toyota tak možná přišla na party pozdě, ale stále může být jednou z největších hvězd večera! V téhle třídě je nabídka neskutečně široká, ale Yaris Cross se dokáže odlišit svým líbivým vzhledem, ukázkovou praktičností, širokou nabídkou výbavy a také příjemným řidičským zážitkem podpořeným efektivním hybridním pohonem s možností pohonu všech čtyř kol. Tak co, chtěli byste s ním zapařit…?

Načítám