Článek
Jedná se elektromobily Hyundai Ioniq EV, kterých do konce června převezme pražská policie 38. Ve čtvrtek 18. června došlo před budovou Krajského ředitelství Policie hl. m. Prahy k předání prvních dvaceti z nich. Jedná se o vůbec první elektromobily s policejními polepy v Česku. Rozmístěny budou na místní oddělení po celém území Prahy.
Slavnostního předání se zúčastnil mimo jiné policejní prezident Jan Švejdar, ředitel Krajského ředitelství Tomáš Lerch a také generální ředitel českého Hyundaie Martin Saitz. Ten u této příležitosti poděkoval policii za důvěru: „Děkuji Policii České republiky, že si vybrala právě naše vozy Ioniq EV. Věřím, že v těchto vozech policisté najdou partnera, na kterého se mohou spolehnout.”
Vozy nebudou sloužit jako tzv. prvosledové, budou využívány převážně pro běžnou hlídkovou činnost či během vyšetřování přestupků a trestných činů. To ovšem neznamená, že se nemohou do ostré akce dostat, a každého tak logicky napadá myšlenka, jak by to asi dopadlo, kdyby jim během policejní honičky takzvaně došla šťáva. Podle ředitele pražské policie Tomáše Lercha jsou ale tyto obavy zcela zbytečné: „Stejně jako v případě standardního paliva, i tady platí, že policista nemůže nechat auto nedotankované, respektive nedobité. Vždy, když bude vozidlo odstaveno, tak bude automaticky napojeno na nabíjení,” uvedl Lerch na dotazy novinářů během slavnostního předání.
Podle Lercha je pro podmínky Prahy využití vozů na elektřinu ideální. Dojezd až 311 kilometrů, kterým Ioniq EV disponuje, je pro hlídkovou činnost dostatečný a i dobíjecí infrastruktura je podle něj na území hlavního města nejlepší. Policisté navíc mohou využívat nabíječky ministerstva vnitra a také si budují vlastní dobíjecí stanice u budov Policejního prezidia a Krajského ředitelství. Vedle snížení zátěže pro životní prostředí si pak policisté od nákupu slibují do budoucna také snížení nákladů na provoz.
Hyundai Ioniq EV je elektromobil, který byl na trh uveden v roce 2016. Disponuje bateriemi o kapacitě 38,3 kWh, ty dodávají energii elektrickému motoru s výkonem 100 kW (136 koní) a točivým momentem 295 Nm. Vozy pro pražskou policii jsou sériové a od běžných automobilů se liší jen policejními polepy, výstražným zařízením na střeše a také samostatným elektrickým okruhem, který není závislý na bateriích napájejících elektromotor.
Každé z 38 objednaných aut vyšlo policii na 735 tisíc korun, dalších 70 tisíc korun pak stála u každého vozu policejní výbava, tedy polepy a majáky. Do budoucna se pak podle ředitele pražské policie Tomáše Lercha počítá s dalším rozšířením čistě elektrické policejní flotily.