Hlavní obsah

Policisté trénovali jízdu na brněnském okruhu

Foto: Moravskoslezský kraj

Policisté na okruhu v Brně

Řidiči složek integrovaného záchranného systému to nemají vůbec jednoduché. Musí svá auta zvládat v kritických podmínkách nebo ve vysoké rychlosti, což vyžaduje nadstandardní řidičské dovednosti. Právě proto vyslal Moravskoslezský kraj na okruh v Brně několik desítek těchto profesionálů, kteří si zde zdokonalili své dovednosti.

Článek

Běžný řidič si možná vůbec neumí představit, jak náročná je jízda vysokou rychlostí pod majáky a v neustále houstnoucí dopravě. Na profesionálech, pro něž je jízda za těchto okolností takřka denním chlebem, tak leží obrovská zodpovědnost. Musí se vypořádat s řidiči, kteří je ignorují nebo nevnímají, dále s faktem, že na dojezd mají jen několik málo minut a třeba v případě hasičů také s tím, že za zády mají několik stovek litrů vody, což jim jízdu a případné brzdění nebo úhybné manévry hodně komplikuje. A v konečném důsledku jde i o bezpečnost všech těchto zachránců a příslušníků integrovaného záchranného systému (IZS).

Velmi důležité jsou řidičské schopnosti příslušníků Policie ČR. Při tréninku na brněnském závodním okruhu si svou zručnost a schopnosti vyzkoušelo a následně i zdokonalilo skoro 800 řidičů. Právě policisté se musí z hlediska společenské poptávky po silnici pohybovat vyššími rychlostmi než-li běžný občan. Pokud je někdo v nouzi, jde mu o zdraví či o život, někdo na něj útočí nebo mu ničí jeho majetek, vteřiny a minuty ubíhají velmi rychle – pomoc v tu chvíli všichni požadujeme co nejdříve.

Jenomže cestou k případu hrozí mnoho rizik střetů, nedání přednosti v jízdě a dopravních kolon. Policistům, záchranářům a hasičům se bohužel nevyhýbají dopravní nehody, někdy dokonce s těžkými následky. Taky z těchto důvodů musí být řidiči IZS vyškoleni lépe než ostatní řidiči. Všechny modelové situace si proto profesionálové vyzkoušeli v relativním bezpečí, ale zároveň i v opravdu vysokých rychlostech.

Nabitý program

Obsahem výuky byly teorie jízdy a průjezd zatáčkou ve vyšší rychlosti, krizové situace a bezpečnostní manévry. Následovalo několik hodin praktických nácviků jízdy na okruhu. Řidiči trénovali ve třech fázích – nejprve v zahřívacím a seznamovacím kole, poté v rychlejším, tréninkovém, a nakonec absolvovali ostrou, dynamickou jízdu, ve které se pokusili získané vědomosti využít v praxi.

Ale měli bychom si uvědomit, že složkám IZS nejčastěji komplikujeme život právě my, řidiči. Nezapomínejme, že je naší povinností při dojezdu do kolon utvářet bezpečnostní uličku. Nebojme se jakýmkoliv majákům důsledně uhýbat z cesty, a to klidně i do křižovatky a na červenou. Stačí dávat dobrý pozor a jen popojet. Nikdy nevíme, kdy budeme záchranáře, policisty a hasiče sami potřebovat. Chovejme se tedy podle toho a buďme uctiví k tomu, že na světě jsou lidé, kteří klidně vsadí vlastní zdraví v zájmu toho, aby ochránili to naše.

Načítám