Hlavní obsah

Pojištění můžete platit jen tehdy, když s autem jezdíte

Foto: Filip Fabián

Majitelé veteránů patří mezi řidiče, kteří jezdí pouze pár měsíců v roce. Proto pro ně nedává smysl, aby svůj vůz pojišťovali celoročně

Moc lidí to neví, ale na povinném i havarijním pojištění můžete ušetřit spoustu peněz. Produkt jménem sezónní pojištění je ideálním řešením pro všechny majitele sportovních aut, kabrioletů, veteránů a motocyklů.

Článek

Klidně by se to dalo shrnout do jedné věty: Plaťte za pojištění pouze tehdy, kdy to má smysl. Jinými slovy, plaťte za pojištění svého auta či motocyklu jedině tehdy, když s ním jezdíte. Dřív to bylo tak, že když jste chtěli ušetřit i několik tisícovek neplacením povinného ručení třeba přes zimu, museli jste odevzdat značky do depozitu. V současnosti je to o poznání jednodušší. Vím, o čem mluvím, sám jsem to několikrát absolvoval. Teď už je to bez výletu na úřad, jen musíte vědět, co chcete, a ve vlastním zájmu hrát podle jasně daných pravidel.

Sezónní je už i povinné ručení

Některé pojišťovny totiž vyslyšely přání těch řidičů, kteří sedají za volant nebo za řídítka svých strojů jen několik měsíců v roce a provozují je jako víkendovou záležitost, a připravily pro ně sezónní pojištění. Nejedná se přitom zdaleka jen o motorkáře, ale třeba i o majitele kabrioletů nebo sportovních aut. Pojištění se přitom uzavírá na dobu neurčitou a s tím, že auto či motocykl jsou pojištěné po dobu vybraných měsíců. „Ve své podstatě je to běžná pojistná smlouva, ve které je ale uveden počátek i konec sezóny. A pokud klient nepotřebuje měnit vybranou sezónu, smlouva může existovat několik let bez jakýchkoliv zásahů,” říká k tomu Renata Čapková z ČPP.

Ano, to znamená, že sice máte platnou zelenou kartu celý rok, ale nemáte na silnici co dělat mimo měsíce, na které máte pojištění uzavřené. „Pokud byste v mimosezónním období způsobili dopravní nehodu, musíte veškerou zaviněnou škodu platit ze svého, pojišťovna nezaplatí nikomu nic,“ varuje Václav Bálek z Allianz pojišťovny. „Bohužel i to se stává a pro nepojištěného řidiče to může mít fatální následky, v podstatě i likvidační finanční dopad.”

Tady je na místě zmínit, k čemu povinné ručení vlastně slouží. Dle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla, musí mít povinné ručení uzavřené ti motoristé, kteří provozují vozidla na veřejných komunikacích. Jde o takzvané odpovědnostní pojištění, což znamená, že kryje veškeré škody na majetku a zdraví, které pojištěný způsobí dalším účastníkům provozu, a to v plné výši a v co nejkratší lhůtě. Když nabouráte někomu auto, pojišťovna mu vyplatí škodu z vašeho povinného ručení. Když nabourá někde auto vám, bude vám plnit jeho pojišťovna.

Foto: Jakub Deml

Drtivá většina motorek se na zimu odkládá do garáží, pojistka ale stále běží

Někteří si pletou sezónní povinné ručení s krátkodobým povinným ručením, ale jedná se v podstatě o dva různé produkty. V případě krátkodobého je totiž smlouva o povinném ručení uzavřená pouze na určité období, poté je nutné pojištění obnovit nebo odevzdat registrační značky do depozitu, protože by vozidlo zůstalo bez sjednané pojistné smlouvy. „U krátkodobého pojištění se počítá s tím, že motorista na konci sezóny uloží značky do depozitu a na jaře si je zase vyzvedne. V tomto případě se smlouva uzavírá na přesně vymezenou dobu,” říká Ivana Buriánková z Generali Česká pojišťovna. Používají ho hlavně ti motoristé, kteří si auto nebo motocykl nechtějí nechat delší dobu. Žádnou skutečnou výhodu ale nemá, ba právě naopak.

Většina pojišťoven doporučuje sjednat si sezónní povinné ručení online. „Zabere to pár minut a do čtvrt hodiny po vyplnění formuláře už máte platné pojištění. Zelená karta s měsíční platností přijde mailem takřka okamžitě a její originál dostanete poštou hned po zaplacení,“ shrnuje výhody online pojištění Veronika Hašplová z Allianz pojišťovny.

Sezónní havarijní pojištění je pro mnohé ideální kompromis

Není bez zajímavosti, že si můžete uzavřít nejen sezónní povinné ručení, ale taky havarijní pojištění. To vám pak kryje škody na vlastním majetku a je jedno, jestli jde o vámi zaviněnou nehodu, krádež či vandalismus. Většina motoristů ho využívá v době dovolených a pro cesty do zahraničí, kdy jim případně kryje i odtah, hotel nebo cestu domů.

„V Kooperativě si zájemci mohou sjednat sezónní havarijní pojištění motocyklů, připravujeme také nový produkt pro pojištění veteránů. Ale pro některé klienty samozřejmě může být výhodnější sjednat si klasické roční pojištění a neomezovat se tím, že mohou vyrazit pouze v dohodnutém období,“ dává na zvážení Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Foto: Jakub Deml

Jezdíte hlavně v sezóně, ale občas potřebujete vyjet i v zimě? Pak zvažte sezónní havarijní pojištění

Výhodou sezónního havarijního pojištění je fakt, že povinné ručení běží klasicky celoročně, v sezóně pak máte navíc pojištěnou i škodu, kterou si způsobíte sami. Což je výhoda typicky v momentě, kdy se udělá hezky ještě před začátkem oficiální sezóny. Zatímco při sezónním povinném ručení musíte čekat na pevně stanovené datum, se sezónním havarijním pojištěním můžete vyjet kdykoliv – musíte mít ale na paměti, že nejste pojištěni na vlastní chyby. Tento typ pojištění ale například Allianz nenabízí. „Se zavedením kalkulace pojistného zohledňujícího počet ročně ujetých kilometrů ztratilo dříve i Allianz nabízené sezónní pojištění smysl,“ uvedla pojišťovna.

Délka sezónního pojištění se pohybuje od tří do deseti měsíců a statistiky hovoří, že většina řidičů svoje stroje logicky odstavuje hlavně v zimě. Podle statistik taky tento typ produktu stále častěji využívají nejen motorkáři a starší motoristé, ale taky majitelé vozů, které už by mohly mít status veterána, ale jsou úmyslně nechávány na bílých značkách.

Je nasnadě, že sezónní pojištění může být nejlevnějším řešením. Ti řidiči, kteří zvolí jen sezónní povinné ručení a nebourají, se dokonce mohou setkat s tím, že budou platit méně než za dálniční známku.

Související témata:
Načítám