Článek
Na svou první jízdu v Lexusu nikdy nezapomenu. Pohupující se podvozek, ševelící motor, dokonale zpracovaný interiér se skvělými materiály a ta sedadla! Něžně objímající, čalouněná jemňoučkou perforovanou kůží a polštářek opěrky hlavy snad ještě měkčí, než kdyby byl z prachového peří. Bylo to tak neskutečně konejšivé, že bych za volantem klidně i usnul.
Když teď Lexus zveřejnil informaci, že na novém sedadle pro stěžejní model ES jeho lidé pracovali celé tři roky, docela jim to věřím. Základní koncept měl být podle jejich slov „čistý a hluboký“. Smysl tajemného slovního spojení vyjasnil Takeshi Kawano, šéfinženýr modelu ES: „V okamžiku, kdy nasednete do nového ES, uvědomíte si, že váš posez je prostě v pořádku. Nemusíte se dlouze vrtět, abyste našli správnou pozici. To je 'čistá' část. Vaše spodní část zad má plnou podporu. Budete se cítit pohodlně bez ohledu na to, jaké přetížení působí na vůz v kterémkoli směru, vaše pozice za volantem se nikdy nezmění. To je ta 'hluboká' část."
Konstrukce sedadla je v podstatě stejná jako u ostatních výrobců – polyuretanová pěna obalující kovovou kostru. Polštáře jsou ploché, což kompenzují vyšší bočnice pro lepší oporu boků a kyčlí, aby tělo zůstalo v sedadle stabilní. Hlavní trik je ale v tom vytvořit polštář, který bude vyhovovat lidskému tělu všech možných tvarů a hmotností. „Abychom získali polštář sedadla, který by dokázal odstranit fyzické rozdíly, vytvořili jsme na povrchu velmi jemné prohlubně, aby do něj pohodlně zapadli i drobnější lidé," vysvětlil Kawano. „Horní část každého sedadla je vrstvená. Tato vrstva je tenká a měkká, což umožňuje, aby se hlava ponořila do polštáře pro lepší stabilitu.“
S podobnou péčí přistoupili i k více anatomicky tvarovanému sedadlu pro sportovnější verzi ES F Sport, které má kromě pohodlí poskytnout větší oporu kyčlím, bokům a ramenům, aby se řidič za volantem cítil jistěji. Inspirací pro jejich tvar byla sedadla z kupé LC. Kawano je s výsledkem velmi spokojený: „Testovali jsme sedadla a mohu vám potvrdit, že i při rychlé jízdě v zatáčkách se pozice řidiče téměř nezmění.”
Lexus však rozhodně není jediný výrobce, který jde na vývoj sedadel s takovým citem pro detail. Nissan například vyvinul sedadla inspirovaná nulovou gravitací – bez působení gravitaci totiž tělo zaujme přirozenou pozici s neutrální polohou páteře, jež tak minimálně zatěžuje kosti a klouby. V sedadle proto vytvořili 14 různých tlakových bodů, které tělo nasměrují do ideální pozice, což spolu s unikátním tvarem a patentovanou materiálovou strukturou přispívá k většímu pohodlí posádky. Opel zase vyvinul sedadla certifikovaná německou asociací AGR (Kampaň pro zdravá záda), centrem pro ergonomii. Díky široce nastavitelné bederní opěrce, nastavení sklonu i délky sedáku a ideálnímu tvarování sedadla docílili skutečně komfortního posezu; sedadla Opel tak patří k tomu nejlepšímu, co v mainstreamovém autě můžete mít.
Ale celková řidičská ergonomie není jen o samotném sedadlu, jde i o jeho umístění v interiéru a rozsah jeho nastavení – přece jen rozmanitost lidských schránek, které se mají komfortně usadit za volant, je skoro nekonečná. Trefit to tak, aby správnou pozici našla křehká, drobná žena i vysoký, mohutný chlap, je zatracená věda. Oba musí snadno dosáhnout na pedály, volant i další ovládací prvky, musí mít dobrý výhled a správnou pozici vůči airbagům a dalším bezpečnostním prvkům. Seznam aut, kde to vývojáři tak úplně netrefili, by byl až nepříjemně dlouhý.
A přitom je to naprosto klíčová věc – správná pozice za volantem vám umožní bezpečně řídit a pohodlná sedadla, která udržují tělo v ideální pozici, zase dokáží výrazně snížit únavu pociťovanou za volantem zvlášť na dlouhých cestách. Takže až si budete vybírat nové auto, soustřeďte se i na to, aby se vám v něm pohodlně sedělo a všechno se vám snadno ovládalo. Akorát to pak nesmíte „zazdít“ tím, že si za volant lehnete a budete ho držet jako pes kost…