Článek
Dávno pryč jsou doby, kdy volant sloužil jen k řízení auta. Dnes se stává centrem ovládání celého vozu, je na něm celá řada ovládacích tlačítek, které musí být snadno na dosah, a přitom nesmí překážet při samotném řízení. Zní to složitě, že? Právě proto vývoj volantu pro novou generaci vozů Škoda zabral technikům celé tři roky!
Základní koncept je dvouramenný, což však pro značku Škoda není nic nového – volant se dvěma rameny měla třeba Octavia, stovka i tisícovka, modely 105/120, Favorit nebo Felicie. Jde tedy v podstatě o návrat ke kořenům. „O dvouramenném volantu jsme snili už delší dobu a teď se nám konečně s inženýry podařilo vytvořit pro něj dostatečně tuhou pevnostní strukturu,“ popisuje jeden ze základních stavebních pilířů nového volantu designér Marwan Khiat, projektový manažer designu interiéru – architektura.
Jak už jsme naznačili, vývoj nového volantu je komplexní disciplína, ale řízení stále představuje naprostý základ. V případě volantu existují tři nejdůležitější parametry, které vždy musí být „tak akorát“. Jde o průměr, tloušťku a počet ramen volantu. Když pomineme jednoramenné extrémy (některé modely od Citroënu, například fantastické DS), pak většina volantů má ramen více. Dvě, tři nebo čtyři. Pětiramenná kormidla se používají snad jen v případě lodí.
Volba designu se dvěma rameny tak nebyla jen otázkou návratu k historickým kořenům, měla také praktický důvod. „Při otáčení volantem je komfortní mít co nejméně ramen,“ naznačuje Peter Olah, vedoucí designu interiéru a jeden z lidí, kteří stáli za vznikem nového volantu. Nemusí to ale platit vždy, záleží na vkusu každého řidiče.
„Střed volantu jsme chtěli mít maximálně čistý, aby vyniklo logo, zároveň jsme chtěli docílit pocitu lehkosti,“ říká Khiat. To se jistě podařilo, dvouramenný volant vypadá, jako by se vznášel v prostoru. Kromě loga má ale ještě další výrazné prvky: „Je tu celkem 14 tlačítek pro ovládání funkcí vozu, mezi nimi vynikají po stranách dva rotační elementy, které působí skoro jako šperky,“ vysvětluje Khiat. Ty byly vybrány místo dotykových ploch především pro lepší intuitivnost ovládání, a tak i k lepší ergonomii.
Ve spodní části je pak jakýsi náznak toho, že by volant mohl mít třetí rameno. „Je to zajímavý orientační prvek, jak optický, tak hmatový. A navíc ho můžeme v budoucnu využít pro různé přizpůsobení volantu,“ doplňuje Peter Olah. Například Octavia RS právě v tomto místě třetí rameno má...
Vývoj dvouramenného volantu pro čtvrtou generaci Octavie trval zhruba tři roky. První fyzické prototypy vznikly za rok a půl, pak následovalo testování, které zabralo zhruba stejně „Během vývoje vznikla desítka různých variací, na kterých se ladil především ideální tvar volantu a rozmístění ovládacích prvků tak, aby byly snadno v dosahu prstů. Ačkoli můžeme hodně věcí dělat digitálně, stále zásadně spoléháme na fyzické modely,“ říká Olah.
Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že inženýři automobilky odvedli skvělou práci. Volant padne perfektně do rukou a snadno se s ním operuje, rotační prvky jsou krásné na pohled i příjemné na manipulaci, všechna tlačítka jsou tak akorát na dosah, a přitom se nepletou pod prsty. A to je vážně dobře, protože se tento volant představený u Octavie postupně dostává i do všech ostatních modelů Škoda. Už brzy ho tak nejspíš budete držet v rukou i vy...