Hlavní obsah

Podpora elektromobility: Na co lákají u nás i jinde v Evropě

Foto: Shutterstock

Jezdit na elektřinu se v některých státech vyplatí více než jinde. U nás zatím příliš výhod není

Elektromobilita je v módě. Tlačí nám ji horem spodem automobilky, ekologové i úřady. V některých státech Evropy se jim to daří více, jinde méně. U nás je problém s chybějící infrastrukturou, a tak zatím elektromobilní lobby není tolik úspěšná jako jinde. Hlavní ofenzíva se ale nejspíš teprve chystá!

Článek

Vrcholem podpory elektromobility ze strany státní správy jsou severské země. A na tamním vozovém parku je to znát. Například Norsko se už v roce 2017 stalo prvním státem na světě, kde podíl elektromobilů a hybridů na prodeji nových aut překonal 50 %. Stalo se tak pouhé čtyři roky po zavedení systému podpory sestávající z finančních úlev a dalších benefitů.

Majitelé elektrovozů v Norsku neplatí za registraci vozidla, mají nižší silniční daň, neplatí mýtné na dálnicích a využívají zdarma tunely a trajekty. Největší úlevu ovšem představuje osvobození od DPH, která je v Norsku poměrně vysoká. Díky tomu jsou tam elektromobily ve výsledku levnější než vozidla s klasickými spalovacími motory.

Elektromobilita se ale podporuje i mimo Skandinávii. Například Francie zavedla podporu čisté mobility už v roce 2008 a její výši pravidelně reviduje podle podmínek na trhu. Od začátku roku 2017 činila dotace na nákup jednoho vozidla 6 000 eur (v přepočtu přibližně 154 000 Kč). Další 4 000 eur (asi 103 000 Kč) k tomu mohl zákazník získat za vyřazení dieselového automobilu vyrobeného před rokem 2006. To je slušné, ne?

A podobně na to jdou i v Německu. Tamní vláda schválila v květnu 2016 dotaci na nákup vozidel s čistě elektrickým pohonem ve výši 4 000 eur, v případě hybridních vozů je to o tisíc méně. Elektromobily jsou navíc na 10 let osvobozeny od vlastnické daně. Vláda počítala s ukončením finanční podpory v průběhu letošního roku, již se ale objevily informace o tom, že uvažuje o jejím prodloužení. Firemní elektromobily a hybridy se zároveň od letoška těší daňovému zvýhodnění o 0,5 % z pořizovací ceny vozidla.

Foto: Škoda Auto

Ze sledovaných zemí se ročně registruje méně elektromobilů než u nás jen na Slovensku (0,6 %) a v Polsku (0,3 %)

Finančně dotuje pořízení elektromobilu rovněž Velká Británie, která opakovaně prodloužila dobu, po kterou bude každému na nákup přispívat až 4 500 liber (přibližně 135 000 Kč). Nizozemsko osvobozuje nákup elektrovozů od daně, a zároveň patří mezi průkopníky elektrifikace veřejné dopravy.

Zajímavý způsob zvýhodnění plánují do budoucna Rakušané. Kvůli snížení emisí je v zemi na mnoha dálničních úsecích omezená maximální rychlost na 100 km/h. Majitelé elektrických vozů by ale brzy mohli i těmito místy projíždět rychlostí až 130 km/h. Celkem by se tento benefit týkal až 440 kilometrů dálnic.

A jak se elektromobilita podporuje u nás? V současnosti majitelé elektromobilů v Česku neplatí silniční daň a v Praze mohou zdarma parkovat i v tzv. modrých zónách určených pro rezidenty. Vláda také vypisuje od roku 2016 dotační program pro podnikatele a úřady. V něm lze podle velikosti firmy získat až 75% dotaci na nákup elektromobilů. Úřady místní samosprávy pak mohou nakupovat elektro vozy s dotací 250 000 Kč.

Foto: Škoda Auto

Tuzemská automobilka Škoda jde s dobou a rozhodně si s elektromobilitou nechce nechat ujet vlak. Důkazem může být třeba jejich projekt Citigo e-Pilot, ve kterém chce získat ještě před zahájením sériové výroby elektrického Citiga od zájemců o alternativní pohony informace o tom, jak se vůz a tato technologie osvědčily v běžném provozu

Od prvního dubna tohoto roku si mohou navíc majitelé elektromobilů vyzvedávat zdarma nové registrační značky začínající písmeny „EL”, které by je měly do budoucna opravňovat k čerpání dalších výhod, jako je například osvobození od placení dálničních poplatků nebo možnost využívání vyhrazených jízdních pruhů ve městech. „Dále je třeba si uvědomit, že odběr elektřiny pro dobíjení nepodléhá v současnosti (na rozdíl od jiných pohonných hmot) spotřební dani,” uvedla pro Garáž.cz tisková mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Nabízí se ovšem otázka – bude to stačit? Za nás je však jedna věc jistá - když už máme být tlačeni do elektromobility, tak tou „pozitivní“ cestou zvýhodnění. Opačnou cestou by totiž bylo třeba dodatečné zdanění spalovacích aut a to rozhodně nikdo nechce.

Je podle vás v Česku elektromobilita dostatečně podporována ze strany úřadů?
Ano, elektromobily už mají výhod dost
16 %
Ne, chtělo by to víc
49,9 %
Je mi to jedno, elektromobil si stejně nikdy nekoupím
34,1 %
Celkem hlasovalo 655 čtenářů.
Načítám