Článek
Japonská kultura je v některých ohledech docela podivná, vždyť není žádnou výjimkou potkat na ulicích obyvatele, kteří chodí přestrojeni za nějakou fantasy postavu nebo třeba králíka Playboye. Vzhledem k tomu, že zde žije necelých 130 milionů lidí (v Česku cca 10,6 milionu), má automobilový trh dostatek možností nabídnout ne zcela standardní modely. Zaměřili jsme se na zajímavá i podivná auta prodávaná v Japonsku, která spojuje pohon všech čtyř kol.
Nissan March
Jestli vám tohle auto připomíná minulou generaci evropského Nissanu Micra, dáváme vám za pravdu. V Japonsku se vůz prodává pod názvem March a cílí především na mladé a styluchtivé ženy, proto nabízí opravdu širokou paletu barev a personalizací. Auto koupíte s tradičním pohonem přední nápravy, ale také jako čtyřkolku.
Milovníci luxusu se mohou kochat verzí Bolero, která přináší pozměněný design a prémiové materiály uvnitř. Základní Nissan March s pohonem 4 x 4 vyjde na cca 330 tisíc korun, ale na druhou stranu si říkáme, k čemu potřebujete ve věčně ucpaných japonských městech hnát i zadní nápravu?
Mitsubishi Delica D:5
Považujete Mercedes-Benz třídy G za terénní krabici? Tak Mitsubishi Delica D:5 vám ukáže, jak vypadá opravdu hranatá čtyřkolka s uzamykatelným pohonem všech kol. Podívejte se na vzhled této až osmimístné off-roadově laděné dodávky mluvící designovou řečí současných modelů Mitsubishi L200, ASX a Eclipse Cross.
Pod kapotou 4,8 metru dlouhého vozu pracuje čtyřválcový turbodiesel s objemem 2,3 litru a výkonem 145 koní, řazení obstarává výhradně sportovní osmirychlostní automat a základní litá kola jsou 16palcová. Nejde však o moc levnou záležitost, v Japonsku vyjde tahle mašina v základu na skoro 830 tisíc korun.
Toyota Mark X
Jestli už vás nudí nová Corolla i Camry a chcete stylový dynamicky laděný sedan, podívejte se na model Toyota Mark X, který se ve vyšších výbavách nabízí s pohonem 4 x 4. Srdcem vozu je 2,5litrový vidlicový šestiválec naladěný na výkon 203 koní. V nabídce výrobce se objevuje také zážehový motor V6 o objemu 3,5 litru a výkonu 318 koní, ovšem ten se prodává výhradně s pohonem jedné nápravy. Nejlevnější čtyřkolku Mark X koupíte na japonském trhu za necelých 630 tisíc korun.
Suzuki Xbee
Další městský hráč od Suzuki vypadá tak trochu jako japonský Fiat 500 L a zároveň jde o křížence MPV a crossoveru. Musíme dodat, že tyto typy vozů jsou v zemi vycházejícího slunce celkem oblíbené. Pětidveřový Xbee se prodává s hybridním pohonem, šestirychlostním automatem a volitelným stálým pohonem 4 x 4.
Srdcem auta je litrový tříválec s výkonem 99 koní a silou 150 Nm, kterému přitakává elektromotor s výkonem 3,1 koně a točivým momentem 50 Nm. Čtyřkolka se také chlubí normovanou spotřebou kolem pěti litrů na sto ujetých kilometrů. A cena? Základní 4 x 4 vyjde v přepočtu na 463 tisíc korun.
Subaru Justy
Subaru Justy jistě všichni znáte. V minulosti šlo o malé autíčko postavené na základech Suzuki Swift a dnes jde o jednu z nejlevnějších ojetých čtyřkolek na trhu. V Japonsku se dá Justy koupit jako nové, ale už nejde o malých hatchback.
Minivan s logem korporace Subaru sice koupíte s pohonem jedné nápravy, ale také můžete mít variantu 4 x 4. Když si ji pořídíte, dostanete litrový motor s výkonem 69 koní a silou 92 Nm. Zapomeňte na manuál, protože řazení v Justy obstarává bezestupňová převodovka CVT. Homologovaná spotřeba je necelých pět litrů na sto kilometrů a základní cena modelu Subaru Justy 4WD je 378 tisíc korun.
Mitsuoka Ryugi
Automobilka Mitsuoka je etalonem pro ruční produkci klasických japonských vozů. V modelové řadě výrobce se objevuje také vůz Ryugi, který reprezentuje tradiční styl karoserie, ovšem s moderní technikou uvnitř.
Auto můžete koupit s pohonem předních kol, v hybridním provedení, ale také ve verzi 4 x 4. Výkonnostně Ryugi nijak neoslní – vpředu pracuje pohonná jednotka značky Toyota s objemem 1,5 litru, výkonem 103 koňských sil a točivým momentem 132 Nm. O změnu převodových poměrů se navíc stará převodovka CVT, takže půjde spíš o auto pro vyhlídkovou jízdu.
Jako zajímavost uvádíme, že některý vozy značky Mitsuoka koupíte i Evropě, a to v Anglii nebo Monaku.
Mazda CX-8
Hledáte luxusnější Mazdu CX-5 pro více než 5 lidí? Pak musíte sáhnout po prodloužené verzi – Mazdě CX-8. Verze s pohonem všech kol se vyznačuje několika praktickými komponenty, díky kterým auto lépe identifikujete. Konkrétně jde přední ostřikovače světel, zadní mlhové světlo a logo AWD na pátých dveřích.
Čtyřkolku můžete mít už od základní výbavy, která vyjde na necelých 675 tisíc a nabídne benzinový motor o objemu 2,5 litru podpořený turbodmychadlem. Díky tomu má vůz výkon 230 koní a sílu 420 Nm. V paletě motorů má své místo i naftový agregát s objemem 2,2 litru, výkonem 190 koní a točivým momentem 450 Nm.
Honda Legend
Legendární auto, které zmizelo z evropského trhu, žije dál v Japonsku. Luxusní limuzína od Hondy se pyšní 3,5litrovým zážehovým šestiválcem, kombinovaným výkonem 382 koní, točivým momentem 463 Nm, sedmirychlostním dvouspojkovým automatem, pohonem všech kol a hybridním ústrojím.
Vzadu totiž pracují dva elektromotory, přičemž každý nezávisle ovládá jedno zadní kolo – v reálném čase tak můžete řídit předokolku, čtyřkolku nebo zadokolku. Jádro tohoto ústrojí sdílí Honda Legend se supersportovní Hondou NSX.
Papírově Legend spotřebuje okolo sedmi litrů benzinu na sto, poskytne luxusní svezení až pěti osobám a v bohatě vybaveném základu vyjde v přepočtu na 1,5 milionu korun.
UAZ 2206
Nebudete tomu věřit, ale v Japonsku se prodá zhruba 10 terénních uazů ročně. Některé modely do přelidněné země cestují po evropské homologaci v České republice a na místě musí být ještě poupraveny podle japonských regulí. Přiložený snímek ukazuje model 2206 s klimatizací, který dorazil předloni do přístavu v Yokohamě. Japonský distributor nabízí ještě modely Hunter, ovšem vždy jen ve čtyřmístném provedení.
Daihatsu Cast
Našli jsme další kopii Mini Cooperu, tentokrát japonskou. Jmenuje se Daihatsu Cast a vypadá jako pravé východní Mini. Kromě toho, že se auto nabízí v opravdu široké barevné paletě, má oproti německému stylovému hatchbacku navrch v pohonu 4 x 4.
Čtyřkolka se dá koupit už od 290 tisíc korun, nabídne základní motorizaci o výkonu 52 koní a síle 60 Nm. Řazení opět zajišťuje v Japonsku populární variátor CVT, přičemž průměrná spotřeba se pohybuje okolo čtyřech litrů benzinu na sto kilometrů.