Hlavní obsah

Podívejte se na obří sbírku těch nejzajímavějších aut

Foto: Tomáš Hyan

Dva Chevrolety z padesátých let a dvoupodlažní autobus z Velké Británie

Harold LeMay, zakladatel a majitel společnosti pro svoz komunálního odpadu, nasbíral za svůj život přes tři tisíce automobilů. Většina vozů ze sbírky je i po jeho smrti vystavena na dvou místech na západě Spojených států amerických, a to v downtownu Tacoma a v nedalekém Spanaway, vše ve státě Washington. Za běžných okolností jsou obě muzea přístupná veřejnosti, konají se tam cílové jízdy i další veteránské akce. A nyní se na tuto exkluzivní výstavu můžete podívat i vy.

Článek

Podnikatel Harold LeMay automobily prostě miloval. Jeho manželka Nancy mnohokrát potvrdila, že Harold neznal žádný vůz, který by se mu nelíbil! Narodil se 4. září 1919 v Yakimě ve státě Washington, usadil se ve Spanaway u Tacomy a svoji sbírku soustředil do budov vojenské akademie Marymount Military právě ve Spanaway.

Foto: Tomáš Hyan

Část depozitáře LeMay ve White Building v Marymountu, zaměřeného na americké křižníky silnic

Vydělával nejen na svozu odpadu, ale později přidal další podniky jako logistickou společnost Trucking, odtahovou službu Lucky Towing, obchodní podnik Lucky Sales & Services a mnohé další. Je typickým příkladem realizace amerického snu. Pilně pracoval a stal se multimilionářem. Přesto zůstal skromný a nejraději osobně opravoval automobily ze své obrovské sbírky...

Začalo to popelnicemi

Jméno LeMay najdete vylisováno na plastových popelnicích a kontejnerech, do nichž rodinná společnost LeMay Enterprises sbírá komunální odpad na mnoha místech státu Washington, zejména v okolí velkých měst Tacoma a Seattle. Harold firmu založil po návratu ze služby ve druhé světové válce, ale už před ní podnikal ve stejném oboru pod hlavičkou Spanaway Garbage Collection. Když v roce 2000 zemřel, měl nasbírány tři tisíce vozidel od klasických amerických křižníků silnic až k exotickým evropským automobilům, mezi nimiž nechyběly ani britské dvoupodlažní autobusy a další kuriozity.

Svoje automobily původně uchovával na osmapadesáti různých místech v pěti amerických státech. Ještě před svou smrtí 4. listopadu 2000 v nemocnici St. Claire Hospital v Lakewoodu, kde zemřel na zástavu srdce, pojal myšlenku na vytvoření automobilového muzea, protože nechtěl, aby jeho sbírka skončila v nějaké aukci, podobně jako se stalo po odchodu „Krále kasin“ Billa Harraha.

Unikátní depozitář v kasárnách

Harold LeMay také automobily prodával. Ano, podle vlastních slov jich šest prodal, ale nakonec mu to bylo tak líto, že tři koupil zase zpátky! Nechtěl, aby se po jeho smrti sbírky rozpadly, a tak v roce 1996 zahájil plány na stavbu muzea, vždyť už tehdy byl zařazen v Guinnessově knize rekordů jako největší sběratel automobilů a jiných vozidel. Založil nadaci pro přípravu muzea LeMay America´s Car Museum, nejdříve však koupil zubožené budovy Marymount Military Academy, kde byly postupně vojenská chlapecká škola, domov důchodců a nakonec domov řádových sester, jenže církevní prostředky na provoz nestačily.

Foto: Tomáš Hyan

Pětitunový speciál FWD z Wisconsinu s pohonem všech kol a dvojmontáží pneumatik na všech kolech (1931)

Harold slíbil, že objekty opraví, zachová a umožní řádovým sestrám pobyt tak dlouho, jak jen si budou přát. Objekt získal, zvelebil a rozšířil. Do jedné z hlavních budov a dvou velkých hal soustředil své sbírky, jednou za rok pořádal LeMay Car Show (sraz se koná poslední sobotu v srpnu). Když zemřel, jeho podnik zaměstnával 475 lidí a sbíral odpadky od Tichého oceánu až po oblast pod velehorou Mt. Rainer. Sbírky, vytvářené od šedesátých let, se ještě dříve proměnily na LeMay Family Collection (dnes LeMay Collections at Marymount), jež dodnes vlastní a provozuje jeho rodina v čele se vdovou Nancy, která se za Harolda vdala v roce 1962. Mají sedm dětí a devatenáct vnoučat.

Skladiště, nebo muzeum?

Nové velké muzeum však postavit nestihl, a to nejen z časových, ale i finančních důvodů. Bylo otevřeno až dvanáct let po jeho smrti pod názvem LeMay America´s Car Museum v centru Tacomy, slabou půlhodinku jízdy od depozitáře. Obě kolekce jsou úžasnou přehlídkou automobilů. Depozitář ve Spanaway čítá přes tisíc vozů z původní sbírky, k budovám byly přistavěny obrovské haly, kde jsou vozy uskladněny, a dovnitř můžete z důvodů bezpečnosti jen s průvodcem. A co uvidíte? Na co si vzpomenete, od amerických křižníků silnic až po evropské tříkolky a motocykly.

Po otevření dveří do největšího hangáru White Building zůstanete v němém úžasu stát. Vozy jsou umístěny po levé straně ve třech vrstvách, ty horní si důkladně neprohlédnete, ale především jde o jejich uskladnění, vyjímají se jen pro nejrůznější akce. Zaujal nás GAZ 69M od Československé armády, ovšem přihlášený do provozu na Havaji s registrační značkou HJK 238, stojící mezi mnoha americkými křižníky silnic a nákladními vozy na ploše, kde svorně vedle sebe odpočívají i amatérský parní traktor a závodní Indy Car!

Z jiného soudku

Na rozdíl od depozitáře je zmíněné muzeum v Tacomě účelově postavenou halou, kam byly vybrány stovky reprezentativních vzorků. Muzeum bylo otevřeno 2. června 2012. Na čtyřech podlažích s plochou 1,53 hektaru, vtipně spojených vpravo sestupnými a vlevo vzestupnými chodníky, je vždy vystaveno 300 až 350 automobilů, přičemž expozice se průběžně obměňují. Muzeum je především oslavou amerických vozů, vždyť LeMay vlastnil tři stovky Chevroletů a tři stovky Cadillaců!

Foto: Tomáš Hyan

Vzpomínka na Československo, armádní GAZ 69M, vyvezený na Havaj!

Nyní se tam střídají zapůjčené exponáty i od jiných sběratelů, k nimž patří Nicola Bvlgari a Jay Leno. Čtyři podlaží muzea jsou rozdělena na vstupní galerii pro různé výstavy, dolů scházíte do Lucky´s Garage (pocta LeMayovi), Photo Car (vybrané klasické vozy) a Club Auto (spodní podlaží); spojují je tři sestupné chodníky vpravo (Custom Coachworks, Master Collectors a Route 66) a tři vzestupné (Powering the Future, NASCAR a British Invasion). Názvy prozrazují zaměření exponátů, vozidla jsou pojízdná a často vyjíždějí na různé akce.

Mezi americkou klasikou dominují vozy čtyř velkých koncernů Ford (Lincoln, Mercury, Edsel), Chrysler (Dodge, Plymouth, Imperial, De Soto), General Motors (Chevrolet, Pontiac, Oakland, Buick, Cadillac, Oldsmobile, La Salle) a American Motors (Hudson/Nash, Metropolitan, Rambler, AMC/AMX). Nechybějí ani další významné značky Willys (Overland, Jeep), Auburn (Duesenberg, Cord), Studebaker/Packard, International Harvester, REO, Stanley (parní), Hupmobile, Marmon, Crosley (minivozy), Detroit Electric, Baker Electric a mnohé další.

V současné době je muzeum zavřené, ale to nevadí. Výlet do USA stejně obvykle nebývá spontánní záležitostí. Pokud si ovšem cestu do Washingtonu do budoucna naplánujete, pamatujte, že na prohlídku každého ze dvou stánků historie potřebujete tak pět hodin. Návštěva depozitáře vyjde na  v přepočtu asi 370 korun, návštěva samotného muzea pak 450 korun. Pokud si zakoupíte ale obě vstupenky naráz, ušetříte nějaký ten dolar. A věřte nám, stojí to za to!

Související témata:
Washington
Načítám