Článek
Možná namítnete, že všechny motory určené pro AMG jsou stavěné ručně, mají přece pod kapotou plaketku s vlastnoručním podpisem člověka, který je dal dohromady. Jenže osmiválec o objemu 6,2 litru, jež pohání závoďák AMG GT3 a šestilitrový dvanáctiválcový pohon v Pagani Huayra, to je opravdu výběrové zboží. Nabízí se srovnání - čtyřlitrový osmiválec v C63 AMG lze postavit za několik hodin. Každý mechanik AMG prochází tříletým tréninkem a další dvě měsíce pak staví motory "nanečisto". Jenom čtyři lidé v Affalterbachu však umí stavět motory pro gétéčkový speciál a Pagani. A jenom jeden z nich, Michael Kübler, zvládá stavět obojí.
Je k tomu potřeba speciální know-how a hodně šikovné ruce. Stavba dvanáctiválce pro Huayru zabere celých čtyřiadvacet hodin. Je to jediný dvanáctiválec, který se vyrábí na půdě AMG, výroba ostatních dvanáctiválců se přesunula o pár kilometrů dál do továrny spadající pod Mercedes. Motor pro GT3 je pak úplná specialitka, protože se na něj vztahují přísné normy FIA, a podléhá tak mnoha kontrolám. Na sestavení jednoho kousku je vyhrazeno až 60 hodin.
A to všechno se děje v nenápadném koutku klinicky čisté továrny, kde na lavici září zbrusu nové motory pro Pagani, které stejně jako všechno ostatní v těchto vozech, připomínají vyleštěné sochy.
Samozřejmě se tu staví i motory pro Zondu, která vytrvale odmítá opustit výsluní. Už jste viděli nejnovější přírůstek do její rodiny, variantu Zonda Fantasma Evo? 760 koní a exteriér spolu s interiérem zase o kus blíž dokonalosti, kterou Horacio Pagani honí už víc než čtyřicet let, z toho pětadvacet pod praporem vlastní značky.