Článek
Jistě jste se už dozvěděli, že motorsport nedávno přišel o jednu z velkých osobností, Sira Stirlinga Mosse, který se do historie zapsal hlavně díky svým výkonům za volantem Mercedesu 300 SLR. Moss závodil v dobách, kdy „sex byl bezpečný a závodění bylo nebezpečné“, jak sám kdysi řekl, závodníci tehdy prostě usedali do aut s vědomím, že to klidně může být jejich poslední závod. „Buďto jste člověk, který se vyžívá v riziku toho, co dělá, nebo nejste – a v takovém případě byste se raději měli stát kuchařem nebo knihovníkem,“ říkával britský závodník.
Vzdát hold se dá mnoha způsoby – třeba navrhnout moderní podobu závodního „náčiní“, které k takové legendě neodmyslitelně patří. A přesně to nedávno udělal automobilový designér Costas Phouphoullides. Costas je rodák z Londýna, který vystudoval Univerzitu automobilového designu v Coventry a momentálně žije ve Švédsku. A mimo jiné je to také velký fanda motorsportu – jak jinak si vysvětlit jeho vůli a nadšení pro vytvoření tohoto velmi úderného návrhu, kterému dal jméno Mercedes-AMG GT Silver Echo a který vypadá jako reinkarnace legendárního Mercedesu 300 SLR z 23. století!
Pravda, Mercedes sám kdysi představil svoji vlastní moderní interpretaci slavného závoďáku – byl jím Mercedes-Benz SLR Stirling Moss, který vznikl v roce 2009. Šlo tehdy o výběhovou verzi luxusního supersportu Mercedes-McLaren SLR . Výkon byl zvýšený na 660 koní, auto bylo o 200 kg lehčí a vyrobilo se pouze 75 kusů.
Silver Echo je však z jiného světa – a to doslova. Silver Echo je samozřejmě založeno na současné vlajkové lodi Mercedesu, modelu AMG GT. Bohužel však existuje pouze v tom virtuálním světě – alespoň prozatím.
Je tu jasně vidět, že AMG GT Silver Echo bylo navrženo nejen srdcem, ale i hlavou – horní hrana čumáku utváří jakýsi aerodynamický „most“, který pomáhá optimalizovat obtékání vzduchu. Velký přední splitter potom tlačí příď k silnici. Aerodynamické vychytávky jsou doplněny o agresivní přední světla s denním svícením.
Ostré hrany „konceptu“ Silver Echo nejlépe vyniknou při pohledu z boku – nízký a zkosený čumák se postupně zvedá a kopíruje horní linii motoru, čelní okno samozřejmě chybí, místo něj jsou tu dva větrné deflektory, jeden pro i řidiče a druhý pro spolujezdce. Místo chybějící střechy tu jsou dva krásné „hrby“ za sedadly řidiče a spolujezdce, do kterých jsou integrovány ochranné oblouky pro případ převrácení.
Na zádi nelze přehlédnout jednolitou zadní svítilnu, která auto opticky rozšiřuje. Pod ní je ještě speciální světlo ve stylu F1 a pod ním se tyčí mohutný difuzor. Výfuky byste tu hledali marně, protože ty jsou vyvedeny na bocích auta – přesně jako u originálu. Pokud budeme předpokládat, že by AMG GT Silver Echo poháněl 4,0l V8 twin-turbo, linul by se z nich pořádný randál.
Dočkáme se v reálu něčeho podobného? S největší pravděpodobností ne. Ale pokud by se čirou náhodou Mercedes rozhodl (opět) uctít památku legendárního britského závodníka, tak už víme, kde by mohl brát inspiraci. My bychom na této „inspiraci“ ale nic neměnili!