Článek
Věděli jste, že v roce 2018 už na začátku října dosáhla Škodovka na metu jednoho milionu vyrobených vozů? Pro jednu výrobní linku v závodě v Mladé Boleslavi to znamená jedno vyrobené auto každou minutu. Za stejnou dobu modely Fabie R5 projely lisovnu, svařovnu, lakovnu, motorárnu i montážní halu, a ještě u toho zvládly parádní drifty.
Jak už ale víte, nešlo o opravdové ostré Fabie R5, ale o jejich zmenšené modely. Konkrétně jde o profesionální modýlky ve velikosti 1:10, které ovšem dokáží závodit pěkně zostra. Mohou jezdit rychlostí i 100 kilometrů v hodině, takže je třeba často měnit jejich pneumatiky nebo upravovat tlumiče. Pro potřeby velmi vydařeného videa je po továrně vodili piloti Jan Viktora a Jakub Charvát. A činili tak s přesností hodináře.
Myslíte si, že takové ovládání závodních modelů je legrace? Oba jezdci by vám rychle vysvětlili, že je to právě naopak. Sice fyzicky nesedí přímo v autech, ale naopak za nimi běhají. Třeba u kilometrové trati běží i 7 nebo 8 minut. Možná také nevíte, že se s těmito modely jezdí Mistrovství České republiky, na kterém startuje 10 až 15 týmů, což čítá kolem 50 jezdců. Tratě jsou většinou utažené, což znamená, že jedna zatáčka navazuje na druhou. Není to tedy klasický okruh, je tam spousta prostoru pro myšky, skoky, vlny a horizonty.
Co se týká povrchů, jezdí se na všem včetně šotoliny, antuky nebo štěrku a samozřejmě asfaltu. Jezdí se systémem rallye, což znamená, že start a cíl jsou na jiném místě. Auta startují do rychlostní zkoušky vždy po jedné minutě. Délka rychlostní zkoušky dosahuje přes 1 000 metrů a většinou tato autíčka dosahují rychlostí kolem 50 km/h, ale jde do nich namontovat silnější motor. Pak jsou schopna jet až 100 km/h. Jen už se pak za nimi hůře běhá. Je to báječný sport, o kterém byste rozhodně měli vědět.