Článek
Před pár lety mne udivila zpráva, že se do výroby vrátila nějaká legendární motorka (omlouvám se všem nadšeným fanouškům jedné stopy, ale motorky mne opravdu míjí a je už dost dávno. Jen tuším, že šlo o Hondu). Ostatně poté se objevilo taky mnoho dalších reinkarnací včetně elektrického prasete od Čezety. Přišlo mi to jako geniální nápad, jen kdyby se aplikoval na auta. Moderní technologie, moderní výrobní postupy, a to vše ve staré karoserii, nad kterou jsme slintali jako teenageři.
Ona tedy taková auta vznikala, ale restomody a podobně zaměřené tuningy byly jen jednorázovou záležitostí. Možná si vzpomenete třeba na koncept Faurecie, který modernizoval Tatru 603, nebo BMW 2002 postavené jako showcar firmy Clarion. Podobná auta ale nebyla ke koupi, jako zákazníci jste končili u stavebnic replik Lancie Stratos, Lotusu Seven nebo Porsche Spyder, maximálně u RUFu dokázali nabídnout nové auto v kabátě starého Porsche.
Jako kdyby mne někdo tehdy slyšel, protože dnes už tu možnost máte. Eagle Roadster nabízí Jaguar E-Type, ICON terénní Ford Bronco, Singer zase Porsche 911. Dokonce už můžete vyrazit i přímo do automobilek. Třeba Jaguar nedávno vyrobil sérii závodních E-Type Lightweight a D-Type, Bowler chystá reinkarnaci Defenderu 110, kolega Petr se nedávno rozplýval nad reinkarnací závodního BRM. A dnes mám důvod k radosti já, protože Bentley znovuzrodilo starý přeplňovaný Blower.
Starý úspěšný závoďák se nelíbil každému
Jistě jsou lidé, kteří se starým zeleným závoďákům posmívali. Třeba sám Ettore Bugatti je označoval za nejrychlejší náklaďáky na světě, vedle jeho elegantních lehkých sportovních aut vypadaly britské speciály opravdu nepatřičně. Ale čert to vem, Bugatti T35 můžete mít jen jako repliku, zato Blower s oficiální tovární zárukou.
Dnes představený Blower je prvním modelem svého jména, vyrobeným za posledních 90 let, a jeho stavba trvala automobilce desetitisíce hodin. Tomu se nelze divit, když je na autě téměř dva tisíce ručně vyrobených dílů. Aby auto skutečně odpovídalo originálu, provedla automobilka laserové skenování původního exempláře a každé jeho součástky, což jí pomohlo k vytvoření přesné repliky. Nemuselo se tak spoléhat jen na originální konstrukční plány z roku 1920.
Bentley kvůli výrobě oslovilo i další specializované firmy
S mnoha díly se automobilka obrátila na specialisty, například chladič na míru a speciální závodní nádrž dodala Vintage Car Radiator Company, společnost Vintage Headlamp Restoration International Ltd. se zase postarala o světla. Rám podvozku pak vytvořila společnost Newton & Sons Ltd. s dvousetletou tradicí.
K pohonu slouží starý známý motor o objemu 4,5 litru, dočkal se ale mnoha inovací, aby mohla být automobilka na starou pohonnou jednotku pyšná. Tehdy byste v motoru jen marně hledali hliníkové písty, rozvod OHC nebo dvě zapalovací svíčky na každém válci. A jelikož je to klasický Blower, nesmí chybět ani kompresor, tentokrát od společnosti Amherst Villiers.
Interiéru dominují červená sedadla čalouněná kůží Bridge of Weir a plněná deseti kilogramy koňských žíní. Volant a přístroje jsou přesnými replikami původně používaných komponentů. Atmosféra v interiéru musí být úžasná. Jen se vám asi nepoštěstí si to vyzkoušet. Bentley ručně vyrobí jen 12 aut, a ta už jsou momentálně beznadějně vyprodaná. Přesto ale tleskám za ten nápad a také za jeho úspěšnou realizaci.