Článek
Dnes je pneumatika běžnou součástí většiny standardních i méně standardních automobilů, existuje nespočet dezénů, modelů, tvarů a určení. Svá specifika mají gumy pro terénní vozidla, běžné vozy, elektromobily, ale i pro homologované výkonné supersporty. Některé obutí je dokonce speciálně vyvíjené pro určitou automobilovou značku, nebo dokonce model.
Technologický pokrok pak umožnil těmto autům snů dosahovat závratných rychlostí přesahujících 300 kilometrů za hodinu. Některé dnešní vozy si troufají ještě výš neboť tématem číslo jedna je v současnosti překonání magické hranice 500 kilometrů za hodinu v silničním autě. Podle zástupců značek Pirelli a Bridgestone jsou však brzdou spíš technické limitace auta než konstrukce pneumatik.
Čína a bazarníci
Zpět ovšem na zem a k přízemnějším problémům spojeným s pneumatikami, které obouváme na naše auta. Značným problémem je totiž přebujelá nabídka nekvalitních pneumatik na současném trhu. Existují tisíce značek, ale jen hrstka z nich nabídne opravdu prvotřídní kvalitu a bezpečnost. Obout si nevyhovující pneumatiky na auto je stejně rozumné, jako vyměnit kotoučové brzdy za papírové kolo štěstí.
Strašákem by pro řidiče měly být hlavně hojně importované gumy (většinou) čínské výroby. Ty sice mají homologační značky, nebo dokonce získaly skutečné schválení, ale v krizových situacích se nechovají tak jako prémiová pneumatika od renomovaného výrobce. Takové obutí je sice levnější, nicméně tomu odpovídají i jeho vlastnosti.
Budeme-li zmiňovat konkrétní čísla, vezměme jako příklad asi nejkomplexnější test zimních pneumatik pro tuto sezónu, který přinesl německý magazín Auto Bild. Nejdůležitější součástí tohoto testu bylo brzdění na mokru z rychlosti 80 km/h, kdy byly testovány různé pneumatiky v totožných podmínkách. Zatímco u špičkově hodnocených pneumatik se délka brzdné dráhy pohybovala mezi 29 až 33 metry, nejhorší výsledky u pneumatik (převážně asijských značek) znamenaly brzdnou dráhu až 39 metrů. A těch pár metrů může při krizovém brzdění znamenat rozdíl mezi nepříjemnou situací a opravdovým průšvihem.
Určité riziko tvoří také nákup vulkanizované pryže z druhé ruky. V takovém případě nemáte příliš velkou jistotu, jak bylo s obutím zacházeno a jak bylo skladováno. Pobyt na přímém slunci nebo teplotní výkyvy nedělají směsi dobře – guma poté poté tvrdne a praská. Na tento problém plynule navazuje problematika pneubazarů, na jejichž dvorech (v zimě i létě) se válí stovky gum. Nákup takového zboží může být potenciálně riskantní.
Dávejte si pozor také na stáří a nenaleťte na řeči bazarových prodejců o tom, že pneumatika má pěkný vzorek. Pokud je používaná a například osm a více let stará, je vhodná skutečně jen na dekoraci, ale určitě ne do provozu. Pokud už kupujete ojetou pneumatiku, vybírejte ty dobře uložené a maximálně čtyři roky staré. Čas od čas můžete v autorizovaných prodejnách narazit na výprodejové kusy klidně pět let starých nepoužívaných gum. V některých případech platí, že pokud byly skladovány v souladu s předpisy výrobce, je možné je bezpečné používat.
Když už máte správné obutí, dejte si pozor na rozměry, které musí odpovídat hodnotám zapsaným v technickém průkazu automobilu. V opačném případě si totiž koledujete o malér. I v případě nehody, kde nebudete viníkem, hrozí totiž krácení, nebo úplné anulování pojistného plnění. Proč? Neschválená guma = vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu.
Nešetřete, může vás to stát život
Oslovili jsme ještě dopravního experta Martina Trpkoše z královéhradeckého polygonu S-Drive, aby nám vysvětlil vztah bezpečnosti provozu a pneumatik. Martin doporučuje nešetřit na obutí a raději si připlatit pár set korun za renomovanou značkovou pneumatiku – namísto koupě gum neznámých výrobců.
Za zvláště nebezpečné považuje vedoucí lektor polygonu staré a tvrdé pneumatiky s malým vzorkem, ty mají jen minimální schopnost odvádět vodu a neposkytují dostatečnou adhezi na mokru.
Na závěr ještě pár tipů pro správný výběr zimního obutí. „Pro jízdu ve městech a po dálnicích volte obutí výrobcem určené pro středoevropský provoz. Pokud bydlíte na horách, jednoznačně nazujte pneumatiky určené pro jízdu po sněhu a ledu a v obou případech kupujte pneumatiky s piktogramem sněhové vločky i horského štítu. Dále pak kontrolujte při převzetí DOT, tedy týden a rok výroby pneumatiky,“ radí Trpkoš.