Článek
Pokud to ještě nemáte nastudované, tady je rychlé vysvětlení: Plug-in hybridy (PHEV) jsou v podstatě obyčejné hybridy s větší baterií, kterou můžete dobít ze zásuvky a prodloužit si tak elektrický dojezd. Smysl je prostý – ve městě si můžete užívat tichý a bezemisní provoz elektrického pohonu, mimo město pak budete jezdit na benzin bez obavy z omezeného dojezdu. To nezní špatně, ne?
Nové BMW 330e slibuje elektrický dojezd po plném nabití až 60 km (o polovinu víc než předchůdce), což většině lidí vystačí na každodenní dojíždění do práce, pro děti do školy a po nákupech. Baterie má kapacitu 12 kWh (dobu nabíjení BMW zatím nezveřejnilo) a je umístěná pod zadními sedadly, takže se nádrž musela posunout pod podlahu kufru, čímž se trochu omezil zavazadlový prostor na 375 litrů. Elektromotor je kvůli kompaktnosti integrován do osmistupňového automatu. Sám o sobě má výkon 109 koní a díky tomu můžete jet na elektřinu rychlostí až 140 km/h! A když šťáva dojde, nebudete muset potupně volat odtahovku…
V tu chvíli se totiž do hry vloží přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 184 koní, který vás nenechá na holičkách. Společně pak oba pohony produkují 252 koní a 420 Nm. Jenže pozor, je tu ještě sportovní režim, který umožní vymáčknout z elektromotoru dalších 41 koní a celkové maximum je pak 293 koní! Na stovku tak 330e vystřelí za pouhých 6,0 sekundy a jede až 230 km/h. To vůbec nezní špatně!
A jak je na tom s efektivitou? Tabulková čísla říkají, že 330e jezdí za 1,7 litru a produkuje pouhých 39 g/km CO2, ale všichni víme, že tahle čísla jsou nesmysl. Ve skutečnosti bude extrémně záležet na tom, jak dokážete elektrický potenciál auta využít – kolik toho denně najezdíte a kde i jak často budete nabíjet. Tuhle matematiku si musí před koupí udělat každý sám. Pokud vám ale PHEV zapadne do života, budete s ním moc spokojení. A v případě BMW 330e se za jeho volantem nejspíš taky nebudete nudit!