Článek
To, že dnes formou 3D tisku vznikají i klíčové součásti strojů, není zase taková novinka. Vzpomeňme třeba na unikátní brzdové třmeny, které před časem představilo Bugatti, na umělecky pojatá kola od firmy HRE nebo na znovuzrození českého Böhmerlandu, jež má na svědomí právě majitel prototypové 3D tiskárny, touto metodou tak vzniká pro nový motocykl spousta dílů.
Jenomže písty do motoru, alespoň co je nám známo, se objevují ve světě 3D tisku poprvé. Německá značka jim nicméně důvěřuje natolik, že je vrazila rovnou do nejvýkonnější verze sporťáku 911 – do bestiální GT2 RS opatřené šestiválcem o výkonu 700 koní. Standardně jsou zde písty kované a Porsche uvádí, že nejen že ty vytištěné nemají žádnou nevýhodu, jsou dokonce lepší.
Při 3D tisku, do kterého spadá hned několik metod (může se tisknout hotový produkt, ale i forma, do které se výrobek následně odlije), lze totiž dosáhnout tvarů, které by konvenčním obráběním nebyly možné. Písty od Porsche mohou proto mít sofistikovanější vnitřní strukturu, jsou stejně pevné, ale o desetinu lehčí a ještě mají integrovaný chladicí kanál, který by při standardních postupech výroby prostě nešlo udělat. Za účelem získání technologie se Porsche spojilo se společnostmi Mahle a Trumpf, měřicí a ověřovací techniku pak dodal Zeiss.
Samotná výroba pístů probíhá tak, že laser vrstvu po vrstvě spéká kovový prach, přičemž se přesně drží počítačových dat. Tato technologie je samozřejmě zatím dost drahá, ale do budoucna by mohla se zvýšením výrobních nákladů zlevnit. Výhodou je, že se při výrobě nemusí používat žádné speciální nástroje ani stroje.
„Díky novým a lehčím pístům můžeme zvýšit otáčky motoru, snížit teplotní zátěž a optimalizovat spalování. Je tak možné dostat dalších 30 koní výkonu z biturbo motoru, který má standardně 700 koní,“ vysvětluje Frank Ickinger z vývoje pohonných ústrojí u Porsche.
Přiložené fotografie ukazují písty také potom, co byly vyjmuty z motoru na testovací stolici, kde obstály stejně dobře jako ty klasicky kované. Lze se tedy domnívat, že u některých (zatím) vrcholových modelů Porsche se právě vytištěné písty v budoucnu objeví.