Hlavní obsah

Písty budoucnosti budou podle Porsche z 3D tiskárny

Foto: Porsche

Písty vytisknuté metodou 3D tisku po testování

Technologie 3D tisku ve světě získává stále nová a nová využití. Konkrétně u Porsche se už 3D tisk používá k výrobě prototypů nebo náhradních dílů na historická auta, na která už se díly běžně nevyrábí. Teď se ovšem německá značka pouští za nový horizont a vůbec poprvé tiskne díly, které jsou v autě vysoce namáhány – písty v motoru.

Článek

To, že dnes formou 3D tisku vznikají i klíčové součásti strojů, není zase taková novinka. Vzpomeňme třeba na unikátní brzdové třmeny, které před časem představilo Bugatti, na umělecky pojatá kola od firmy HRE nebo na znovuzrození českého Böhmerlandu, jež má na svědomí právě majitel prototypové 3D tiskárny, touto metodou tak vzniká pro nový motocykl spousta dílů.

Jenomže písty do motoru, alespoň co je nám známo, se objevují ve světě 3D tisku poprvé. Německá značka jim nicméně důvěřuje natolik, že je vrazila rovnou do nejvýkonnější verze sporťáku 911 – do bestiální GT2 RS opatřené šestiválcem o výkonu 700 koní. Standardně jsou zde písty kované a Porsche uvádí, že nejen že ty vytištěné nemají žádnou nevýhodu, jsou dokonce lepší.

Foto: Porsche

Vytištěné písty mohou být lehčí, a přitom pořád stejně pevné. A nezáleží, jak složitý jejich tvar je

Při 3D tisku, do kterého spadá hned několik metod (může se tisknout hotový produkt, ale i forma, do které se výrobek následně odlije), lze totiž dosáhnout tvarů, které by konvenčním obráběním nebyly možné. Písty od Porsche mohou proto mít sofistikovanější vnitřní strukturu, jsou stejně pevné, ale o desetinu lehčí a ještě mají integrovaný chladicí kanál, který by při standardních postupech výroby prostě nešlo udělat. Za účelem získání technologie se Porsche spojilo se společnostmi Mahle a Trumpf, měřicí a ověřovací techniku pak dodal Zeiss.

Foto: Porsche

Laser vrstvu po vrstvě zapéká kovový prach

Samotná výroba pístů probíhá tak, že laser vrstvu po vrstvě spéká kovový prach, přičemž se přesně drží počítačových dat. Tato technologie je samozřejmě zatím dost drahá, ale do budoucna by mohla se zvýšením výrobních nákladů zlevnit. Výhodou je, že se při výrobě nemusí používat žádné speciální nástroje ani stroje.

Foto: Porsche

Hotové písty před finálním očištěním a kontrolou

„Díky novým a lehčím pístům můžeme zvýšit otáčky motoru, snížit teplotní zátěž a optimalizovat spalování. Je tak možné dostat dalších 30 koní výkonu z biturbo motoru, který má standardně 700 koní,“ vysvětluje Frank Ickinger z vývoje pohonných ústrojí u Porsche.

Přiložené fotografie ukazují písty také potom, co byly vyjmuty z motoru na testovací stolici, kde obstály stejně dobře jako ty klasicky kované. Lze se tedy domnívat, že u některých (zatím) vrcholových modelů Porsche se právě vytištěné písty v budoucnu objeví.

Načítám