Hlavní obsah

Peugeot poodhalil svoji novou zbraň pro Le Mans

Foto: Peugeot

Peugeot zatím ohledně vzhledu odhalil pouze pár skic. Po stránce techniky už však byl sdílnější

Vytrvalostní závody čeká v blízké budoucnosti revoluce – nová vrcholná třída prototypů nazvaná Le Mans Hybrid (LMH) je potvrzená a my už nyní známe několik zajímavých účastníků. Start už potvrdila Toyota, Audi a nedávno rovněž Porsche. Jedním z prvních, kdo slíbil účast, však byl francouzský Peugeot, který se rovněž může v této závodní disciplíně pochlubit slušnými výsledky.

Článek

Peugeot začal svou historii vytrvalostních závodů psát poměrně pozdě, a sice v první polovině devadesátých let, přesto se jim už v letech 1992 a 1993 podařilo s typem 905 Evo dokonce na slavném Le Mans zvítězit, a uzavřeli tak zajímavou éru Skupiny C sportovních vozů, ve které soutěžily vozy s takzvaným přísavným efektem, generujícím enormní přítlak.

Foto: Peugeot

Pravidla zní jasně – kombinovaný výkon nikdy nesmí přesáhnout 670 koní

Potom se však Peugeot minimálně na dekádu odmlčel, aby se vrátil až několik let po přelomu milénia, kdy už vytrvalostním sériím a především francouzskému okruhu de la Sarthe dominovalo Audi. Jen jednou – konkrétně v roce 2009 – se Francouzům podařilo německé mašinérii první post na stupni vítězů vyfouknout.

Z toho každopádně vyplývá, že v Sochaux nějakou tu expertizu nasbírat stihli – nejde tedy o plané řeči. Ve skutečnosti už Peugeot představil nové auto, které bude od roku 2022 soutěžit, respektive tedy jeho techniku. Půjde o 2,6l V6 twin-turbo o výkonu velmi slušných 670 koní – pochopitelně umístěný uprostřed vozu před zadní nápravou. Zajímavé potom je, že původně byl tento motor navržen s jedním větším turbodmychadlem, ale nakonec se přešlo na dvojité přeplňování, neboť to pomohlo snížit těžiště vozu.

Tato V6 s úhlem rozevření válců 90 stupňů bude pochopitelně pohánět zadní kola, a váží přitom fantastických 165 kilogramů – běžně se i řada osmiválců má problém dostat pod dvě stě.

Foto: Peugeot

Vozy třídy LMH budou „čtyřkolky“. Spalovací motor bude pohánět zadní kola, elektromotor ta přední

My však víme, že „spalovák“ na to nebude sám. Sekundovat mu bude elektromotor umístěný vpředu, který bude pohánět kola přední, čímž vznikne pohon všech kol. Elektromotor má disponovat silou 268 neslyšných koní a jak benzinové, tak elektrické „koně“ bude mít na starosti sedmistupňová sekvenční převodovka s řazením pádly pod volantem.

Jednoduchá matematika nám říká, že kombinovaný výkon je teoreticky něco přes 900 koní. Není to však tak jednoduché. Aby vozy kategorie LMH vyhovovaly pravidlům, musejí jet až do rychlosti 120 km/h výhradně na vnitřní spalování – tedy benzinový motor o výkonu 670 koní. Po překročení této rychlosti se připojí také elektrický motor. Jenže se zároveň omezí výkon spalovacího agregátu na 402 koní, tedy 300 kW. Jinými slovy – dle pravidel nesmí kombinovaný výkon soustavy překročit 670 koní, tedy 500 kW.

Aby se to nepletlo, bude tu také jedna drobná výjimka. Bude povoleno dočasně zvýšit výkon na 690 koní, tedy o nějaká tři procenta – to v případě, že bude například energie v baterii pro elektromotor spotřebována a nestačí se zrekuperovat. Vozy budou vždy před závodem plně nabité ze zásuvky. Další výjimka platí pro využití kombinovaného režimu pohonu, tedy hybridního v rychlostech pod zmíněných 120 km/h – ovšem pouze v boxové pitlane nebo v jiných situacích, kdy bude rychlost omezena na 60 km/h. Pokud se vám z toho točí hlava, netrapte se, nám také.

I přes trochu komplikovaná pravidla se patrně máme na co těšit – částečně i proto, že každý výrobce, který se třídy LMH zúčastní, bude muset vyrobit také 25 silničních ekvivalentů těchto hybridních střel. Ovšem podle pravidel se silniční verze nemusí přesně podobat těm závodním – stačí, když bude pod kapotou daného vozu odpovídající hybridní pohonná jednotka.

Načítám